Paryż – mekka artystów i zakochanych. Miasto owiane legendą, do którego ciągnęły tabuny poszukujących natchnienia młodych, polskich muzyków nie tylko dziewiętnastego wieku, ale i międzywojnia, i lat powojennych, miasto słynące z artystycznej atmosfery. Czy reminiscencje tych wizyt, dłuższych lub krótszych pobytów odnajdziemy w twórczości takich osobowości świata muzycznego, jak: Piotr Moss – ostatni uczeń Nadii Boulanger, Stefan Kisielewski, który na moment przed wojną wybrał się do Paryża i zdążył pobrać jedną lekcję u Mademoiselle, czy wreszcie Michał Spisak – inny podopieczny tej wyjątkowej nauczycielki, wielkiej przyjaciółki Polaków?
Kolejny koncert z cyklu Świętokrzyskich Dni Muzyki, noszący tytuł Paryskie inspiracje, rozpocznie Perpetuum mobile Stefana Kisielewskiego. Utwór powstał na zamówienie Władysława Szpilmana dla Polskiego Radia i – jak zapewnia Kisiel – ma charakter rozrywkowy. Potwierdziła to chyba już pierwsza próba, podczas której, ku konsternacji zamawiającego, orkiestra miała bardzo rozbawione miny.
Następnie wysłuchamy trzyczęściowego Koncertu na harfę i perkusję Stanisława Moryty. Przy harfie zasiądzie Anna Sikorzak-Olek – solistka i kameralistka współpracująca z Polską Orkiestrą Radiową i orkiestrą Sinfonia Varsovia. Podczas koncertu artystka wzmacnia elektronicznie dźwięk swojego instrumentu pełniącego równorzędną rolę z perkusją – dla wyrównania brzmienia. Drugim solistą będzie Stanisław Skoczyński – perkusista-wirtuoz, twórca, inspirator i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Perkusyjnej CROSSDRUMMING, Światowych Kongresów Sztuki Perkusyjnej, Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich oraz Międzynarodowego Konkursu Perkusyjnego im. M. Stasiniewicza.
Pierwszą część wieczoru zakończy przepiękne Claire de lune (Światło księżyca) ze słynnej Suite bergamasque Claude’a Debussy’ego. W tej koncertowej wersji na harfę, perkusję i orkiestrę ponownie wystąpią nasi soliści.
Po przerwie zaprezentujemy utwory orkiestrowe. Krótkie, „pędzące” Presto Piotra Mossa, napisane na zamówienie Radia France, poprzedzi orkiestrowy tryptyk Michała Spisaka, zapomnianego polskiego kompozytora, urodzonego się w 1914 r. w Dąbrowie Górniczej, zmarłego na emigracji w Paryżu w roku 1965. Artysta był laureatem prestiżowych nagród kompozytorskich; w 1955 w Monaco otrzymał Grand Prix za Hymn Olimpijski. Jego Trzy miniatury, jedno z dzieł, które przywracamy zbiorowej pamięci – to muzyka pełna energii, z dominującą rolą instrumentów dętych, łatwo wpadająca w ucho.
Najpierw założono kabaret pod nazwą Le Boeuf-sur-le-toit, który miał za zadanie lansowanie murzyńskich zespołów jazzowych. Później powstał Le boeuf sur le toit (Byk na dachu) – na poły surrealistyczny balet Dariusa Milhauda. To skrzące się dowcipem, niezwykle popularne i lubiane dzieło, bardzo dawno u nas grane, będzie mocnym akcentem wieńczącym Paryskie inspiracje. Trudne zadanie czeka Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej, która w pierwszej części towarzyszyć będzie solistom, a w drugiej zaprezentuje się sama. Nad wszystkim jednak czuwać będzie Jacek Rogala.



ANNA SIKORZAK-OLEK
Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną. Jako stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach i kursach harfowych we Francji, Niemczech, Czechosłowacji i we Włoszech. Od wielu lat prowadzi aktywną działalność koncertową jako solistka i kameralistka. Ma w repertuarze kilkanaście koncertów solowych, z których wiele wykonała po raz pierwszy w Polsce. Jako kameralistka występuje w duetach z fletem, obojem, sopranem, na dwie harfy, z perkusją oraz w Warszawskim Kwartecie Harfowym. Wiele uwagi poświęca prawykonaniom muzyki współczesnej, biorąc udział w takich festiwalach, jak: Warszawska Jesień, Forum Młodych Kompozytorów, Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Warszawskie Spotkania Muzyczne i w wielu innych. Przez kilka lat była harfistką WOSPR w Katowicach. Współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie i z orkiestrą Sinfonia Varsowia. Artystka dokonała wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji. Nagrywa również muzykę teatralną i filmową (m.in. Z. Preisnera, M. Lorenca, S. Radwana, K. Dębskiego, P. Mykietyna). Ma w swoim dorobku kilka płyt, m.in. recital z flecistą Kazimierzem Moszyńskim, muzykę kameralną na harfę Grażyny Bacewicz, nominowaną do nagrody „Fryderyk 2001” płytę z koncertami harfowymi XX wieku nagraną z orkiestrą Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal i z udziałem oboisty Mariusza Pędziałka, płytę z koncertem Primavera i muzyką teatralną M. Hertela i utwory z udziałem harfy celtyckiej P. Chamouarda, wydaną w 2009 we własnym wydawnictwie płytowym TIM-EX Records płytę Souvenir - klasyczne przeboje na skrzypce i harfę z udziałem męża, Jarosława Olka. Jest także pedagogiem; promuje nauczanie na harfie celtyckiej w Polsce.

STANISŁAW SKOCZYŃSKI
Ostatni wychowanek prof. Mikołaja Stasiniewicza; studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Umiejętności w zakresie interpretacji muzyki współczesnej doskonalił w Paryżu, pracując z Silvio Gualdą i Gastonem Silvestre. Uczestniczył w kursach interpretacji nowej muzyki prowadzonych przez takich kompozytorów, jak: Iannis Xenakis, Mauricio Kagel, Luciano Berio, Luigi Nono, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Georg Aperghis, Toru Takemitsu i Elliot Carter. Jest solistą Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, współzałożycielem Warszawskiej Grupy Perkusyjnej. To także twórca, inspirator i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Perkusyjnej CROSSDRUMMING, Światowych Kongresów Sztuki Perkusyjnej, Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich oraz Międzynarodowego Konkursu Perkusyjnego im. M. Stasiniewicza. Współpracował z wieloma wybitnymi solistami, zespołami kameralnymi i orkiestrowymi w Polsce i za granicą. Specjalizuje się w interpretacji dzieł z zakresu tzw. Multipercussion i Teatru Instrumentalnego. Ma w swoim dorobku liczne prawykonania utworów na perkusję, z których część jest mu dedykowana, w tym Carmina Crucis Stanisława Moryto. W jego repertuarze znajdują się niemal wszystkie dzieła napisane na perkusję solo. Nagrywał dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i firm fonograficznych. Artysta wiele czasu poświęca także na działalność dydaktyczną i promocyjną; jest wykładowcą na licznych kursach, seminariach i kongresach perkusyjnych w kraju i za granicą, a także w wielu uczelniach muzycznych i uniwersytetach. Będąc uznanym w świecie autorytetem w swej dziedzinie publikuje artykuły w prestiżowych pismach, poświęconych muzyce. Jest profesorem klasy perkusji w Akademii Muzycznej w Warszawie.
Music Festival były transmitowane na Biennale Młodych Artystów Showcase w Nowym Jorku.

JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.