Wiek dziewiętnasty zdecydowanie należy do pieśni. To wówczas liryka wokalna przeżywała swój złoty okres, a wśród jej największych twórców wyróżniają się takie nazwiska, jak: Franciszek Schubert, Robert Schumann czy Hugo Wolf. Jednak fenomen tego zjawiska, jakim była dziewiętnastowieczna pieśń, nie ogranicza się do kilku znanych osobistości życia muzycznego, praktycznie bowiem w dorobku niemal każdego szanującego się romantyka znajdziemy ów gatunek, uprawiany w mniejszym lub większym stopniu. W ten sposób tworzy się całkiem pokaźna lista dobrze znanych nam kompozytorów tzw. okresu „burzy i naporu”, którzy w spuściźnie wiekom pozostawili również te malutkie arcydziełka. Zaproszeni przez Filharmonię Św. artyści wybrali na nasz kameralny wieczór liryki Ferenca Liszta, Gustava Mahlera, Richarda Straussa oraz Henriego Dupare. Jedne z tych pieśni odwołują się do ludowości, inne oparte są na poezji wysokiej (m.in. Wiktor Hugo, Heinrich Haine, Johann Wolfgang von Goethe, Charles Baudelaire), zaś ich tematyką najczęściej jest tragiczna miłość, troski i smutki dnia powszedniego, dociekania metafizyczne – jednym słowem – wszystkie uczucia, które specjalnie upodobał sobie romantyzm. Koncertowi towarzyszyć będzie bardzo interesująca wystawa Państwowej Opery Wiedeńskiej Gustaw Mahler i Wiedeń z okazji 100. rocznicy śmierci kompozytora. Zaprezentowanie tej wystawy, która potrwa do 2 grudnia, możliwe jest dzięki współpracy Filharmonii Św. z Austriackim Forum Kultury, będącym jednocześnie współorganizatorem koncertu.


DOROTTYA LANG
Węgierska mezzosopranistka; urodziła się w 1986 w Budapeszcie. Studia wokalne rozpoczęła w 2008 na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie śpiewu prof. Claudii Visca, u której studiuje do dnia dzisiejszego. Od 2011 pracuje także intensywnie pod kierunkiem pianistki, znakomitej interpretatorki pieśni, Carolyne Hague. Dorottya Lang uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez Christę Ludwig, Elisabeth Kulmann, Susan Manoff. Jest finalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hilde Zadek w Wiedniu (2011), a także laureatką trzeciej nagrody tegorocznego Wigmore Hall – Kohn Foundation International Song Competition. Jej występy na deskach Schlosstheater Schoenbrunn w Wiedniu, gdzie wykonywała partie Jasia w Jasiu i Małgosi Humperdincka oraz Cherubino w Weselu Figara Mozarta, zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę. Przyniosły również dalsze propozycje koncertowe, spośród których, do najważniejszych należą: występ w wiedeńskim Musikverein oraz recital ze światowej sławy pianistą Juliusem Drake, który to występ miał miejsce w październiku b.r. podczas Festiwalu Pieśni w Oxford.


LECH NAPIERAŁA
Pianista, urodzony w Bydgoszczy; studiował w Warszawie, najpierw w klasie fortepianu solowego prof. Andrzeja Stefańskiego, następnie w klasie prof. Krzysztofa Jabłońskiego, a także w klasie kameralistyki fortepianowej prof. Barbary Halskiej. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich pod kierunkiem takich artystów, jak: Bracha Eden, Alexander Tamir, Charles Spencer, Maria Niemira, Daniel Spiegelberg, Volker Stenzl.
Jest artystą bardzo wszechstronnym. Koncertuje jako solista, kameralista, jest też cenionym akompaniatorem. Występował w wielu polskich filharmoniach, m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W swoim dorobku ma również występy w tak znaczących polskich salach koncertowych, jak Zamek Królewski czy Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Regularnie występuje w Austrii, Francji, Niemczech, Czechach, Bułgarii. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych w Białymstoku w 2002 roku (III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Pieśni w Sofii w 2009 roku (II nagroda) oraz trzykrotnym laureatem cyklu koncertów „Muzyczne Forum Młodych” Austriackiego Forum Kultury w Warszawie. Współpracuje z wieloma znakomitymi artystami – instrumentalistami i wokalistami.
Jako akompaniator regularnie zapraszany jest na kursy w Polsce, Niemczech, we Francji. W 2011 po raz pierwszy został zaproszony w charakterze akompaniatora na prestiżowy Sommerakademie w Salzburgu. Obecnie mieszka w Wiedniu, gdzie studiuje na Universität für Musik und darstellende Kunst w klasie prof. Davida Lutza, kształcąc się w zakresie akompaniamentu wokalistom i interpretacji pieśni.