Strona główna| Kalendarz| Wrzesień| Październik| Listopad| Grudzień| MET| Kompozytor-rezydent  Świętokrzyskie Dni Muzyki| Rok Witolda Lutosławskiego| Wystawy| Filmy| Imprezy zewnętrzne

The Metropolitan Opera Filharmonia Świętokrzyska jako jedyna instytucja w regionie zdobyła prawa do cieszących się ogromną popularnością transmisji spektakli operowych z Nowego Jorku w jakości HD. Raz w miesiącu – widzowie będą mogli podziwiać największe sławy świata opery, najlepsze inscenizacje z najsłynniejszego teatru operowego świata, czyli z Metropolitan Opera. Sezon otworzy jedna z najpiękniejszych oper „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego. W sezonie 2013/2014 odbędzie się 10 transmisji przedstawień, wśród których znajdą się 4 premiery. pobierz >>>

Eugeniusz Oniegin fot. L. Broomfield

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 35 minut (w tym 2 przerwy). | Inscenizacja ta jest koprodukcją The Metropolitan Opera w Nowym Jorku i English National Opera w Londynie.

Specjaliści od muzyki rosyjskiej, Rosjanie, Polacy i Białorusini, otworzą kolejny sezon transmisji przedstawień z Nowego Jorku, występując w chyba najbardziej znanej operze Czajkowskiego. Sceny liryczne – bo taką nazwę gatunkową wymyślił dla swego dzieła kompozytor – oparte są na poemacie dygresyjnym jednego z najwybitniejszych rosyjskich poetów romantycznych. Skromna i wrażliwa Tatiana zakochuje się w Onieginie, znudzonym światowcu, który odrzuca jej miłość. Po latach Oniegin uświadamia sobie, że jednak kocha Tatianę, ale ta jest już żoną księcia Griemina. Mimo że nadal darzy Oniegina uczuciem, Tatiana pozostaje wierna mężowi. Tę romantyczną historię przygotuje muzycznie jeden z najwybitniejszych rosyjskich dyrygentów.
więcej >>>

O

Piotr Iljicz Czajkowski (1840–1893)

Евгений Онегин
Eugeniusz Oniegin

Opera (sceny liryczne) w trzech aktach, siedmiu obrazach (1879) | op. 24
Libretto: kompozytor i Konstantin Szyłowski na podstawie poematu Aleksandra Puszkina pod tym samym tytułem


Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 23 września 2013 roku PREMIERA SEZONU 2013–14

Transmisja przedstawienia:
5 października 2013, sobota, g. 18.30, Sala Koncertowa

Obsada:*
Anna Netrebko jako Tatiana
Oksana Volkova jako Olga, jej siostra
Elena Zaremba jako pani Łarina, właścicielka majątku ziemskiego, ich matka
Larissa Diadkova jako Filipiewna, niania
Piotr Beczała jako Włodzimierz Leński, poeta, narzeczony Olgi
Mariusz Kwiecień jako Eugeniusz Oniegin
David Crawford jako Rotmistrz
John Graham-Hall jako monsieur Triquet
Richard Bernstein jako Zarecki
Alexei Tanovitsky jako książę Griemin

Chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera

Valery Gergiev dyrygent

Realizatorzy:
Deborah Warner inscenizacja
Fiona Shaw reżyseria
Tom Pye scenografia
Chloe Obolensky kostiumy
Jean Kalman światło
Finn Ross, Ian William Galloway projekcje wideo
Kim Brandstrup choreografia

Prowadzenie podczas transmisji:
Deborah Voigt

Realizacja telewizyjna transmisji:
Gary Halvorson

* W kolejności śpiewania


Tosca fot. K. Howard

O

9 listopada 2013, sobota, g. 18.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Giacomo Puccini – Tosca


Patricia Racette jako Floria Tosca, sławna śpiewaczka
Roberto Alagna jako Mario Cavaradossi, malarz
George Gagnidze jako baron Scarpia, szef policji
John Del Carlo jako Zakrystian

