Jest coś niesamowitego w postaci Don Juana, coś co niemal od 400 lat fascynuje twórców literatury, muzyki, a nawet filmu, poświęcających zuchwałemu libertynowi swoje dzieła. Historia na wpół legendarnego sewilskiego szlachcica – uwodziciela zainspirowała również i Wolfganga Amadeusza Mozarta. Mozart tworzył operę w ogromnym pośpiechu – teatr w Pradze, który utwór zamówił, zafascynowany uprzednio Weselem Figara, dał kompozytorowi mało czasu. Dzieło powstało w 8 miesięcy na przełomie 1786-87 roku, sama uwertura – w ostatnią noc przed premierą. Autorem libretta był – jak w przypadku wielu oper Mozarta – Lorenzo da Ponte. Don Giovanniego przyjęto w Pradze z wielkim entuzjazmem.
Kanwę opery stanowią miłosne perypetie tytułowego bohatera. Mozart w rękopisie nadał dziełu przydomek opera buffa, jednak elementy lekkiej i pogodnej komedii przeplatają się tu z wątkiem dramatycznym, pełnym napięcia i grozy. Młody przystojny szlachcic beztrosko pędzi życie, uwodząc i porzucając kolejne kobiety, dopuszcza się oszustw, a nawet zabójstwa. Jest pyszny i zadufany w sobie, swoje prawa stawia ponad obowiązujące normy i nawet spotkanie z duchem swej ofiary – Komandorem, jak również wizja wiecznego potępienia w piekielnych czeluściach, nie powodują zmiany jego postawy.
Postaci naszkicowane przez da Pontego są pełne życia; librecista wykazał się głęboką znajomością ludzkiej natury. Genialna muzyka Mozarta doskonale koresponduje z rysem psychologicznym bohaterów. „Don Giovanni” – uznawany za jedno z najwybitniejszych dzieł Mozarta – do dziś jest często wykonywany i nagrywany przez najwybitniejszych dyrygentów i zespoły operowe całego świata.
Publiczność kielecka będzie miała rzadką okazję zobaczyć to piękne dzieło w pełnej krasie – w obsadzie złożonej z młodych i utalentowanych artystów, wyreżyserowane przez znanego już u nas Ryszarda Cieślę (Cosi fan tutte w lutym!) – solisty Teatru Wielkiego w Warszawie, którego pasją od pewnego czasu stała się reżyseria spektakli i widowisk telewizyjnych, z orkiestrą w kanale i chórem na scenie.

Spektakl trwa ok. 2 godz. 30 min. (w tym przerwa).



HUBERT ZAPIÓR
Student II roku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim, specjalność śpiew solowy i aktorstwo, w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego, oraz I roku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Aktorskim pod opieką Andrzeja Strzeleckiego. Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (I nagroda, 2012), „Złote Głosy” w Warszawie (I nagroda, 2013), im. Giulio Perottiego w Ueckermünde (II miejsce i nagroda specjalna, 2013). W 2013 zadebiutował na scenie operowej w tytułowej roli opery J. J. Rousseau Der Dorfwahrsager w Musikakademie w Rheinsbergu w Niemczech. Wystąpił również na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej w operze Napój miłosny G. Donizettiego. Jest tegorocznym stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne.

PAWEŁ CZEKAŁA
Urodzony w Olecku na Mazurach. Naukę muzyki rozpoczął na waltorni w średniej szkole muzycznej w Białymstoku. Następnie rozpoczął naukę śpiewu na Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem S. Heimbergera i w Warszawie w klasie prof. E. Kossowskiego. Występował w musicalu Metro w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, w Teatrze Wielkim w partii Pigwy w operze Sen nocy letniej B. Brittena, a także w Teatrze Collegium Nobilium w partii Seneki w operze Koronacja Poppei C. Monteverdiego. Obecnie kontynuuje naukę śpiewu w klasie prof. K. Pustelaka.

