Kolejny koncert z cyklu Portret Kompozytora poświęcamy jednemu z najwybitniejszych przedstawicieli epoki romantyzmu – Feliksowi Mendelssohnowi. Jego twórczość precyzyjnie określano nieprzetłumaczalnym na polski niemieckim terminem elfenromantik, co oznacza że mamy do czynienia ze sztuką ulotną, zwiewną, baśniową. Ale wszystkie te etykiety odnoszą się raczej do treści programowo romantycznych, natomiast forma utworów jest klasyczna. Najlepszym tego przykładem jest III Symfonia ”Szkocka”, napisana pod wpływem podróży Mendelssohna do kraju Waltera Scotta, pełna dramatycznych i melancholijnych nastrojów. Z kolei inspiracją do skomponowania Uwertury” Cisza morska”…stał się wiersz Goethego pod tym samym tytułem. W Uwerturze, którą zachwycali się wielcy współcześni Mendelssohnowi kompozytorzy, wyraźnie słychać echa morskiego rejsu i szczęśliwy powrót do portu. W Koncercie skrzypcowym e-moll zaś roi się od elfów i leśnych duchów, a jedną z najważniejszych cech tego znakomitego dzieła – przeboju Mendelsohnowskiego – jest piękna, wpadająca w ucho melodyka. Pierwszym wykonawcą Koncertu był Ferdynand Dawid – wirtuoz skrzypiec, z którym zresztą kompozytor konsultował partię solową. Po premierze skrzypek bardzo domagał się uznania swego wkładu w dzieło, co Robert Schumann skwitował złośliwie: „widzisz, kochany Dawidzie, to jest właśnie taki koncert, jaki zawsze chciałeś skomponować”. Dzisiejszego wieczoru solistką będzie jedna z najciekawszych osobowości artystycznych ostatnich lat w Polsce – Katarzyna Duda. Krytycy zgodnie określają ją jako gwiazdę nowego formatu. Podkreśla się wspaniałe połączenie kunsztu muzycznego z olbrzymim temperamentem scenicznym oraz wirtuozerii z wielką wrażliwością muzyczną. To wszystko sprawia, iż każdy koncert artystki cieszy się olbrzymim zainteresowaniem publiczności, wśród której artystka ma coraz więcej zagorzałych fanów i … wielbicieli urody.



KATARZYNA DUDA
Studiowała w mistrzowskiej klasie skrzypcowej Tibora Vargi w Ecole Supérieure de Musique w Sion w Szwajcarii oraz w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Jana Staniendy. Gra na instrumencie włoskim z początku XIX w. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii, Międzynarodowego także Międzynarodowego Konkursu na Skrzypce Solo Tadeusza Wrońskiego w Warszawie. Na XVII Ogólnopolskim Tygodniu Talentów decyzją krytyków muzycznych została objęta ogólnopolską promocją. Artystka była nominowana do nagrody „Paszport” tygodnika „Polityka”. Jest stypendystką m. in. Interlochen Academy of Arts w USA. Koncertowała z renomowanymi orkiestrami (m.in. Orchestre de Chambre de Lausanne, Orquesta Sinfonica de Veracruz, European Union Chamber Orchestra, Neue Ruhr Kammerphilharmonie, Orquesta Sinfonica del Estado de Mexico), pod batutą takich dyrygentów, jak m. in.: Enrique Batiz, Jesus Lopez-Cobos, Lavard Skou Larsen, Jorge Mester, Dalia Atlas, Mykola Dyadyura. Wystąpiła w prestiżowych salach koncertowych, Centem.in.: w Lincoln Center i Carnegie Hall w Nowym Jorku - inaugurując międzynarodowy festiwal „Chopin & Friends” – oraz w Sali Rossiniego w Padwie i w Concertgebouw w Amsterdamie. Jej wykonania były transmitowane przez wiele stacji telewizyjnych i radiowych: Radio Suisse Romande, PR i TVP, rozgłośnie telewizyjne w Holandii, Meksyku, Francji, Niemczech i Rosji. Posiada rozległy i różnorodny repertuar zawierający dzieła od baroku po muzykę współczesną.


JANUSZ PRZYBYLSKI
Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi. Studia uzupełniał we Włoszech pod kierunkienkiem prof. Franco Ferrary. Odbył też studia aspiranckie w Konserwatorium Leningradzkim w klasie prof. Arwida Jansonsa. Kierował zawodowym chórem Filharmonii Krakowskiej. Za przygotowanie chórów do nagrania Pasji K. Pendereckiego otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Płytowej Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Olsztyńskiej i Bałtyckiej, kierownikiem muzycznym Warszawskiej Opery Kameralnej, zastępcą dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie, dyrektorem artystycznym Opery Bałtyckiej i Filharmonii Bałtyckiej oraz dyrektorem artystycznym Opery Narodowej w Skopje. Artystę uhonorowano wieloma nagrodami i odznaczeniami krajowymi i zagranicznymi, m. in.: Orderem Emira Kuwejtu, nagrodą niemieckich krytyków muzycznych za najlepsze przedstawienie prezentowane w Niemczech, Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku. Aktualnie współpracuje z Petersburskim Teatrem Tańca, Moscau Imperial Balett, Teatrem Opery i Baletu z Woroneża, Teatrem Wielkim w Mińsku oraz Operą i Filharmonią we Lwowie i Skopje. Jest kierownikiem Podyplomowych Studiów dla Dyrygentów Orkiestr Dętych Wydziału Teorii Muzyki i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od ub. r. pełni funkcję dyrektora artystycznego Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie.





wstecz

góra