25. 安ietokrzyskie Dni Muzyki

 

7 kwietnia 2017, pi徠ek g. 19.00, sala koncertowa

FINA

MACIEJ FR。KIEWICZ akordeon
ORKIESTRA SYMFONICZNA F
TOMASZ BUGAJ dyrygent
BARBARA SCHABOWSKA s這wo o muzyce

S. CZARNECKI Uwertura Cervus Elaphus *
Z. KRAUZE Koncert akordeonowy *
I. F. DOBRZY垶KI II Symfonia c-moll Charakterystyczna op. 15 *

* pierwsze wykonanie w Kielcach

Filharmonia. Ostro積ie, wci庵a!!!

kup bilet on-line



Na pocz徠ku Festiwalu wiosna bardzo nie鄉ia這 informowa豉 o swoim nadej軼iu, teraz – kiedy ko鎍zymy jubileuszow edycj 安i皻okrzyskich Dni Muzyki – zar闚no aura, jak i ca豉 przyroda obwieszczaj s這neczny czas. Zatem fina Festiwalu domaga si czego szczeg鏊nego, tak pod wzgl璠em wykonawczym, jak i repertuarowym.
Wiecz鏎 rozpoczniemy od „uroczystego” utworu S豉womira Czarneckiego – kompozytora i pedagoga – wyk豉dowcy Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ucznia m.in. Oliviera Messiaena w Pary簑. W Uwerturze Servus Elaphus, kt鏎ej ju tytu nawi您uje do sympatycznego zwierz璚ia w herbie Lublina znale潭 mo積a aluzje do „regionalnych melodii ludowych, epizod闚 burzliwych oraz kontrastuj帷ych, statycznych oraz t瘰knie rozlewnych”. Okazj by這 – bagatela – 540. rocznica utworzenia wojew鏚ztwa lubelskiego.
Kolejnym dzie貫m, kt鏎e zaprezentujemy tego wieczoru b璠zie najnowsza kompozycja Zygmunta Krauzego pod skromnym tytu貫m – Koncert akordeonowy. Skromny, cho to utw鏎 o cz這wieku. Cz窷 pierwsza to „uporczywy krzyk, kt鏎y wyra瘸 brak zgody, na to, co wok馧, a fragmenty liryczne ukazuj czas przesz造, wyidealizowany, prawdopodobnie nieprawdziwy. Cz窷 druga natomiast przedstawia radosny p璠, szcz窷liwie zako鎍zony ucieczk” – jak wyja郾ia sam tw鏎ca. Utw鏎 mia swoj premier podczas festiwalu Musica Polonica Nova we Wroc豉wiu w ubieg造m roku. Dedykowany jest Maciejowi Fr帷kiewiczowi.
砰we i skoczne melodie rodem z Mazowsza i Krakowa w du瞠j mierze wype軟iaj Symfoni Charakterystyczn Ignacego Feliksa Dobrzy雟kiego. Ten nieco po macoszemu traktowany kompozytor jest wszak瞠 wybitnym tw鏎c, kt鏎emu zabrak這 po prostu 逝tu szcz窷cia do osi庵ni璚ia pozycji 鈍iatowej s豉wy artysty-muzyka. Przekonuje o tym tak瞠 II Symfonia, dramatyczna w pierwszych cz窷ciach, pogodna w cz窷ci trzeciej i pozostawiaj帷a s逝chacza w rozta鎍zonym nastroju na zako鎍zenie utworu. A jak wspomina pierwsze wykonanie Symfonii w Warszawie pewien krytyk muzyczny – „Oklaski za ni w pogo posz造”.
Koncert fina這wy festiwalu jest odzwierciedleniem g堯wnej idei tego wydarzenia – prezentuje r騜norodno嗆 stylistyczn w najnowszej tw鏎czo軼i kompozytor闚 polskich oraz przywraca s逝chaczom utwory zapomniane. Jednocze郾ie wszystkie utwory koncertu zostan kieleckiej publiczno軼i zaprezentowane po raz pierwszy. Ponadto wyst瘼 m這dego utalentowanego solisty Macieja Fr帷kiewicza b璠zie jego debiutem w Filharmonii 安i皻okrzyskiej.


