27. Świetokrzyskie Dni Muzyki

 

5 KWIETNIA, PIĄTEK | 19.00, SALA KONCERTOWA

LASY DESZCZOWE
KONCERT SYMFONICZNY


AGATA KIELAR-DŁUGOSZ flet
ŁUKASZ DŁUGOSZ flet
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent
AGATA KWIECIŃSKA słowo o muzyce

T. SIKORSKI La notte – Omaggio a Friedrich Nietzsche per archi**
G. PSTROKOŃSKA-NAWRATIL Lasy deszczowe**
G. BACEWICZ Symfonia nr 3

** pierwsze wykonanie w Kielcach

PWM       TUTTI.pl
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

kup bilet on-line


Przeznaczony na orkiestrę smyczkową refleksyjny i repetytywny zarazem utwór T. Sikorskiego wypełniony jest subtelnymi odcieniami harmonicznymi i barwowymi. Lasy deszczowe G. Pstrokońskiej-Nawratil, kompozycja powstała w ramach programu MKiDN Kolekcje – zamówienia kompozytorskie dla małżeństwa znamienitych flecistów, to pełne wyszukanych efektów kolorystycznych przeniesienie fascynującego zjawiska przyrodniczego na sferę brzmienia instrumentów muzycznych (m.in. kompozytorka wykorzystuje do tego aż ośmiu perkusistów). Wykonanie doskonałej pod względem warsztatowym III Symfonii G. Bacewicz wpisze się w obchody 110 rocznicy urodzin i 50 rocznicy śmierci kompozytorki.
Program koncertu skierowany jest zarówno do starszych, jak i młodszych melomanów. Dla każdego, kto w muzyce szuka nowych jakości i unikalnych brzmień… Takich jak np. w La notte… Sikorskiego, kompozytora, którego ostatnie lata życia (żył 49 lat) były mroczne i pełne rozpaczy. Znamiennym pytaniem, które w swojej partyturze zacytował za Nietzschem, brzmią: Ileż to jutrzenek, które jeszcze nie jaśniały.
Grażyna Pstrokońska-Nawratil natomiast opatruje swoje dzieło mottem: „myśląc o moim świecie, który zanika”… O aktualności tego stwierdzenia możemy się przekonywać niemal codziennie, wysłuchując informacji o kolejnej wycince drzew. Kompozycja nawiązuje tytułem i brzmieniem do odgłosów tropikalnego lasu, początkowo spokojnego, następnie pełnego huku przewracających się, ściętych drzew. Podkreślają to swoim wykonaniem soliści, przemieszczając się w trakcie wykonania, aby uzyskać efekt „wędrówki dźwięku”.
W podobnym nastroju mieni się III Symfonia Grażyny Bacewicz. Zdaniem Stefana Kisielewskiego przedstawiony jest tu „świat jednolicie ponury, dysonansowy, utrzymany w swej charakterystycznej barwie i fakturze instrumentalnej – jakiś taki dwudziestowieczny Brahms”. W każdym razie jest to utwór bardzo chętnie wykonywany na koncertach.
Dużą atrakcją będzie dla słuchaczy zaprezentowanie przez solistów 4 odmian fletu – piccolo, grande, altowego i basso. Niemało się napracuje podczas tego wieczoru również Orkiestra, która towarzyszyć będzie solistom i sama wypowie się artystycznie w monumentalnej III Symfonii (La notte jest na orkiestrę smyczkową), i niemałe zadanie przed samym dyrygentem baczącym, by całość zabrzmiała fascynująco.

ŁUKASZ DŁUGOSZ
Krytyka uznaje go za jednego z najwybitniejszych flecistów swojej generacji. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów fletowych oraz siedemnastu prestiżowych konkursów międzynarodowych (m.in. w Paryżu, Monachium, Odense, Viggiano). Ukończył Hochschule für Musik und Theater w Monachium, Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz Yale University w New Haven. Koncertuje jako solista i kameralista w Europie, Azji i USA. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami europejskimi. Dokonał nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Na koncie ma 26 albumów płytowych wysoko ocenionych przez krytykę polską i europejską, za które otrzymał wiele prestiżowych międzynarodowych nagród fonograficznych, w tym nagrodę International Classical Music Award (ICMA). W 2010 artysta zadebiutował z London Symphony Orchestra, z którą nagrał płytę z koncertem Michaela Colina. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze stacje radiowe. Za wybitne osiągnięcia otrzymał szereg prestiżowych nagród i stypendiów, m.in: Gasteig-Musikpreis, Gloria Artis Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Zeit-Preis, Deutsche Stiftung Musikleben, Orfeusza 2016.


AGATA KIELAR-DLUGOSZ
Laureatka prestiżowych konkursów międzynarodowych, m.in. Leonardo de Lorenzo Viggiano, Friedrich Kuhlau Uelzen, Padwa, Ovada, Timisoara. Jest absolwentką Hochschule für Musik und Theater w Weimarze, Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz Yale University w New Haven (USA). W ramach stypendium Erasmus doskonaliła swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku oraz na wielu mistrzowskich kursach fletowych. Była pierwszą flecistką Bayerisches Symphonieorchester München. Współpracowała z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München. Jako solistka i kameralistka czynnie koncertuje w Europie oraz USA. Wielokrotnie prawykonywała koncerty jej dedykowane przez polskich i zagranicznych kompozytorów, które transmitowane były przez czołowe europejskie rozgłośnie radiowe. Dokonała szeregu nagrań archiwalnych, radiowych oraz fonograficznych. W 2017 otrzymała nominację do prestiżowej nagrody fonograficznej ICMA (International Classical Music Award) w kategorii koncert solowy za płytę Flute Reflections. Prowadzi kursy mistrzowskie, jest również pedagogiem Akademii Muzycznej w Gdańsku. Posiada stopień naukowy doktora sztuk muzycznych. Za wybitne osiągnięcia otrzymała wiele nagród i stypendiów, m.in. DAAD, Komisji Fulbrighta, KAAD, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, All Flutes Plus, Jeunesses Musicales, Top Wind oraz Stiftung für Musik Zürich.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej


AGATA KWIECIŃSKA
Dziennikarka muzyczna, absolwentka kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UW (muzykologia, prawo). Od 2005 roku związana z Programem 2 Polskiego Radia, gdzie od 2012 do 2018 prowadziła autorską audycję Five o'clock. Obecnie prowadzi audycję Po herbacie”. Od 2013 roku Redaktor Naczelna portalu Muzykoteka Szkolna poświęconego edukacji muzycznej prowadzonego przez Filmotekę Narodową-Instytut Audiowizualny (dawniej NInA). Współpracowała także z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, w 2015 roku była Rzeczniczką Prasową 17. Konkursu Chopinowskiego. Publikowała m.in. w Ruchu Muzycznym, dwutygodnik.com, Tygodniku Powszechnym i Polskiej Redakcji Deutsche Welle.


strona główna

Kwiecień 2019