25. ¦wietokrzyskie Dni Muzyki

 

7 kwietnia 2017, pi±tek g. 19.00, sala koncertowa

FINA£

MACIEJ FR¡CKIEWICZ akordeon
ORKIESTRA SYMFONICZNA F¦
TOMASZ BUGAJ dyrygent
BARBARA SCHABOWSKA s³owo o muzyce

S. CZARNECKI Uwertura Cervus Elaphus *
Z. KRAUZE Koncert akordeonowy *
I. F. DOBRZYÑSKI II Symfonia c-moll Charakterystyczna op. 15 *

* pierwsze wykonanie w Kielcach

Filharmonia. Ostro¿nie, wci±ga!!!

kup bilet on-line



Na pocz±tku Festiwalu wiosna bardzo nie¶mia³o informowa³a o swoim nadej¶ciu, teraz – kiedy koñczymy jubileuszow± edycjê ¦wiêtokrzyskich Dni Muzyki – zarówno aura, jak i ca³a przyroda obwieszczaj± s³oneczny czas. Zatem fina³ Festiwalu domaga siê czego¶ szczególnego, tak pod wzglêdem wykonawczym, jak i repertuarowym.
Wieczór rozpoczniemy od „uroczystego” utworu S³awomira Czarneckiego – kompozytora i pedagoga – wyk³adowcy Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, ucznia m.in. Oliviera Messiaena w Pary¿u. W Uwerturze Servus Elaphus, której ju¿ tytu³ nawi±zuje do sympatycznego zwierzêcia w herbie Lublina znale¼æ mo¿na aluzje do „regionalnych melodii ludowych, epizodów burzliwych oraz kontrastuj±cych, statycznych oraz têsknie rozlewnych”. Okazj± by³o – bagatela – 540. rocznica utworzenia województwa lubelskiego.
Kolejnym dzie³em, które zaprezentujemy tego wieczoru bêdzie najnowsza kompozycja Zygmunta Krauzego pod skromnym tytu³em – Koncert akordeonowy. Skromny, choæ to utwór o cz³owieku. Czê¶æ pierwsza to „uporczywy krzyk, który wyra¿a brak zgody, na to, co wokó³, a fragmenty liryczne ukazuj± czas przesz³y, wyidealizowany, prawdopodobnie nieprawdziwy. Czê¶æ druga natomiast przedstawia radosny pêd, szczê¶liwie zakoñczony ucieczk±” – jak wyja¶nia sam twórca. Utwór mia³ swoj± premierê podczas festiwalu Musica Polonica Nova we Wroc³awiu w ubieg³ym roku. Dedykowany jest Maciejowi Fr±ckiewiczowi.
¯ywe i skoczne melodie rodem z Mazowsza i Krakowa w du¿ej mierze wype³niaj± Symfoniê Charakterystyczn± Ignacego Feliksa Dobrzyñskiego. Ten nieco po macoszemu traktowany kompozytor jest wszak¿e wybitnym twórc±, któremu zabrak³o po prostu ³utu szczê¶cia do osi±gniêcia pozycji ¶wiatowej s³awy artysty-muzyka. Przekonuje o tym tak¿e II Symfonia, dramatyczna w pierwszych czê¶ciach, pogodna w czê¶ci trzeciej i pozostawiaj±ca s³uchacza w roztañczonym nastroju na zakoñczenie utworu. A jak wspomina³ pierwsze wykonanie Symfonii w Warszawie pewien krytyk muzyczny – „Oklaski za ni± w pogoñ posz³y”.
Koncert fina³owy festiwalu jest odzwierciedleniem g³ównej idei tego wydarzenia – prezentuje ró¿norodno¶æ stylistyczn± w najnowszej twórczo¶ci kompozytorów polskich oraz przywraca s³uchaczom utwory zapomniane. Jednocze¶nie wszystkie utwory koncertu zostan± kieleckiej publiczno¶ci zaprezentowane po raz pierwszy. Ponadto wystêp m³odego utalentowanego solisty Macieja Fr±ckiewicza bêdzie jego debiutem w Filharmonii ¦wiêtokrzyskiej.