MACIEJ FR。KIEWICZ
Zwyci瞛ca XX Mi璠zynarodowego Konkursu Arrasate Hiria w Hiszpanii – jednego z najbardziej presti穎wych konkurs闚 akordeonowych na 鈍iecie. W 2013 otrzyma Paszport Polityki „za bardzo dojrza貫 i wyraziste interpretacje muzyki wsp馧czesnej, i nie tylko. Za odwag, ryzyko i konsekwencj. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie wyobra幡i i si喚 przekonywania”.
Wa積 cz窷ci jego dzia豉lno軼i jest 軼is豉 wsp馧praca z kompozytorami, takimi jak m.in: Krzysztof Penderecki (kt鏎ego utw鏎 na akordeon prawykona i przygotowa do druku w Schott Music), Zygmunt Krauze, Dariusz Przybylski czy Wojciech Blecharz. Prawykona ponad 70 utwor闚, z czego wi瘯szo嗆 jest jemu dedykowana.
Otrzyma szereg stypendi闚, w tym presti穎we stypendium Ministra Kultury „M這da Polska” na nagranie p造ty z polsk muzyk wsp馧czesn (w duecie z Magdalen Bojanowicz). P造ta zosta豉 nominowana do Fryderyka w dw鏂h kategoriach: Album Roku – Muzyka Wsp馧czesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W 2014 ukaza豉 si jego debiutancka p造ta solowa zawieraj帷a m.in. premierowe nagranie Sinfonietty na akordeon Krzysztofa Pendereckiego, kt鏎a zosta豉 nominowana do Fryderyka 2015 w kategorii Recital Solowy.
Wyst瘼uje z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych pod batut m.in. Jose Marii Florencia, Jacka Kaspszyka, Micha豉 Klauzy, Marka Mosia, Young Chill Lee.
Regularnie wyst瘼uje na festiwalach w Polsce i za granic (m.in. Warszawska Jesie, Musica Polonica Nova we Wroc豉wiu, La Folle Journee, Neue Horizonten w Hanowerze, Farinelli Festival w Andrii, Musique au Leman w Thonon Les Bains we Francji, Folefest w Lizbonie). Opr鏂z regularnych wyst瘼闚 w Europie odbywa mi璠zynarodowe tournée, m.in po Azji i USA (r闚nie w projektach kameralnych). Artysta gra na instrumencie Pigini Nova uwa瘸nym za najekskluzywniejszy na 鈍iecie.


TOMASZ BUGAJ
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Stanis豉wa Wis這ckiego. Studiowa r闚nie muzykologi na Uniwersytecie Warszawskim. Karier zawodow rozpocz掖 od Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie przeszed wszystkie etapy zawodowe (od asystenta do pierwszego dyrygenta i dyrektora muzycznego). By dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej, 鏚zkiej, Krakowskiej i dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Sw mi璠zynarodow pozycj dyrygenck zawdzi璚za przede wszystkim zwyci瘰twu w Mi璠zynarodowym Konkursie w Bristolu w Wielkiej Brytanii (mi璠zynarodowa nagroda w dziedzinie dyrygentury ufundowana przez Imperial Tobacco), kt鏎e otworzy這 m這demu arty軼ie drog na czo這we estrady brytyjskie i europejskie (1978). W efekcie przez kilka nast瘼nych sezon闚 wyst瘼owa z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawi您a kontakty z innymi wiod帷ymi zespo豉mi brytyjskimi. Wsp馧pracowa z teatrami operowymi w Polsce, a tak瞠 w Aachen, Leeds (Opera North), Bilbao i Pamplonie. Dyrygowa najwybitniejszymi orkiestrami, jak m.in.: Mozarteum w Salzburgu, orkiestrami w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de Espana (Madryt), Orquesta Simfonica de Gran Canaria, Orquesta Simfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchesta Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmoni S這wack, Orkiestr Bratys豉wsk, Rosyjsk Narodow Orkiestr Symfoniczn w Moskwie. Koncertowa w najlepszych salach koncertowych Europy i by go軼iem presti穎wych festiwali. Uczestniczy tak瞠 w pracach jury licznych konkurs闚 wokalnych. Na swoim koncie ma nagrania dla PRiTV oraz wielu zagranicznych wytw鏎ni. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

BARBARA SCHABOWSKA
Dziennikarka radiowa, absolwentka filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Wsp馧pracuje z Ruchem Muzycznym, w lecie prowadzi koncerty pod pomnikiem Chopina w ζzienkach Kr鏊ewskich w Warszawie. Pracuje w Programie 2 Polskiego Radia.


strona g堯wna

Kwiecie 2017