Paryż szalał z zachwytu po premierze Preludium do Popołudnia fauna, która miała miejsce 22 grudnia 1894 roku. Mimo pewnych utyskiwań krytyki, dzieło szturmem zdobyło najznamienitsze sale koncertowe i zawładnęło sercami słuchaczy. T a impresja oparta na wierszu Stefana Mallarmégo pod tym samym tytułem wpłynęła na karierę Debussy’ego i ugruntowała jego pozycję wśród pionierów muzycznego modernizmu.
Na początku, kiedy jeszcze Debussy wspominał o pisaniu muzyki, Mallarmé kręcił nosem: „Zdawało mi się, że ja to już zrobiłem”. Szybko jednak zmienił zdanie: „Ta muzyka przedłuża emocję mojego poematu”. Rzecz dotyczy fauna, który zmęczony pogonią za nimfami, usypia podczas gorącego popołudnia. Ale najważniejsza jest muzyka. „Wyrafinowane i subtelne brzmienie orkiestry, pełne światłocieniowych niuansów, rozedrgana harmonia barwna, kongenialne retuszowana i zawoalowana, epatują nowatorskim rodzajem wrażliwości i uczuciowości. Muzyka, pozbawiona egzaltacji i wszelkiej przesady, działa wyłącznie samym dźwiękiem”. I tym oto przebojem powitamy Państwa podczas koncertu pod znamiennym tytułem – Dzieła mistrzów.
Następnie zaproponujemy utwór naszego rodaka – Karola Szymanowskiego.
Trzyczęściowa IV Symfonia autora Harnasi bardziej przypomina koncert fortepianowy, o czym również informował kompozytor w liście do przyjaciela. Utwór jest efektowny, z bogactwem pomysłów kolorystycznych i subtelnym brzmieniem orkiestry. Solistą będzie Przemysław Witek, który objeździł pół świata z występami, przyjmowany z uznaniem na estradach największych sal koncertowych.
Na zakończenie zaś wysłuchamy czteroczęściowych suit Gabriela Urbana Fauré – kobieciarza i bohatera wielu romansów (choć żonę miał jedną). Pierwsza to Peleas i Melizanda – utwór ilustrujący historię dwojga nieszczęśliwych kochanków. Ostatnia suita natomiast nosi tytuł Maski i bergamaski, a są to wybrane fragmenty instrumentalne muzyki zamówionej przez Alberta I, księcia Monaco.
Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi nasz Szef – Jacek Rogala.



PRZEMYSŁAW WITEK
Urodził się w Wałbrzychu; pianista i asystent prof. Alicji Kledzik w Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończył z wyróżnieniem w 2009. Studiował także w Berlinie oraz w Kolonii.
Od roku 2009 jego kariera rozwija się dynamicznie. W tym okresie wystąpił m.in. podczas festiwalu „Krakowska Wiosna Muzyki” z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, na koncercie finałowym Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus w Universität der Künste w Berlinie. Występował także z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, orkiestrami Filharmonii Sudeckiej, Dolnośląskiej, Koszalińskiej oraz z Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Koncertował w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Singapurze, Arabii Saudyjskiej, Hiszpanii, Włoszech, Belgii, Szwajcarii, Niemczech, na Ukrainie oraz w Rosji.
Zdobył m.in. I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Poznaniu, Gaillard, Val Tidone i w Rzymie. Jest laureatem Nagrody Specjalnej za Najlepsze Wykonanie Utworu Karola Szymanowskiego na Konkursie im. Rubinsteina w Bydgoszczy oraz Nagrody Specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Kameralistyki w Moskwie.
W marcu 2011 ukazała się jego debiutancka płyta pt. Décadence, wydana przez Polskie Radio oraz Ponte Art Production. Została entuzjastycznie przyjęta przez publiczność i otrzymała pozytywne recenzje, m.in. w Gazecie Wyborczej: "(...) W swoich interpretacjach pianista uwypukla nastrój. Przez techniczne meandry etiud Witek przeprawia się swobodnie. Nie szarżuje też z użyciem tempa, a dźwiękom pozwala po prostu trwać. Podobnie brzmi jego interpretacja sonaty Szymanowskiego. W fudze najeżonej kontrastami wyrazowymi artysta gra soczystym, mięsistym dźwiękiem i wyraźnie nie boi się interpretacyjnej porywczości." (GW, 20.03.2011 r.) Szczegółowe informacje o artyście: www.przemekwitek.pl



JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej.




powrót do strony głównej