Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego

  

Nawet jeśli za oknem przyroda ospale budzi się do życia, to w Filharmonii nieodwołalnie zagościła Wiosna. A to Szanowni Państwo znak, iż pora zacząć odkrywać kolejne muzyczne lądy zaanonsowane już jakiś czas temu w naszych festiwalowych planach. O jakich lądach mowa? Tegoroczne Świętokrzyskie Dni Muzyki również obfitują w utwory dotąd na kieleckiej estradzie niewykonywane, a wśród nich absolutnie nowe kompozycje, m.in. Bartosza Kowalskiego, naszego kompozytora-rezydenta w sezonie 2012/2013. Nie zabraknie także eksperymentalnych poszukiwań i dokonań – jako wyrazu nieskrępowanej swobody twórczej, może nadal budzącej w Kielcach co najmniej zaciekawienie. A kończąc wymienianie niektórych festiwalowych atrakcji – to zapewne nikt nie oprze się urokowi prac młodych plastyków. Zapraszamy zatem nie tylko na inauguracyjny koncert, ale także na wernisaż, który odbędzie się w przerwie w foyer na poziomie pierwszym.
W programie koncertu usłyszymy cztery nowe utwory znanych nam kompozytorów. Jako pierwszy zabrzmi „Hymn do tolerancji” Zygmunta Krauzego, napisany z okazji uroczystości odsłonięcia Pomnika Tolerancji w Jerozolimie. Dzieło z widocznym przesłaniem o zrozumienie i tolerancję – ma wymiar symboliczny. Prawykonanie odbyło się w obecności m.in. byłego prezydenta Lecha Wałęsy i mera Jerozolimy Uriego Lupoliańskiego 15 września 2008, natomiast w marcu roku następnego miało miejsce w Katowicach pierwsze wykonanie Hymnu w Polsce. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia dyrygował Jacek Rogala.
W Koncercie fortepianowym Witolda Lutosławskiego (Rok Lutosławskiego – 2013!) wystąpi jeden z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków – Paweł Kowalski. Był pierwszym po Krystianie Zimermanie (adresacie dedykacji) wykonawcą tego utworu, który zagrał w Warszawie w roku 1989 pod dyrekcją kompozytora. Jest tu niewiarygodna ilość napięć, które są odzwierciedleniem duszy strasznie porwanej przez te wszystkie ówczesne wydarzenia [lata osiemdziesiąte w Polsce] – wyznał Zimerman.
Po przerwie zobaczymy Dominika Połońskiego, którego pamiętamy ze wstrząsającego wykonania II Koncertu wiolonczelowego na prawą rękę Olgi Hans w naszej Filharmonii w grudniu 2009 pod dyrekcją Jacka Rogali. Tym razem artysta, który w niezwykły sposób pokonał ciężką chorobę – nowotwór mózgu, zaprezentuje się w – także specjalnie dla niego skomponowanym – utworze Sławomira Zamuszki ... set ... rise na prawą rękę i małą orkiestrę symfoniczną. ... set ... rise to podróż przez noc, to ciągłe wznoszenie się na szczyty nie tylko sztuki, ale także własnych ograniczeń.
Fluorescencje K. Pendereckiego powstały w 1962 roku. Kompozytor objawił się w tym dziele jako czołowy przedstawiciel awangardy muzycznej tamtych czasów, a na opinie tę zasłużył m.in. dlatego, że obok tradycyjnych instrumentów muzycznych wprowadza takie efekty dźwiękowe, jak: syrena alarmowa, gwizdki, maszyna do pisania, szeleszczący pergamin, itp. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi dyrektor Filharmonii i Festiwalu – Jacek Rogala, którego ostatnio uhonorowano nagrodą Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za rok 2012 – za propagowanie muzyki współczesnej. Uroczystość wręczenia dyplomu i statuetki nastąpi 23 kwietnia br. w siedzibie Stowarzyszenia.
Przed Państwem – XXI Świętokrzyskie Dni Muzyki, a w nich – sporo mocnych wrażeń.




