6 lipca, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

EXSULTATE, JUBILATE

GABRIELA GOŁASZEWSKA sopran
CHÓR KAMERALNY FERMATA
EWA ROBAK przygotowanie Chóru
JAKUB SARWAS live electronics
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

J. SARWAS Orare-Torium na chór, solistów, live electronics i orkiestrę (prawykonanie)
W. A. Mozart Motet Exsultate, jubilate KV 165,
Ave verum corpus K. 618
Sancta Maria, mater Dei KV 273


Instytut Muzyki i Tańca  MKiDN

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach „Zamówienia kompozytorskie”
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Buskie Samorządowe Centrum Kultury
Współpraca: Buskie Samorządowe Centrum Kultury



kup bilet on-line


Prawykonanie ORATORIUM JAKUBA SARWASA będzie miało miejsce w Bazylice Kolegiackiej Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy 5 lipca 2018 roku podczas XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. Następnego dnia dzieło wysłucha publiczność kielecka.

Inspiracją dla powstania utworu – jak notuje kompozytor – było pierwotne znaczenie słowa oratorium, jak również echa wydarzeń z X wieku na ziemiach Słowian. Utwór muzyczny ma odwoływać się w swojej wymowie do pierwotnych dążeń ludzkiej duchowości i religijności.

Projekt Orare-Torium nawiązuje do pierwotnego znaczenia słowa >>oratorium<< oznaczającego najpierw miejsce/architekturę, w przestrzeni której odbywały się modły. Świadome odejście od formy muzycznej, […] a zamiast tego stworzenie z utworu formy kontemplacji jako >>dźwiękowej architektury<<, wychodzącej poza ramy tradycyjnego pojmowania słowa >>oratorium<<, jest celem i sensem utworu, który „archeologicznie odkopuje” istotę tego słowa pod kątem antropologicznym. Z upływem czasu słowa, znaki, idee, zachowania ulegają dysfunkcji, przekształceniu i deformacji. Nie inaczej stało się z samą ideą >>oratorium<<. Drugą część wieczoru wypełnią utwory Mozarta. Motet Exsultate, jubilate KV 165. Jest to w istocie koncert na głos solowy z towarzyszeniem smyczków, obojów, rogów i organów. Ten błyskotliwy, perlisty, wyjątkowo efektowny utwór z wirtuozowską partią sopranu powstał w 1773 roku dla kastrata Venanzia Rauzziniego. Do dziś stanowi ulubioną pozycję repertuaru sopranistek i melomanów. Ave verum corpus – to średniowieczny hymn do Ciała Przenajświętszego. Powstał, w Baden koło Wiednia w czerwcu 1791 (na kilka miesięcy przed śmiercią kompozytora), by uświetnić uroczystości Bożego Ciała. Graduał Sancta Maria, mater Dei napisał Mozart 8 września 1777 r. z okazji święta Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Ale to niecała historia owego krótkiego dzieła. Skomponowana została jako forma przeprosin dla arcybiskupa Colloredo, u którego kompozytor pracował na stanowisku kapelmistrza orkiestry, zaś jego ojciec pełnił funkcję zastępcy. Mozart, nie widząc dla siebie możliwości rozwoju w rodzinnym Salzburgu, postanowił zwolnić się z pracy i poszukać lepszego zajęcia. Rozeźlony arcybiskup wyrzucił obu panów z posady, ale wkrótce – pod wrażeniem takiej ekspiacji – odwołał decyzję.


GABRIELA GOŁASZEWSKA
Urodzona w 1995 r. Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Karola Kurpińskiego w Warszawie w klasie fortepianu Jolanty Siwik. Kontynuowała naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie w klasie rytmiki, a także w klasie śpiewu Teresy Mulawy. Obecnie jest studentką III roku studiów licencjackich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie dr hab. Jolanty Janucik. Brała udział w wielu projektach studenckich oraz licznych międzynarodowych kursach mistrzowskich w zakresie sztuki wokalnej. W kwietniu 2017 roku w Teatrze Collegium Nobilium zagrała Donnę Annę w scenach z opery Don Giovanni. W lutym 2018 roku kreowała partię Despiny w operze W. A. Mozarta Così fan tutte (reżyseria: Ryszard Cieśla, kierownictwo muzyczne: Friedrich Haider) w Warszawskiej Operze Kameralnej.


