10 listopada 2016, czwartek, g. 19:00, sala koncertowa

ALBUM POLSKI

RENATA DROZD sopran
EWA MARCINIEC alt
HUBERT ZAPIÓR baryton

CHÓR INSTYTUTU EDUKACJI MUZYCZNEJ UJK
EWA ROBAK przygotowanie

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

E. ELGAR Preludium symfoniczne Polonia op. 76
S. MONIUSZKO Pieśni: Pieśń wieczorna, Groźna dziewczyna,
Złota rybka i piosnka Broni Szemrze strumyk
z opery Hrabina
T. BAIRD Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira
K. SZYMANOWSKI Stabat Mater op. 53

Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!

kup bilet on-line



W przededniu narodowego święta zapraszamy na koncert, w programie którego znalazły się utwory kompozytorów polskich lub – w jednym przypadku – dzieło sprawie polskiej poświęcone. I tak wieczór rozpoczniemy od Preludium symfonicznego Polonia op. 76 Edwarda Elgara. Kompozycja powstała w 1915 r. na zamówienie Emila Młynarskiego – ówczesnego dyrektora muzycznego Szkockiej Orkiestry Symfonicznej w Glasgow jako „muzyczne wsparcie” walki Polaków o niepodległość. W Preludium jest wiele motywów polskich, począwszy od tytułu zapożyczonego z Symfonii h-moll Paderewskiego, poprzez Nokturn g-moll op. 37 nr 1 Chopina i tematy z Warszawianki 1905, aż do parafrazy na temat pieśni Jeszcze Polska nie umarła.
Kolejna propozycja to pieśni Stanisława Moniuszki z tekstami polskich poetów pochodzące z zeszytów Śpiewnika domowego napisanego „ku pokrzepieniu serc”. Tadeusza Bairda Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira wywodzą się z muzyki stanowiącej integralną część spektaklu Romeo i Julia, wystawionego w 1956 roku w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w reżyserii Lidii Zamkow.
Na zakończenie koncertu zaplanowaliśmy sześcioczęściowe dzieło Karola Szymanowskiego Stabat Mater, które w przejmujący sposób odtwarza dramat Golgoty, i gdzie liryzm łączy się z dramatyzmem opisywanych scen. „Jest to jedno z tych objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła” – napisał w monografii kompozytora Stanisław Golachowski. Nic dodać, nic ująć.
Jako soliści wystąpią: Renata Drozd – kielczanka, laureatka wielu konkursów wokalnych; Ewa Marciniec – absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Musikhochschule und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, gość licznych festiwali polskich i zagranicznych; Hubert Zapiór znany w Kielcach z wystawianego w Filharmonii Świętokrzyskiej studenckiego spektaklu Wesele Figara. Na scenie operowej debiutował w wieku 19 lat w Musikakademie w Rheinsbergu w Niemczech.
Solistom towarzyszyć będzie Chór Instytutu Edukacji Muzycznej UJK przygotowany przez Ewę Robak oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Jacka Rogali.


RENATA DROZD
Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Adeli Winiarskiej-Skrzyneckiej. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u prof. Ingrid Kremling (Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu), prof. Ryszarda Karczykowskiego (AM w Krakowie) oraz prof. Christiana Elssnera (AM w Dreźnie).
Zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, m.in.: II miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Sopranów im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju w 2002 (I miejsca nie przyznano), wyróżnienie i nagrodę specjalną za Pieśń zapomnianą na Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie w 1995, w 1999 została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belvedere w Wiedniu. Debiutowała w 2001 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku partią Micaëli w operze Carmen G. Bizeta. Od 2002 współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie kreuje partię tytułową w Księżniczce czardasza E. Kálmána. W latach 2005-2012 była solistką Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym kreowała główne partie operetkowe: Silvy Varescu w Księżniczce czardasza Kalmana, Hanny Glavari w Wesołej wdówce Lehara, Micaëli w operze Carmen Bizeta, Księżnej Marii w Ptaszniku z Tyrolu Zellera, Saffi w Baronie cygańskim J. Straussa, Rosalindy w Zemście nietoperza J. Straussa, Violetty Valery w La Traviatta Verdiego. Od 2005 współpracuje z Filharmonią Dowcipu – autorskim programie Waldemara Malickiego i Jacka Kęcika. W Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach prowadzi klasę śpiewu. Jest laureatką Nagrody Województwa Lubelskiego za osobisty wkład w rozwój i upowszechnianie kultury polskiej oraz nagrody Miasta Kielce za promocję regionu świętokrzyskiego.


EWA MARCINIEC
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku na Wydziałach: Wokalno-Aktorskim w klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej oraz Kompozycji i Teorii Muzyki. Naukę kontynuowała na studiach podyplomowych w Musikhochschule und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie prof. Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem). Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w Sienie, Karlsruhe, Stuttgarcie, Krakowie, Gdańsku. Brała udział w prestiżowych konkursach wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne – w tym od K. Szostek – Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos”, 1991), 45th International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch (finalistka,1994) oraz ARD International Music Competition w Monachium (1996).
Artystka wykonuje zarówno muzykę dawną, romantyczną, jak i współczesną. Występuje w krajach europejskich oraz USA w prestiżowych salach koncertowych, m.in.: Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrucken, Palais des Beaux - Arts, Konzerthaus Luzern, Casino Basel, Studio Koncertowe S1 w Warszawie, NOSPR, a także w teatrach operowych: Teatro dell’ Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale „Giuseppe Verdi” di Trieste, Teatro Nuovo Giovanni di Udine, Oper Frankfurt, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Staatstheater Oldenburg, Landestheater Linz (Austria), Richard B. Fisher Center for the Performing Arts (USA). Gości na licznych festiwalach polskich i zagranicznych. W swoim dorobku ma nagrania archiwalne dla Polskiego Radia z muzyką kompozytorów polskich oraz płytowe dzieła wybitnych kompozytorów polskich i obcych. Prowadzi klasę śpiewu solowego, pracując na stanowisku profesora AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.


HUBERT ZAPIÓR
Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie Włodzimierza Zalewskiego, specjalność śpiew solowy i aktorstwo, oraz student roku dyplomowego Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Jest także uczestnikiem Akademii Operowej – Programu Kształcenia Młodych Talentów przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W wieku 19 lat zadebiutował na scenie operowej w tytułowej roli opery J. J. Rousseau Der Dorfwahrsager (oryg. Le devin du village) w Musikakademie w Rheinsbergu w Niemczech. W 2014 brał udział w polskiej prapremierze Agrippiny G. F. Haendla w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Od tego sezonu stale występował na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w spektaklach operowych tzw. „Sceny Młodych” (m.in. Don Giovanni – rola tytułowa, La Serva Padrona – Uberto, Die Sieben Todsünden – Brüder). W 2015 po raz kolejny pojawił się̨ na tej scenie, tym razem w roli Hrabiego w studenckim Weselu Figara W. A. Mozarta, a rolą Poety w Turku we Włoszech G. Rossiniego rozpoczął w lutym 2016 zawodową współpracę z WOK. We wrześniu br. podczas festiwalu Warszawska Jesień wystąpił w polskiej prapremierze opery S. Sciarrino Luci mie traditrici.
Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in: II miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu (2015). We wrześniu 2015 jako najmłodszy uczestnik 8. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Leyli Gencer w Stambule wywalczył III nagrodę̨ i nagrodę̨ specjalną Jette Parker Young Artists Programme Royal Opera House w Londynie. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne.

strona główna