Riccardo Frizza dyrygent
Luc Bondy reżyseria

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 35 minut (w tym 2 przerwy) | Inscenizacja ta jest koprodukcją The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Bayerische Staatsoper w Monachium i Teatro alla Scala w Mediolanie.
Zbiegły więzień polityczny, pełen radości życia malarz, zazdrosna śpiewaczka, bezwzględny i lubieżny szef policji, a do tego przesłuchania, tortury, dwa zabójstwa oraz samobójstwo. Met przypomni dyskusyjną inscenizację operowego thrillera, lecz w nowej obsadzie. Tę Toscę nowojorski teatr transmitował po raz pierwszy w 2009 roku. W tytułową postać wcieliła się wtedy Karita Mattila. Teraz wystąpi Patricia Racette, którą z kolei można było podziwiać w transmitowanym także w 2009 roku innym hicie pióra Pucciniego – w Madame Butterfly. Operę o Florii Tosce kompozytor oparł na sztuce Victoriena Sardou, napisanej specjalnie dla wielkiej tragiczki – Sarah Bernhardt.


Falstaff fot. C.Ashmore

O

14 grudnia 2013, sobota, g. 18.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Giuseppe Verdi – Falstaff

PREMIERA SEZONU 2013/2014

Ambrogio Maestri jako Sir John Falstaff
Lisette Oropesa jako Nannetta, córka Alice i Forda
Angela Meade jako Mrs. Alice Ford
Stephanie Blythe jako Mrs. Quickly
Jennifer Johnson Cano jako Mrs. Meg Page
Paolo Fanale jako Fenton
Franco Vassallo jako Ford, mąż Alice (ukrywający się później pod nazwiskiem Fontana)

James Levine dyrygent
Robert Carsen reżyseria

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 20 minut (w tym 1 przerwa). | Inscenizacja ta jest koprodukcją The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House Covent Garden w Londynie, Teatro alla Scala w Mediolanie, Canadian Opera Company w Toronto i De Nederlandse Opera w Amsterdamie.
Po dłuższej przerwie, spowodowanej chorobą, wraca za dyrygencki pulpit legenda Met – jej wieloletni dyrektor muzyczny – James Levine. Maestro poprowadzi jedno z najlepszych dzieł mistrza z Busseto. Verdi bardzo kochał Shakespeare’a. Wcześniej napisał opery poświęcone bohaterom tragicznym, Makbetowi i Otellowi, swoje ostatnie dzieło poświęcił jednak najsłynniejszej postaci komicznej stworzonej przez dramatopisarza wszech czasów – wzorowanemu na Żołnierzu Samochwale Falstaffowi (ang. false stuff ‘fałszywe coś’). Historię monumentalnie grubego, dowcipnego, starego szlachcica, bezczelnego, choć pełnego wdzięku szelmy, kochającego uroki życia rozpustnika i niepoprawnego kłamczucha, który wyznaje miłość dwóm kobietom jednocześnie, a to tylko po to, by zdobyć nieco grosza, reżyser przeniósł do angielskiej wsi z połowy XX wieku.


Nos fot. K.Howard

O

18 stycznia 2014, sobota, g. 18.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Dmitrij Dmitrijewicz Szostakowicz – Nos


Paulo Szot jako Kowalow
Andrey Popov jako Żandarm
Alexander Lewis jako Nos

Pavel Smelkov dyrygent
Luc De Wit reżyser

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut (bez przerwy). | Inscenizacja ta jest koprodukcją The Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Festival International d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence i Opéra de Lyon.
Z twarzy asesora kolegialnego Kowalowa zniknął nos. Zrozpaczony urzędnik zarządza poszukiwania, angażując w nie mieszkańców Petersburga. Nos jednak ani myśli dać się złapać – tak po krótce rysuje się treść pierwszej opery jednego z najwybitniejszych kompozytorów rosyjskich XX wieku. 21-letni Szostakowicz napisał Nosa na podstawie surrealistycznej satyry – opowiadania Nikołaja Gogola. Libreciści wykorzystali także motywy z innych dzieł tego pisarza – Martwych dusz, Dziennika szaleńca i Ożenku – a nawet fragmenty Braci Karamazow Fiodora Dostojewskiego. Ta bezceremonialnie potępiona przez ówczesną krytykę radziecką opera pełna jest nowatorskich rozwiązań kompozytorskich (autor m.in. każe śpiewać soliście wcielającym się w rolę Nosa przez nos), ale – choć to utwór wybitny – wystawia się ją niezwykle rzadko, gdyż do jej wykonania potrzeba ponad 80 solistów. Met udało się zebrać tylu wykonawców, a nowojorska inscenizacja Nosa nawiązuje do najlepszych osiągnięć teatru rosyjskiego.


