Na pierwszym w Nowym Roku koncercie z cyklu Akademia Melomana, na który szczególnie zapraszamy gimnazjalistów i licealistów, poznamy utwory z literatury romantycznej. Niezbędną pomocą w tym zakresie służyć będzie Anna Kustra, świetna w roli przewodnika po muzycznych meandrach.
Wieczór rozpoczniemy od uwertury, która nie na darmo ma w tytule nazwę – akademicka. I to nie tylko dlatego, że została napisana przez Johannesa Brahmsa jako wyraz wdzięczności za przyznanie mu w 1879 roku przez uniwersytet wrocławski tytułu doctora honoris causa. Przede wszystkim ten okolicznościowy utwór zawiera aż cztery pokaźne cytaty z piosenek studenckich, a kończy się hymnem żaków Gaudeamus igitur. W dalszej części wieczoru usłyszymy kompozycję Ernesta Blocha, Szwajcara z pochodzenia i Amerykanina z wyboru. W 1916 Bloch napisał Schelomo – rapsodię hebrajską, w której ciemne, głębokie brzmienie wiolonczeli stwarza nastrój pełen smutku i melancholii. Schelomo (po polsku Salomon) poznamy w interpretacji Adama Klocka. Artysta występował u nas często jako dyrygent, tym razem batutę zamienił na instrument solowy – wiolonczelę, na której gra jest dla niego równie ważna jak prowadzenie orkiestry. Koncert zakończymy piękną suitą opartą na baśni Puszkina – Złoty kogucik, skomponowaną przez Mikołaja Rimskiego-Korsakowa.


ADAM KLOCEK
Wiolonczelista i dyrygent, autor muzyki kameralnej, symfonicznej i filmowej. Zainteresowania i zdolności dyrygenckie młodego adepta sztuki zauważył Jerzy Maksymiuk, mianując go swoim „asystentem”. Jako dziesięciolatek zadyrygował po raz pierwszy orkiestrą warszawskiej szkoły muzycznej z Miodowej. Głównym nurtem rozwoju artysty stała się jednak kariera wiolonczelowa. Jako laureat licznych konkursów wiolonczelowych m.in. w Poznaniu, Kolonii, Monachium i Nowym Jorku oraz nagród i stypendiów (C.M. von Webera, Interlochen Center for Arts, Europejskiej Unii Radiowo-Telewizyjnej EBU), występuje w liczących się ośrodkach muzycznych. Brał udział w pierwszym wykonaniu Concerto grosso K. Pendereckiego pod batutą kompozytora, w festiwalu Europalia, inauguracji VIII Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej, tournée w USA i Japonii, galowym koncercie inaugurującym Rok Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej. Za premierowe nagranie Concerto grosso z orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą A. Wita otrzymał Fryderyka 2002. Tworzy duet z Leszkiem Możdżerem, z którym nagrał płytę obwołaną bestsellerem roku 2005, a obaj artyści jako jedyni reprezentanci świata muzyki klasycznej wystąpili podczas galowego koncertu urodzinowego TVP Kultura. Jest związany kontraktem fonograficznym z firmą Universal Music. Gra na instrumencie Antonio Stadivariego z r. 1717. Jako dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kaliskiej powołał Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Multimedia Amber Road Festiwal” oraz Letni Festiwal Muzyczny Południowej Wielkopolski. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwalu „Siedem Spotkań” w Brwinowie koło Warszawy. Wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie jako adiunkt. Członek honorowy Związku Kompozytorów Rosyjskich, także członek Polskiej Akademii Fonograficznej przyznającej Fryderyki.


JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.


ANNA KUSTRA
Z ramienia Filharmonii Św. prowadzi koncerty i audycje muzyczne w szkołach wojew. świętokrzyskiego.



góra