Najnowsze Barwy romantyzmu reprezentują kompozytorzy: węgierski, norweski i czeski. Franciszek Liszt zafascynowany dramatem Goethego pozostawił kilka znakomitych utworów nawiązujących do czarciej tematyki. Numerem jeden na tej liście pozostanie niewątpliwie słynna Symfonia Faustowska, ale cenione i lubiane przez filharmoniczną publiczność są także cztery utwory noszące wspólny tytuł – Walc Mefisto. Na dzisiejszy wieczór wybraliśmy drugi z Walców, zadedykowany Camile’owi Saint-Saensowi, którego premiera odbyła się w 1881 roku w Budapeszcie. Utwór – jak przystało na muzyczny portret głównego bohatera – toczy się w iście diabelskim tempie, a jego demoniczny charakter podkreślają często brzmiące ostre dźwięki.
Edward Grieg – jako 25-letni artysta – skomponował w 1868 roku swój jedyny Koncert a-moll na fortepian i orkiestrę. Utwór cieszy się do dzisiaj zasłużoną popularnością, choć ówcześni krytycy kręcili nosem, że Grieg zanadto wzorował się na Schumannie i Chopinie. Czy to jednak może być wadą, zważywszy, że młody kompozytor konstruując swe dzieło, nie zachowuje się niczym epigon czy bezmyślny kopista. Wręcz przeciwnie, wykorzystując zdobycze myśli wielkich poprzedników, nadaje im własny niepowtarzalny charakter. W ten sposób mamy do czynienia z oryginalną kompozycją pełną chwytliwych tematów, z nastrojowym, emanującym tajemnicą klimatem surowej Północy. Koncert poznamy w wykonaniu Mariana Sobuli – absolwenta m.in. Accademia di Santa Cecilia w Rzymie, laureata najwyższych nagród na międzynarodowych konkursach.
Wieczór zakończy VII Symfonią d-moll Antonina Dvoraka, nieco „mniejszego kalibru” niż słynna Dziewiąta, ale to o tym dziele i jego twórcy powiedziano, iż są to „wyżyny jakich nigdy przedtem nie osiągnął i nie miał już osiągnąć”.
Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Janusz Przybylski, dyrygent uhonorowany za swoje artystyczne osiągnięcia wieloma odznaczeniami i nagrodami.


MARIAN SOBULA
Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula; swoje umiejętności doskonalił na studiach podyplomowych w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie pod opieką prof. Sergio Perticaroliego (nagroda za najlepszy dyplom w 2008) oraz na kursach mistrzowskich u prof. Arie Vardiego z Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze.
Pianista jest laureatem najwyższych nagród podczas międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in.: „Yamaha Music Foundation Competition” w Bydgoszczy (2005), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Valladolid (2005), konkursów miast: Ancona, Foggia, Gorizia, Pordenone, Sulmona, Treviso (w 2003 i 2004). Otrzymał także medal „Maria Canals Piano Competition” w Barcelonie (2001), Nagrodę Specjalną Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „Dr. Luis Sigall” w Vina Del Mar w Chile (2007) oraz Nagrodę Województwa Małopolskiego ARS QUAERENDI za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury (2008). W 2008 zadebiutował z Simon Bolivar Symphony Orchestra w Teatro Teresa Carreno w Caracas w Wenezueli (I Koncert fortepianowy F. Chopina). Koncertował w Europie, Japonii, Australii, obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie w prestiżowych salach koncertowych (m.in. w Am Gasteig w Monachium, Beethovenhalle w Bonn, Auditorium Parco Della Musica w Rzymie, Salle Invalides w Paryżu, Bosendorfer Saal w Wiedniu, Concert Hall Center w Minneapolis, Seymour Theater Center w Sydney, Denki Bunka-Kaikan w Nagoja, Filharmonii Narodowej w Warszawie). Dokonał nagrań dla Telewizji Polskiej oraz Libańskiej Stacji Telewizyjnej TeleLumiere. Od 2009 obejmuje funkcję prezesa Zarządu Stowarzyszenia Artystycznego „PianoClassic” oraz dyrektora artystycznego „Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa”. Artysta jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.


JANUSZ PRZYBYLSKI
Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi (klasa dyrygentury prof. Tomasza Kiesewettera oraz klasa altówki prof. Zbigniewa Friemana). Studia uzupełniał we Włoszech pod kierunkiem prof. Franco Ferrary. Odbył też studia aspiranckie w Konserwatorium Leningradzkim w klasie prof. Arwida Jansonsa. Kierował zawodowym chórem Filharmonii Krakowskiej. Za przygotowanie chórów do nagrania Pasji K. Pendereckiego otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Płytowej w Hollywood. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Olsztyńskiej i Bałtyckiej, kierownikiem muzycznym Warszawskiej Opery Kameralnej, zastępcą dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie, dyrektorem artystycznym Opery Bałtyckiej i Opery Narodowej w Skopje. Koncertował we wszystkich krajach Europy, Ameryce i krajach azjatyckich. Nagrywa dla radia i telewizji. Artystę uhonorowano wieloma nagrodami i odznaczeniami krajowymi i zagranicznymi, m. in.: Orderem Emira Kuwejtu, nagrodą niemieckich krytyków muzycznych za najlepsze przedstawienie prezentowane w Niemczech, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Honorową Odznaką za Zasługi dla Województwa Warmińsko–Mazurskiego, Medalem Św. Jakuba za upowszechnianie kultury muzycznej miasta Olsztyn, odznaczeniem Gloria Artis, Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańsk za wybitny wkład w krzewieniu kultury muzycznej na Pomorzu, Kawalerskim Krzyżem Odrodzenia Polski. Otrzymał także Fryderyka za wybitne nagrania płytowe. Współpracuje z Petersburskim Teatrem Tańca, Moscau Imperial Balett, Teatrem Opery i Baletu z Woroneża, Teatrem Wielkim w Mińsku oraz Operą i Filharmonią we Lwowie i Skopje. W latach 2008-2011 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. W 2010 otrzymał z rąk Prezydenta RP nominację na profesora sztuk muzycznych.