PAWEŁ KOWALSKI
„... w p. Kowalskim znalazłem świetnego wykonawcę mego koncertu. Jest on wybitnie utalentowanym pianistą i wysoce inteligentnym muzykiem...” Witold Lutosławski

Studiował w Kolonii, w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) oraz w Vancouver (stypendium W. Lutosławskiego). Występował m.in. w paryskiej Salle Pleyel, Konzerthaus w Berlinie, Konserwatorium w Brukseli, w RadioKulturhaus w Wiedniu, Tonhalle w Zurychu, Estonia Concert Hall w Tallinie, Salon Dorado w Buenos Aires, Narodowej Sali Koncertowej im. Bartoka w Budapeszcie, w Sali „Vratislav Lisinski” w Zagrzebiu, jak również na znanych festiwalach europejskich i polskich. Odbył również tournée koncertowe po Hiszpanii. Koncertował z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Yehudi Menuhina, z orkiestrami radiowymi w Berlinie i Oslo, z orkiestrami filharmonicznymi w Europie, a także z Orquesta Sinfónica de Chile. Dokonał nagrań dla kilkunastu radiofonii, nagrał płyty z utworami Beethovena, Brahmsa, Chopina, Zarębskiego. W Roku Chopinowskim występował w Brukseli, Palma de Mallorca, Wiedniu, z Orkiestrą Filharmonii im. George Enescu w Bukareszcie, na Festiwalu Wiosennym w Budapeszcie, z Orkiestrą Sinfonia Iuventus w Filharmonii Narodowej w Warszawie i na festiwalu Swiss Classic Night w Winterthur oraz z Orkiestrą Wratislavia w Tonhalle w Zurychu, na Festiwalu Chopiniana w Warszawie, a także na Festiwalu Chopin –Paderewski w Antoninie. Z okazji inauguracji Prezydencji RP w Radzie Unii Europejskiej wystąpił z Orkiestrą Filharmonii we Lwowie. Pianista jest jurorem międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. im. Hummla w Bratysławie oraz Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy.


DOMINIK POŁOŃSKI
Wybitny polski wiolonczelista, laureat Gloria Artis, Paszportu Polityki, zdobywca Fryderyka, uhonorowany Nagrodą Polskiej Akademii Nauk, Marszałka Województwa Śląskiego oraz Nagrodą „Eureka” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Zwycięzca konkursów: im. D. Danczowskiego, Yamaha Music Foundation of Europe, Śląskiego Turnieju Wiolonczelowego, Grand Prix im. A. Tansmana w Łodzi (Grand Prix), Eurofonii w Bukareszcie (Grand Prix), im. W. Lutosławskiego w Warszawie, im. J. Brahmsa w Pörtschach. Koncertował w Europie, Rosji, USA, występując m.in.: w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Salle Pleyel w Paryżu, Auditorio Nacional w Madrycie, na Festiwalu Muzycznym w Salzburgu. W 1999 wziął udział w projekcie Krystiana Zimermana i nagrał dla Deutsche Grammophon oba koncerty Fryderyka Chopina. Ukończył z wyróżnieniem łódzką uczelnię w klasie prof. S. Firleja, a następnie prestiżową Escuela Superior de Musica Reina Sofia w Madrycie w klasie wiolonczeli Natalii Szachowskiej. Koncertował z wieloma artystami, m.in. z Cello Academy – zespołem dwunastu najwybitniejszych wiolonczelistów Europy. Miał zaszczyt być wykonawcą dzieł Luciano Berio, przygotowując je wspólnie z samym kompozytorem. Dokonał nagrań dla Sony Classical, Dux, Polskich Nagrań i Polskiego Radia (Fryderyk 2006 za nagranie koncertu wiolonczelowego R. Schumanna). Oprócz działalności koncertowej publikuje artykuły w czasopismach muzycznych oraz zajmuje się nauczaniem – prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Krakowie, a także na ogólnopolskich i międzynarodowych kursach muzycznych. Z powodu przebytej choroby nowotworowej wycofał się z życia muzycznego, lecz w 2009 powrócił na estrady koncertowe i występuje obecnie regularnie, używając do gry na wiolonczeli jedynie prawej ręki, a wielu kompozytorów muzyki współczesnej tworzy utwory specjalnie dla niego, jemu dedykowane.


JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.


powrót do strony głównej