KAROLINA CIWIS
Studiowała pod kierunkiem Michaliny Growiec w Akademii Muzycznej w Katowicach. Naukę kontynuuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie dr Eugenii Rozlach. Brała udział w Zimowym Kursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju, gdzie została wyróżniona przez pedagogów dyplomem uznania. W 2012 wystąpiła w spektaklu studenckim Sen nocy letniej B. Brittena w reżyserii Beaty Redo-Dobber pod batutą Marty Kluczyńskiej oraz zadebiutowała rolą Despiny w Cosi fan tutte w Gorzowie.

EMIL ŁAWECKI
Ukończył studia pierwszego stopnia na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ryszarda Karczykowskiego, pod którego kierunkiem kontynuuje naukę również na studiach magisterskich. Umiejętności doskonalił na kursach interpretacji wokalnej m.in. w Dusznikach u prof. Piotra Łykowskiego oraz w Radziejowicach u prof. Ryszarda Karczykowskiego. W Teatrze Wielkim debiutował w 2012 w przedstawieniu studenckim Sen nocy letniej B. Brittena. Współpracuje z zespołami wokalnymi oraz chórami kameralnymi. Jest współzałożycielem i dyrygentem Oktetu wokalnego „Manufaktura dźwięku”.

AE-RAN KIM
Urodzona w Korei Płd. absolwentka Keimyung-Fryderyk Chopin University of Musik w Daegu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wokalnej prof. Krystyny Szostek-Radkowej. Odbywała także staż artystyczny w warszawskiej uczelni muzycznej pod opieką prof. Ewy Iżykowskiej. Jest finalistką konkursu wokalnego we Wrocławiu (2010) oraz laureatką nagrody specjalnej w międzynarodowym konkursie w Czechach (2013). Koncertowała w Polsce oraz za granicą.

PAWEŁ KONIK
Ukończył Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego Ewy Biegas. Laureat Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina we Vrablach (I nagroda, 2011), finalista Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem w Warszawie (2012), Międzyuczelnianego Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego w Warszawie (II nagroda, 2012). Debiutował w Operze Bałtyckiej partią Szwochniewa w Graczach D. Szostakowicza (Teatralna Nagroda Muzyczna w kategorii Najlepszy Debiut Śpiewaka). Występował także w Operze Śląskiej.

JASIN RAMMAL
Studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Włodzimierza Zalewskiego. Od 8 roku życia związany z chórem „Alla Pollacca” działającym przy Teatrze Wielkim Opery Narodowej. Kreował Małego Wozzecka w „Wozzecku” A. Berga w reżyserii K. Warlikowskiego oraz jednego z trzech Chłopców W krainie czarodziejskiego fletu – spektaklu dla dzieci. Jest laureatem I nagrody i wyróżnienia dla najlepszego głosu męskiego na III Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Wokalnej im. prof. Haliny Słonnickiej w Suwałkach.

JULIA SZPROCH
Jest studentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie Doroty Radomskiej. Jeszcze jako uczennica średnich szkół brała udział w licznych przedstawieniach (m.in. w 2007 w Teatrze Narodowym w sztuce Gra świateł), a także w konkursach. W 2013 zajęła III miejsce – nagrodę publiczności na koncercie w Rheinsbergu. Współpracowała z zespołami kameralnymi, była wokalistką i performerką w projektach Michała Libery. Ostatnio występowała w Norwegii z pieśniami kompozytorów polskich.