Rusałka

O

8 lutego 2014, sobota, g. 18.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Antonín Dvořák – Rusałka


Renée Fleming jako Rusałka
Emily Magee jako Obca Księżniczka
Dolora Zajick jako Ježibaba
Piotr Beczała jako Książę
John Relyea jako Wodnik

Yannick Nézet-Séguin dyrygent
Otto Schenk reżyser

Przedstawienie trwa około 4 godzin (w tym 2 przerwy).
Jedna z najpiękniejszych czeskich oper czerpie z podań ludowych o nimfie wodnej, która, zakochawszy się w człowieku, zapragnęła przybrać ludzką postać. Zamienić w kobietę może ją tylko Ježibaba, leśna wiedźma, jednak ta oczekuje za to zapłaty: ma nią być piękny głos nimfy. Rusałka staje się kobietą, ale nie może wypowiedzieć choćby jednego słowa. Librecista wykorzystał temat, który posłużył między innymi Hansowi Christianowi Andresenowi do napisania Małej syrenki. Rusałkę w bajkowym przedstawieniu Met, wyreżyserowanym przez specjalistę od wyjątkowo wiernych oryginałowi inscenizacji, zagra pierwszy sopran USA, a w rolę księcia, którego pokochała nimfa, wcieli się polski tenor.


Kniaź Igor fot. M. Rossato

O

1 marca 2014, sobota g. 17.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Aleksandr Porfirjewicz Borodin – Kniaź Igor


PREMIERA SEZONU 2013/2014
Ildar Abdrazakov jako Igor Światosławowicz, kniaź siewierski
Oksana Dyka jako Jarosławna, jego druga żona
Anita Rachvelishvili jako Kończakówna, córka chana Kończaka
Sergey Semishkur jako Włodzimierz Igorewicz, syn Igora z jego pierwszego małżeństwa
Mikhail Petrenko jako Włodzimierz, kniaź halicki, brat Jarosławny
Štefan Kocán jako Kończak, chan połowiecki

Gianandrea Noseda dyrygent
Dmitri Tcherniakov reżyser

Przedstawienie trwa około 4 godzin i 30 minut (w tym 2 przerwy).
Po blisko 100 latach na scenę Met wraca operowy epos o XII-wiecznym herosie Rusi. W rolę kniazia Igora Światosławowicza, który ruszył przeciwko najeżdżającym jego ziemie Połowcom, wcieli się wybitny rosyjski bas młodego pokolenia, a ten historyczny fresk wyreżyseruje Rosjanin znany ze zrywających z tradycją, często obrazoburczych inscenizacji, które są nowym odczytaniem klasycznych dzieł. Kniaź Igor jest jedyną operą Borodina, na co dzień wybitnego chemika oraz doktora medycyny, i do tego niedokończoną. Mimo to należy on do ścisłego kanonu rosyjskiej literatury operowej. Jedną z najsłynniejszych stronic partytury są Tańce połowieckie.


Kopciuszek fot. K. Howard

O

10 maja 2014, sobota, g. 18.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Gioachino Rossini – Kopciuszek albo Tryumf dobroci


Joyce DiDonato jako Angelina, zwana Kopciuszkiem, pasierbica don Magnifica
Juan Diego Flórez jako don Ramiro, książę Palermo
Pietro Spagnoli jako Dandini, jego lokaj
Alessandro Corbelli jako don Magnifico, baron Monte Fiascone
Luca Pisaroni jako Alidoro, filozof, nauczyciel don Ramira

Fabio Luisi dyrygent
Cesare Lievi reżyser

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 1 przerwa).
Rossini to zawsze wielkie wyzwanie dla śpiewaków: jego opery pełne są karkołomnych arii czy duetów, które muszą być wykonywane w zawrotnym tempie, i to po mistrzowsku. Dyrekcja Met ponownie skompletowała obsadę składającą się ze światowych specjalistów od muzyki włoskiego mistrza opery komicznej (to przedstawienie było już transmitowane w roku 2009, z Elīną Garančą w tytułowej roli). Dlatego też należy spodziewać się, że operowa wersja zabawnej i wzruszającej historii o ubogiej i skromnej dziewczynie, która zgubiła na balu u księcia pantofelek, zostanie wykonana na scenie Met brawurowo.


