2 grudnia 2016, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

KANON POLIHYMNII

PIOTR PŁAWNER skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PRZEMYSŁAW NEUMANN dyrygent

G. ROSSINI Uwertura do opery Wilhelm Tell
W. A. MOZART III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216
J. HAYDN 92. Symfonia G-dur Oxfordzka

Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!

kup bilet on-line



Czteroczęściową Uwerturę do opery Wilhelm Tell Gioacchino Rossiniego zapewne wiele osób skojarzy jako melodyjkę w telefonach komórkowych lub wspomni Disneyowskie kreskówki. Dzisiaj Uwertura chętnie grywana jest jako samodzielne dzieło, opromienione nawet większą sławą niż sama opera – bardzo efektowne, wprowadzające w nastrój alpejskich krajobrazów.
Wdzięczny i najbardziej znany spośród koncertów skrzypcowych Wolfganga Amadeusa Mozarta to trzeci z kolei Koncert G-dur KV 216, pełen śpiewnych i delikatnych brzmień – Allegro i Adagio – z zaskakującym finałem.
„Jest na tym padole niewielu zadowolonych i szczęśliwych; wszędzie panuje smutek i troska; być może pewnego dnia twoja praca stanie się źródłem, z którego zmęczeni czy przygnębieni kłopotami ludzie będą mogli zaczerpnąć parę chwil odpoczynku i pokrzepienia” – tak motywował się Joseph Haydn do pisania kolejnych partytur, gdy opanowywało go zniechęcenie. Kto wie, może również słuchacze dzisiejszego koncertu Kanon Polihymnii doznają ukojenia i przynajmniej w ciągu tych 26 minut, gdy Orkiestra wykonywać będzie Symfonię Oksfordzką papy Haydna, zapomną o trudach dnia codziennego? A być może radosny nastrój i odprężenie trwać będzie przez cały wieczór, bo proponowane przez nas dzieła to jedne z najbardziej popularnych utworów, niemal hitów muzyki poważnej.
Koncert Mozarta poznamy w interpretacji Piotra Pławnera – wybitnego skrzypka, o którym The Times pisał, że jest to „wyjątkowy, nieskazitelny talent”, zaś Yehudi Menuhin nazwał go skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach.
Soliście towarzyszyć będzie oraz wykona dwa pozostałe utwory Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna, trzydziestoparoletniego dyrektora Filharmonii Opolskiej (od ub. roku), dotychczasowego dyrygenta i kierownika orkiestry Teatru Muzycznego w Poznaniu, Orkiestry Sinfonietta, współpracownika Teatru Wielkiego oraz pracownika naukowego Akademii Muzycznej w Poznaniu. Po raz pierwszy w Kielcach!


PIOTR PŁAWNER
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku sześciu lat; na estradzie debiutował jako dziewięciolatek. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. H. Szerynga w Monte Carlo studiował w Bernie, gdzie został wyróżniony nagrodą specjalną „Tschumi-Preis” za najlepszy dyplom solistyczny. Laureat międzynarodowych konkursów, m. in.: X Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1991), w Bayreuth (1991), w Monte Carlo (1994), ARD w Monachium (1995). Był stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Fundacji Sztuki Dziecka, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji im. H. Szerynga w Monaco. Występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w wielu krajach europejskich, arabskich oraz w Azji, obu Amerykach – z takimi zespołami, jak: Bayerischen Rundfunk i Süddeutschen Rundfunk, Berner Symhonieorchester, Sinfonia Helvetica, Radio Kamerorkest Hilversum, Deutschen Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Netherlands Kammerorchester. Dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Uhonorowany został Fryderykiem 2005 i 2009, jego płyta z utworami kameralnymi K. Szymanowskiego została “Płytą Roku 1998“, zaś za płytę z koncertami skrzypcowymi Szymanowskiego i Karłowicza otrzymał nagrodę „The Strad Selection“, 2007. Na wspólnych koncertach kameralnych występuje z wybitnym pianistą Bruno Canino. Wraz ze swoją żoną Izabelą Klim założył trio fortepianowe, od niedawna również kwartet smyczkowy i jest prymariuszem kwintetu I Salonisti. Artysta wykłada w Konserwatorium im. W. Lutosławskiego w Krakowie i w Akademii Muzycznej w Katowicach, jest jurorem międzynarodowych konkursów muzycznych. Gra na instrumencie T. Balestrieri z 1769 r.


PRZEMYSŁAW NEUMANN
Urodził się w 1979 roku w Poznaniu. Jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego oraz Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Poznaniu w klasie śpiewu. W poznańskiej Akademii Muzycznej ukończył studia na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.
Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 roku. W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Białostockiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.
Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, będąc jego dyrygentem i kierownikiem orkiestry (do roku 2013). Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym.
Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu. Macierzysta uczelnia stała się dla Przemysława Neumanna przestrzenią realizacji wielu projektów edukacyjno-artystycznych, spośród których należy wymienić koncerty z Orkiestrą Symfoniczną (nagranie płyty z muzyką Karola Kurpińskiego), Orkiestrą Sinfonietta (której w latach 2009-13 był kierownikiem artystycznym), coroczne operowe spektakle studenckie w Teatrze Wielkim w Poznaniu czy też koncerty w ramach cyklu Kreaspiracje, podczas których w jednej orkiestrze symfonicznej wystąpili wspólnie studenci oraz pedagodzy.
1 września 2015 roku został dyrektorem Filharmonii Opolskiej.


strona główna