Dzisiejszy koncert kameralny mógłby nosić podtytuł – Muzyczne stylizacje, bowiem dwa dzieła, które usłyszymy, stworzone zostały w tej właśnie konwencji. Pierwsze to Preludia z zeszytu drugiego Claude’a Debussy’ego. Kompozytor pozostawił po sobie dwa zbiory fortepianowych miniatur, każde składające się z 12 bardzo sugestywnych tytułów, jak np. w zeszycie II: Mgły, Wrzosy, Martwe liście czy Taras przyjęć światła księżyca. Nie jest to jednak muzyczne „odmalowanie”” zjawisk przyrody, lecz uczuciowe lub też nastrojowe oddanie jej piękna.
Dzieło drugie, składające się z trzech tytułów, to Maski op. 34 Karola Szymanowskiego. W tym wypadku chodzi, zdawałoby się, o muzyczną charakterystykę trzech literackich postaci: baśniowej Szeherezady, klauna pod którym kryje się tragiczny kochanek Tristan oraz słynnego uwodziciela z Sewilli – Don Juana. Organizacją muzycznej materii jest jednak u Szymanowskiego parodia, wyrażająca złożoność natury bohaterów, którzy pod maskami ukrywają swe prawdziwe oblicza.
Z obiema kompozycjami – stawiającymi wysoko poprzeczkę wykonawcy Maskami oraz równie wymagającymi impresjonistycznymi Preludiami – zmierzy się niewidoma pianistka – Kaja Kosowska. Artystka, laureatka wielu konkursów pianistycznych (w 2010 wyróżniona nagrodą Lady D., przyznawaną wybitnym osobom niepełnosprawnym) obecnie studiuje kompozycję w Akademii Muzycznej w Katowicach. Tam ukończyła wcześniej klasę fortepianu pod kierunkiem prof. Zbigniewa Raubo.



KAJA KOSOWSKA
Młoda, utalentowana pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku siedmiu lat w Szkole Muzycznej I stopnia im. Włodzimierza Dolańskiego w Krakowie oraz w Szkole Muzycznej im. Janiny Garści w Chrzanowie pod kierunkiem Wiesławy Pławskiej-Tracz. Kolejny etap to Szkoła Muzyczna II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Zabrzu. Jest stypendystką Prezesa Rady Ministrów, wyróżniona została w konkursie im. Ludwika Stefańskiego w Płocku w 2001. Pierwszy koncert z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej zagrała w 2004. W tym samym roku rozpoczęła studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Prof. Zbigniewa Raubo. W czasie studiów została laureatką Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku i wyróżniono ją w konkursie im. Bartoka – Kabalewskiego – Prokofiewa w Ragussie na Sycylii.
W sezonie 2008/2009 koncertowała z Orkiestrą Simfonietta Cracovia oraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich osobowości, jak: Lee Kum Sing, Đặng Thái Sơn, Irina Rumianceva, Anna Malikowa, Andrzej Jasiński, Katarzyna Popowa-Zydroń, Adam Wodnicki, Anthony Spiri. Jej repertuar, zarówno solowy jak i kameralny, zawiera wiele arcydzieł XIX i XX wieku.
W 2009 w macierzystej uczelni rozpoczęła drugi kierunek studiów – kompozycję w klasie prof. Eugeniusza Knapika.