JAKUB SARWAS
Kompozytor, dyrygent, instrumentalista. Urodził się w 1977 w Gliwicach. Studiował kompozycję w klasie Edwarda Bogusławskiego w katowixkiej Akademii Muzycznej (dyplom z wyróżnieniem). W latach 2002-2006 odbył studia podyplomowe w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii pod kierunkiem Johannesa Fritscha (kompozycja), Hansa Ulricha Humperta (kompozycja elektroniczna) oraz Klarenza Barlowa (muzyka komputerowa). Brał udział w kursach mistrzowskich w Radziejowicach, Darmstadt, Bayreuth, Krakowie/IRCAM, Avignon i Stuttgarcie. Jest zdobywcą pierwszych nagród w: Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Panufnika w Krakowie za utwór Hybrid Conjuntion, Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Śląskie Dni Muzyki Współczesnej za utwór From Origin to Apogee, Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu za utwór Écru i zdobywcą wyróżnienia na Konkursie Aeolian Trio w Kassel za utwór One in Opposite.
Stypendysta Fundacji Kultury, Miasta Darmstadt, KAAD, Herrenhaus Edenkoben, Europejskiego Centrum Sztuki Hellerau w Dreźnie, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego, Allianz/Ensemble Modern, GFPS e.V. Był kompozytorem-rezydentem Worpswede, Bӧll-Haus Langenbroich, Salzwedel, Schreyahn, Höfgen, Wiepersdorf, Eckernförde. Jego utwory były prezentowane na festiwalach: Warszawska Jesień, Musica Viva Monachium, Gelderse Muziek Zomer Nijmegen, Budapesztańska Jesień, Musica Electronica Nova, Time of Music Viitasaari, New Music Festival Ibaraki/Osaka, Światowe Dni Muzyki w Bazylei, Opera Osnabrück. Organizuje oraz produkuje koncerty z muzyką współczesną, wykorzystując elektronikę i multimedia, również z własnym do tego celu powołanym Sarwas Project. Komponuje muzykę kameralną, symfoniczną, elektroniczną i elektroakustyczną oraz muzykę dla teatru i filmu.


EWA ROBAK
Doktor habilitowany sztuki w dyscyplinie artystycznej dyrygentura, adiunkt w Instytucie Edukacji Muzycznej UJK w Kielcach. Prowadzi chór akademicki, Chór Kameralny Fermata, chór Antidotum oraz „okazjonalny” chór dziecięcy Dziatki Fermatki. Zespoły pod jej kierownictwem wzięły udział w nagraniu 12 płyt. Nowatorskim przedsięwzięciem była adaptacja poezji śpiewanej na chór a cappella na płycie Grechuta niejednym głosem. Koncertowała w kraju i za granicą (USA, Dania, Słowacja, Czechy, Hiszpania, Włochy, Izrael). Otrzymała indywidualnie nagrody: Rektora UJK (2004, 2006, 2009, 2017), I st. Prezydenta Miasta Kielce (2004), Miasta Kielce (2005); dla Dyrygenta w Pradze (2011), w Bielsku-Białej (2015); nominację do nagrody Świętokrzyska Victoria w kat. Osobowość (2014), Medal KEN (2009), Brązowy Krzyż Zasługi (2017). Ewa Robak prowadzi warsztaty dla na chórmistrzów i zespołów w różnych regionach Polski. Celem jej pracy społeczno-organizacyjnej jest rozśpiewywanie kielczan od przedszkola do seniora.


CHÓR KAMERALNY FERMATA
Zespół, którego założycielem i dyrygentem jest Ewa Robak, powstał w 1998 w Kielcach. Tworzą go absolwenci i studenci Instytutu Edukacji Muzycznej UJK. W repertuarze posiada zarówno utwory należące do kanonu chóralistyki, jak i muzyki rozrywkowej wykonywanej a cappella. Chór wziął udział w nagraniu 12 płyt CD i DVD: Tryptyk Świętokrzyski; Siedem pieśni Marii i Listy z Placu Zgody; Fermata kolęduje; Portfolio, Grechuta niejednym głosem, Zaśpiewam Jezuskowi. Ponadto, wystąpił w spektaklach Kieleckiego Teatru Tańca: Dla Ciebie, Panie (gospel) i Pasja (P. Łukowiec, H. Jachimowski).
Chór Fermata otrzymał wiele nagród, m. in. I na Festiwalu Programu I TVP w Sopocie (2005), Grand Prix na „Mundus Cantat” w Sopocie (2007), Muzyczny Scyzoryk w kat. Muzyka Poważna (2010), I nagroda na Międzynarodowym Festiwalu w Pradze (2011), Srebrny Dyplom „Legnica Cantat” (2014, 2015), dwa Złote Dyplomy Bratislava Cantat I (2015), I nagroda na CANTANTES LUBLINENSIS (2016), I nagroda na Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Rzeszowie (2017), I nagroda na III Międzynarodowym Konkursie Muzyki im. Józefa Świdra w Cieszynie (2017).


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej.

strona główna

Lipiec 2018