MACIEJ FR¡CKIEWICZ
Zwyciêzca XX Miêdzynarodowego Konkursu Arrasate Hiria w Hiszpanii – jednego z najbardziej presti¿owych konkursów akordeonowych na ¶wiecie. W 2013 otrzyma³ Paszport Polityki „za bardzo dojrza³e i wyraziste interpretacje muzyki wspó³czesnej, i nie tylko. Za odwagê, ryzyko i konsekwencjê. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie wyobra¼ni i si³ê przekonywania”.
Wa¿n± czê¶ci± jego dzia³alno¶ci jest ¶cis³a wspó³praca z kompozytorami, takimi jak m.in: Krzysztof Penderecki (którego utwór na akordeon prawykona³ i przygotowa³ do druku w Schott Music), Zygmunt Krauze, Dariusz Przybylski czy Wojciech Blecharz. Prawykona³ ponad 70 utworów, z czego wiêkszo¶æ jest jemu dedykowana.
Otrzyma³ szereg stypendiów, w tym presti¿owe stypendium Ministra Kultury „M³oda Polska” na nagranie p³yty z polsk± muzyk± wspó³czesn± (w duecie z Magdalen± Bojanowicz). P³yta zosta³a nominowana do Fryderyka w dwóch kategoriach: Album Roku – Muzyka Wspó³czesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W 2014 ukaza³a siê jego debiutancka p³yta solowa zawieraj±ca m.in. premierowe nagranie Sinfonietty na akordeon Krzysztofa Pendereckiego, która zosta³a nominowana do Fryderyka 2015 w kategorii Recital Solowy.
Wystêpuje z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych pod batut± m.in. Jose Marii Florencia, Jacka Kaspszyka, Micha³a Klauzy, Marka Mosia, Young Chill Lee.
Regularnie wystêpuje na festiwalach w Polsce i za granic± (m.in. Warszawska Jesieñ, Musica Polonica Nova we Wroc³awiu, La Folle Journee, Neue Horizonten w Hanowerze, Farinelli Festival w Andrii, Musique au Leman w Thonon Les Bains we Francji, Folefest w Lizbonie). Oprócz regularnych wystêpów w Europie odbywa miêdzynarodowe tournée, m.in po Azji i USA (równie¿ w projektach kameralnych). Artysta gra na instrumencie Pigini Nova uwa¿anym za najekskluzywniejszy na ¶wiecie.


TOMASZ BUGAJ
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Stanis³awa Wis³ockiego. Studiowa³ równie¿ muzykologiê na Uniwersytecie Warszawskim. Karierê zawodow± rozpocz±³ od Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie przeszed³ wszystkie etapy zawodowe (od asystenta do pierwszego dyrygenta i dyrektora muzycznego). By³ dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej, £ódzkiej, Krakowskiej i dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Sw± miêdzynarodow± pozycjê dyrygenck± zawdziêcza przede wszystkim zwyciêstwu w Miêdzynarodowym Konkursie w Bristolu w Wielkiej Brytanii (miêdzynarodowa nagroda w dziedzinie dyrygentury ufundowana przez Imperial Tobacco), które otworzy³o m³odemu arty¶cie drogê na czo³owe estrady brytyjskie i europejskie (1978). W efekcie przez kilka nastêpnych sezonów wystêpowa³ z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawi±za³ kontakty z innymi wiod±cymi zespo³ami brytyjskimi. Wspó³pracowa³ z teatrami operowymi w Polsce, a tak¿e w Aachen, Leeds (Opera North), Bilbao i Pamplonie. Dyrygowa³ najwybitniejszymi orkiestrami, jak m.in.: Mozarteum w Salzburgu, orkiestrami w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de Espana (Madryt), Orquesta Simfonica de Gran Canaria, Orquesta Simfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchesta Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmoni± S³owack±, Orkiestr± Bratys³awsk±, Rosyjsk± Narodow± Orkiestr± Symfoniczn± w Moskwie. Koncertowa³ w najlepszych salach koncertowych Europy i by³ go¶ciem presti¿owych festiwali. Uczestniczy³ tak¿e w pracach jury licznych konkursów wokalnych. Na swoim koncie ma nagrania dla PRiTV oraz wielu zagranicznych wytwórni. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

BARBARA SCHABOWSKA
Dziennikarka radiowa, absolwentka filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Wspó³pracuje z Ruchem Muzycznym, w lecie prowadzi koncerty pod pomnikiem Chopina w £azienkach Królewskich w Warszawie. Pracuje w Programie 2 Polskiego Radia.


strona g³ówna

Kwiecieñ 2017