Ostatni w tym sezonie artystycznym Kanon Polihymnii wypełnią tylko dwa, ale za to jakie utwory!
W pierwszej części wieczoru wykonamy I Koncert skrzypcowy „boskiego” Niccolò Paganiniego. „Można sobie wyobrazić – napisał w komentarzu do tego koncertu Marcin Majchrowski, dziennikarz radiowej „Dwójki” – jak hipnotyzował nim publiczność, skoro wszystko w tym utworze podporządkowane jest wiolinistycznej wirtuozerii: perlistej, błyskotliwej i widowiskowej”. Jednym słowem – „karkołomne” jak przystało na tego artystę dzieło, w którym solista zaprezentować może pełnię swych umiejętności i powinien wykazać się ... brawurą. Igor Pikayzen ma wszelkie dane, aby sprostać tym wymaganiom.
Na zakończenie, by nieco stonować emocje, VIII Symfonia F-dur Ludwiga van Beethovena, w której „lekkość materii muzycznej dominuje od początku do końca, a humoru i pogody ducha jest w niej nawet w nadmiarze”.
Orkiestrę Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi dobrze znany naszej publiczności, lubiany i ceniony za znajomość rzemiosła oraz elegancję w sposobie bycia przy pulpicie dyrygenckim Jan Miłosz Zarzycki.


IGOR PIKAYZEN
Urodzony w Moskwie w rodzinie muzyków – naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat u swego sławnego dziadka Viktora Pikayzena. Zadebiutował jako 8-latek, wykonując wspólnie z orkiestrą Ankara Philharmonic II Koncert skrzypcowy Mozarta, rok później pojawił się w Tchaikovsky Hall w Moskwie i wspólnie z Moscow Radio Symphony wykonał koncert Mendelssohna. W 1999 przeniósł się do USA, gdzie studiował na Manhattan School of Music pre-college u Keng-Yuen Tsenga oraz później na Juilliard pre-college pod kierunkiem Stefana Milenkovicha. W 2005 otrzymał stypendium, które pozwoliło mu na kontynuowanie nauki na Juillard School. Występował jako solista oraz kameralista w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in.: Carnegie Hall, Alice Tully Hall, Paul Hall, Borden Auditorium w USA, Minor Hall i Tchaikovsky Hall w Moskwie, Royal Conservatory Hall w Brukseli, President’s Hall w Instanbule oraz wielu innych miejscach na trzech kontynentach. Koncertował z takimi orkiestrami, jak: Manhattan Symphony, Moscow Chamber Orchestra, Eastern Festival Symphony, Ridgefield Symphony, Taipei Symphony Orchestra, Hudson Valley Sinfonieta i in. Jest laureatem II nagrody i nagrody publiczności na Kloster-Schontal International Violin Competition w Niemczech, kilku nagród specjalnych na Lipizer International Violin Competition we Włoszech, a także I nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie. W 2010 został jednym z najmłodszych laureatów nagrody „Horizon Award”. W 2009 zdobył tytuł naukowy – Bachelor’s Degree na Juilliard School, obecnie studiuje na Yale University u prof. Syoko Aki.


JAN MIŁOSZ ZARZYCKI
Jeden z najwybitniejszych dyrygentów polskich, finalista i laureat międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, Hiszpanii i na Węgrzech. Jest absolwentem wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach, uzyskał także dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie. Współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu, Sinfonią Varsovią, NOSPR-em, Warszawską Operą Kameralną, był dyrygentem i kierownikiem artystycznym Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach. W 1994 zajął ex aequo I miejsce, a także otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe, w tym – nagrodę orkiestry – w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. W 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie, co zaowocowało tournée koncertowym po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A. Toscaniniego. Dyrygował większością polskich orkiestr filharmonicznych; koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA i Belgii. Jest adiunktem i członkiem katedry dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie oraz profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi, sprawuje artystyczne kierownictwo Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatów Muzycznych w Szczecinie. Obecnie obejmuje stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży, a także jest I dyrygentem warszawskiej orkiestry kameralnej Concentus pro arte.