RYSZARD CIEŚLA
Baryton. Ukończył w 1983 Akademię Muzyczną Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym samym roku został zaangażowany Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie pozostaje na etacie solisty do dnia dzisiejszego. Kształcenie głosu kontynuował pod opieką Kazimierza Pustelaka Członek zespołu muzyki dawnej „Bornus Consort” (w l. 1983–87). Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w 's-Hertogenbosh w Holandii (1986). Jako stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki odbył roczne studia w Hochschule für Music und darstellende Kunst w Wiedniu ( 1988/1989). W macierzystej uczelni, w której pełnił funkcję Prorektora ds. Dydaktyki, obecnie Dziekana Wydziału Wokalnego, prowadzi samodzielną klasę z tytułem naukowym profesora nadzwyczajnego. Jako szef artystyczny Filharmonii im. R. Traugutta – towarzystwa patriotycznego założonego przez T. Kaczyńskiego, organizatora wielu festiwali (m.in. Pasyjnego Crucifixus est…, Pieśni Kompozytorów Polskich, Pieśni Europejskiej, Poezji Polskiej) otrzymał wyróżnienie Niezależnej Fundacji Popierania Kultury Polskiej Polcul Foundation w Australii. Uhonorowany został także Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Pasją artysty jest reżyseria spektakli i widowisk muzycznych. Wśród ważniejszych realizacji znajdują się: Pieśń ujdzie cało ..., Nie całkiem straszny dworek (Reprezentacyjny Zespół Wojska Polskiego), Podnieś rękę Boże Dziecię, Warszawskie dzieci, Patrz Kościuszko na nas z nieba i Witaj, majowa Jutrzenko (Filharmonia im. R. Traugutta), Orfeusz i Eurydyka w krainie tęczy (Teatr Nowy i Teatr Żydowski), Straszny dwór (Rosemont Theatre, Chicago, 2007), Cosi fan tutte (Gorzów 2011). Na koncie artystycznym posiada nagrania do zbiorów archiwalnych Polskiego Radia oraz nagrania płytowe pieśni okresu odzyskania Niepodległości, dokonane z muzykami Filharmonii im. R. Traugutta dla firmy fonograficznej Studio Hard Record.

KAMILA MICHALAK
Absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, magister sztuki (fotografia), Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu. Do największych osiągnięć w dziedzinie fotografii zaliczyć można udział w wystawie Vintage and contemporary photography exhibit part I, part II, Monique Goldstrom Gallery, Manhattan, New York; Sex and such w East End Ensamble, Brooklyn, New York; Miesiąc Fotografii w Bratysławie. Jako reżyser zdobyła Grand Prix i Nagrodę Publiczności na Festiwal of International Student Theatre, Belgrad, za spektakl Laboratorium podróży. W 2013 odbyła się premiera spektaklu dyplomowego Wydziału Reżyserii AT Gwałt na Lukrecji B. Brittena, Stara Drukarnia PAP w Warszawie. Otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za Bachantki – najlepszy spektakl na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie.

KAROLINA FANDREJEWSKA
Studentka scenografii warszawskiej ASP i historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwentka ASP w Gdańsku na Wydziale Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuk Plastycznych. Uczennica Andrzeja Kreutza Majewskiego i Pawła Dobrzyckiego. Twórczyni projektów do scenografii operowych. Autorka scenografii i kostiumów do filmów, teatru i teatru telewizji. Twórczyni video artu. Jej prace były wystawiane m.in. w Radomiu, Lublinie, Warszawie, a filmy z jej scenografią i kostiumami były pokazywane na prestiżowych festiwalach.

ALEKSANDRA DZIUROSZ
Tancerka, choreograf, reżyser, pedagog, założycielka Warszawskiego Teatru Tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu, Akademii Muzycznej i Podyplomowych Studiów Teorii Tańca w AM w Warszawie. Laureatka nagrody choreograficznej dyrektora Polskiego Teatru Tańca, Ewy Wycichowskiej (2005) oraz nagrody głównej podczas Solo/Duo Dance Festival w Budapeszcie (2009).

MONIKA KOLASIŃSKA
Absolwentka Studiów Podyplomowych w Zakresie Coachingu Wokalnego oraz Międzywydziałowego Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Laureatka międzynarodowych i krajowych konkursów pianistycznych. Prowadzi również działalność pedagogiczną, pracując w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie oraz na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.




powrót do strony głównej