Cyganeria fot. C. Weaver

O

7 czerwca 2014, sobota, g. 18.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Giacomo Puccini – Cyganeria


Anita Hartig jako Mimì
Susanna Phillips jako Musetta
Vittorio Grigolo jako Rodolfo, poeta
Massimo Cavalletti jako Marcello, malarz
Patrick Carfizzi jako Schaunard, muzyk
Oren Gradus jako Colline, filozof
Donald Maxwell jako Benoît, gospodarz domu i Alcindoro, radca stanu

Stefano Ranzani dyrygent
Franco Zeffirelli reżyser

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 25 minut (w tym 2 przerwy).
Klasyczna inscenizacja jednej z najsłynniejszych oper świata od ponad 30 lat cieszy się niesłabnącym powodzeniem publiczności Met. Dlatego też kierownictwo teatru postanowiło po raz drugi zrealizować transmisję Cyganerii (pierwsza odbyła się w 2008 roku), jednak tym razem dało szansę początkującym śpiewakom, których zaprosiło do wystąpienia w tym przedstawieniu. Widzowie zatem znów będą mogli wzruszać się losami nieszczęśliwej miłości hafciarki Mimì i poety Rodolfa, ubogich mieszkańców XIX-wiecznego Paryża, których postaci wykreują młodzi i bardzo obiecujący artyści.


Werter fot. B. Lacombe

O

25 lipca 2014, piątek, g. 18.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Jules Massenet – Werther

PREMIERA SEZONU 2013/2014

Jonas Kaufmann jako Werter
Lisette Oropesa jako Zofia, młodsza córka sędziego
Sophie Koch jako Charlotta, starsza córka sędziego
David Bižić jako Albert
Jonathan Summers jako Le Bailli, sędzia

Alain Altinoglu dyrygent
Richard Eyre reżyser

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 15 minut (w tym 1 przerwa).
Jak wiele najlepszych dzieł światowej literatury, także powieść Johanna Wolfganga Goethego, niemieckiego pisarza okresu burzy i naporu oraz klasyki weimarskiej, doczekała się operowej adaptacji. Młody, uczuciowy, nadwrażliwy Werter zakochuje się w narzeczonej swojego przyjaciela. Beznadziejna miłość prowadzi go do samozniszczenia – odbiera sobie życie strzałem z pistoletu. W rolę Wertera wcieli się charyzmatyczny tenor niemiecki, którego w zeszłym sezonie widzowie całego świata mogli podziwiać podczas transmisji w roli Wagnerowskiego Parsifala, a który niedawno został uhonorowany prestiżowym tytułem ‘Kammersänger’.


Cosi fan tutte fot.  M. Sohl

O

22 sierpnia 2014, piątek, g.18.30, Sala Koncertowa

METROPOLITAN OPERA
Wolfgang Amadeus Mozart – Così fan tutte
Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków


Susanna Phillips jako Fiordiligi
Isabel Leonard jako Dorabella
Danielle de Niese jako Despina
Matthew Polenzani jako Ferrando
Rodion Pogossov jako Guglielmo
Maurizio Muraro jako Don Alfonso

James Levine dyrygent
Lesley Koenig reżyser

Przedstawienie trwa około 4 godzin i 5 minut (w tym 1 przerwa).
To jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie Così fan tutte nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów – zdradę. Dwaj przyjaciele postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W orientalnych przebraniach zaczynają zaloty – każdy do narzeczonej drugiego. Panie, po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo – podobno – tak czynią wszystkie. Panowie też nie pozostają bez winy.




Filharmonia zastrzega sobie możliwość zmian programów, terminów i wykonawców.
Za ewentualne zmiany przepraszamy.

góra Góra



O Filharmonii   |    Nowa Filharmonia   |    Program   |    Bilety   |    Edukacja   |    Wydawnictwa   |    Darczyńcy   |    Galeria   |    Ogłoszenia   |    Kontakt

Copyright © 2003 -Grabka.