La donna è mobile – już z tytułu jednej z najsłynniejszych arii z Rigoletta Verdiego wyłania się portret kobiety – niepokojący?, tajemniczy?
Jak przedstawiają twórcy w swoich dziełach wizerunek kobiecy – jako postać pozytywną czy może negatywną? Zdarzają się często utwory, jak np. wspomniany Rigoletto, gdzie jednak czasami nie najlepiej wyrażają się o płci pięknej. Kobieta zmienną jest – to chyba najdelikatniejsze określenie. Zmienna zaś to istota niestała, nielicząca się z uczuciem innych. Czas zmienić te opinie – być może nastąpi to podczas naszego koncertu, przewrotnie zatytułowanego zapożyczoną z Verdiowskiego szlagieru nazwą. Spotkamy się bowiem aż z czterema przedstawicielkami niewieściego rodu, o których wiadomo na pewno, że są piękne i dla miłości gotowe poświęcić wszystko. Mowa tu o wiernej Micaëli z Carmen, niezłomnej w swoich zasadach Tatianie, ślicznej Mimi oraz o Rusałce, co to miłość przedłożyła nad bezpieczne głębiny w jeziorze.
A ponieważ wykreowane w tych dziełach postacie bohaterek noszą cechy niewinnych i pełnych wdzięku, to przypuszczalnie ich losy wywołają silne emocje w słuchaczach. Tak czy inaczej znajdziemy się w kręgu muzyki na najwyższym poziomie, która sama sprawi, że wielkich wrażeń nam nie zabraknie Naszym przemyśleniom i analizom towarzyszyć będą w utworach orkiestrowych rytmy gorące, hiszpańskie, a to za sprawą Espani E. Chabriera, na przemian burzliwe, na przemian namiętne we wspaniałej uwerturze-fantazji Romeo i Julia Czajkowskiego, oraz słodkie, ale również nieco melancholijne w sicilianie z Peleasa i Melizandy.
Gwiazdą wieczoru będzie znakomita Katarzyna Trylnik, która śpiewała na scenach i estradach Augsburga, Dubaju, Moskwy, Münster, Paryża, Wilna i na Sycylii oraz w większości polskich filharmonii. W Kielcach – ciepło wspominana za rolę w Jasiu i Malgosi Humperdincka.
Artystce towarzyszyć będzie z wyczuciem i w swoich „solowych” występach nie zawiedzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Św. pod niewzruszenie pewną ręką swego szefa Jacka Rogali, natomiast na temat kobiecy i muzyczny wywód poprowadzi konferansjer, dziennikarz i popularyzator muzyki – Jacek Woleński.



KATARZYNA TRYLNIK
Występowała i nagradzana była już jako uczennica szkoły muzycznej w Opolu. Studiowała śpiew solowy w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie Haliny Słonickiej, otrzymując dyplom wraz z przyznanym wówczas po raz pierwszy medalem „Magna Cum Laude”. Laureatka międzynarodowych konkursów wokalnych: w Nowym Sączu 1997– nagroda specjalna, w Karlovych Varach 1997– II nagroda, na Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie 1998 – III nagroda; jest także finalistką konkursów w Tuluzie i Bilbao. Od czasu debiuty rolą Zerliny w Don Giovannim współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Występowała w teatrach operowych Bremy, Monachium i Frankfurtu. Śpiewała na scenach i estradach Augsburga, Dubaju, Moskwy, Münster, Paryża, Wilna i na Sycylii oraz w większości polskich filharmonii. Ma w swoim repertuarze wiele operowych partii sopranowych, m.in.: Dama Pikowa Czajkowskiego, Czarodziejski flet Mozarta, Trojanie Berlioza, La rondine i La bohème Pucciniego. Kolekcję ról pucciniowskich uzupełniają występy w 2008 jako Mimi w La boheme w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Ważną część działalności artystycznej śpiewaczki stanowią również wykonania koncertowe dzieł operowych oraz udział w licznych koncertach oratoryjno-kantatowych. Do najciekawszych wydarzeń zaliczyć można prezentację opery Wilhelm Tell w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (2008) oraz koncerty inaugurujące kolejne sezony artystyczne Polskiej Orkiestry Radiowej: Nannetta w Falstaffie Verdiego (koncert zarejestrowany został przez Polskie Radio), Zosia we Flisie Moniuszki (2007 i 2009). Obecnie śpiewaczkę można podziwiać na warszawskiej scenie jako Hrabinę w Weselu Figara Mozarta, Micaelę w Carmen Bizeta, czy Liu w Turandot Pucciniego.


JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.

powrót do strony głównej