8 kwietnia 2016, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

KANON POLIHYMNII

GORDANA JOSIFOVA­-NEDELKOVSKA /Macedonia/ obój
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
WAGNER POLISTCHUK /Brazylia/ dyrygent

C. M. WEBER Zaproszenie do tańca
J. HAYDN Koncert C-dur na obój i orkiestrę Hob. VIIb:1
F. SCHUBERT Symfonia nr 6 C-dur


kup bilet on-line


Zaproszenie do tańca op. 65 Carl Maria von Weber skomponował dla żony w 1819 roku podczas wakacji, jako utwór fortepianowy. Jest jednym z najpopularniejszych dzieł w dorobku niemieckiego kompozytora i najbardziej znanym z … wersji orkiestrowej. Kompozycję bowiem zinstrumentował Hector Berlioz i uczynił to tak udatnie, że symfoniczne opracowanie jest absolutnie mistrzowskie, a jednak nie traci nic z czaru fortepianowego oryginału.
Czy Haydn napisał Koncert C-dur na obój i orkiestrę? Badacze twórczości jednego z klasyków wiedeńskich podchodzą do tego sceptycznie. Ich zdaniem to nie jest utwór na miarę Haydna. Wątpliwości pogłębia fakt, że mniej więcej w tym samym czasie (1796) powstało absolutne arcydzieło – Koncert na trąbkę Es-dur. Porównanie obu koncertów wychodzi na niekorzyść obojowego. Mimo to warto wysłuchać tego napisanego jednak zgodnie ze sztuką utworu, całkiem interesującego i przyjemnego w odbiorze. A poznamy go w interpretacji naszego gościa z Macedonii – Gordany Josifowej Nedelkovskiej – „poetki oboju”, jak określono artystkę po udanym występie na festiwalu Art. November w Moskwie w 2011 roku.
Na zakończenie wieczoru zaprosimy Państwa na jedną z perełek symfonicznych w dokonaniach Franza Schuberta – 6. Symfonię C-dur, pełną lekkich muzycznych tematów, momentami figlarną – jednym słowem trochę z ducha Gioacchino Rossiniego, trochę Beethovenowską, ale bardzo indywidualną i rozpoznawalną dla stylu mistrza liryki muzycznej.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Wagner Polistchuk – nasz gość z Brazylii – artysta kierujący wybitnymi zespołami i orkiestrami.




GORDANA JOSIFOVA NEDELKOVSKA
Ukończyła Wydział Muzyki Uniwersytetu Ss. Cyryla i Metodego w Skopje w klasie prof. Kiro Davidovskiego. Obecnie jest profesorem w macierzystej uczelni: wykłada muzykę kameralną i metodykę nauczania na instrumentach dętych oraz prowadzi klasę oboju. Od roku akademickiego 2009/2010 piastuje stanowisko dziekana Uniwersytetu.
Jako solistka występowała z wieloma znakomitymi orkiestrami (Musica Viva, Filharmonia Servantesa z Hiszpanii, orkiestra Filharmonii Moravskiej, orkiestra Tallin Sinfonieta, orkiestra symfoniczna Shenzhen w Chinach). Koncertowała z recitalami w Chinach, Kanadzie, USA, Rosji i wielu krajach Europy. Po niezwykle udanym występie na festiwalu Art November w Moskwie (2011) krytycy pisali o niej „wyrafinowana poetka oboju”. Otrzymała wówczas ponowne zaproszenie do udziału w tym festiwalu (podczas najdłuższego maratonu Bacha w historii muzyki oraz w najdłuższym maratonie Mozarta), występując w jednym z najbardziej prestiżowych miejsc na świecie - Balshoi Zal.
Pełniła wiele ważnych funkcji; m.in. President of Music Youth of Macedonia. Od 2005 jest zatrudniona jako przewodnicząca komisji kultury i sportu na Uniwersytecie Ss. Cyryla i Metodego w Skopje. Ma wielkie zasługi w promowaniu Uniwersytetu (odznaczenie) oraz kultury Macedonii, co doceniono m.in. nagrodą „13 November”. W 2004 American Biography Institut nominował ją w kategorii „Kobieta sukcesu XXI wieku”. W ub. roku artystkę wyróżniono tytułem „rycerza” przyznanym przez ambasadora Francji w Macedonii za promowanie kultury francuskiej w swoim kraju.

WAGNER POLISTCHUK
Dyrygent brazylijski pochodzenia rumuńskiego. Jest absolwentem Mozarteum Faculty of São Paulo – klasa puzonu. Jako stypendysta Fundação Vitae studiował w Niemczech u profesora Branimira Slokara. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych profesorów, takich jak m.in. Maestro Kurt Masur. W 1998 zwyciężył w 5. Latynoamerykańskim Konkursie Dyrygentów “Prix Credit Suisse" w Grencher (Szwajcaria), natomiast w 2002 zdobył pierwszą nagrodę w II Konkursie Dyrygenckim im. Maestro Eleazara de Carvalho.
Był dyrygentem i dyrektorem artystycznym Londrina Symphony Orchestra, asystentem dyrygenta Santo André Symphony Orchestra, dyrektorem muzycznym Camerata Antiqua of Curitiba, gościnnym dyrygentem São Paulo Symphony Orchestra, a także asystentem dyrygenta Sir Richarda Armstronga w PotępieniuFausta Berlioza (2014). Artysta dyrygował także São Paulo Symphony Orchestra, wykonując pełną wersję Cudownego mandaryna B. Bartóka (listopad 2014) Znany jest i ceniony w środowisku brazylijskich puzonistów. Od 1985 zajmuje stanowisko głównego puzonisty w São Paulo Symphony Orchestra. Jako solista koncertował i występował z recitalami w Ameryce Południowej, Europie, U.S.A.
Podczas zagranicznych koncertów dyrygował m.in.: Mendoza Symphony Orchestra (Argentyna), Orquestra Sinfonica National (Peru), Ciudade de Los Reyes Orchestra (Peru), Orquetra Sinfonica Universidade Autonoma de Nueva Leon (Meksyk), Heritage Symphony Orchestra (Szwajcaria).


powrót do strony głównej