14 grudnia br. Olga Pasiecznik wystąpi w Filharmonii Świętokrzyskiej z recitalem pieśni V. Belliniego, G. Donizettiego, G. Rossiniego, G. Rossiniego, F. Liszta, F. Chopina. Artystce towarzyszyć będzie jej siostra – Natalia Pasiecznik – znakomita pianistka na stałe mieszkająca w Sztokholmie. Koncert SALON CHOPINA wg pomysłu Olgi Pasiecznik jest próbą odtworzenia spotkań i tej szczególnej atmosfery, jaka mogła mieć miejsce podczas muzycznych wieczorów w salonie Chopina, czy to w okresie paryskim czy też w czasie jego pobytu na Majorce. W kameralnej atmosferze, z nieco tajemniczej scenerii kulis dużej sceny, za sprawą „niebiańskiego głosu” i scenicznych talentów Olgi Pasiecznik przeniesiemy się do salonu wielkiego kompozytora, gdzie spotkamy wielu luminarzy ówczesnego życia artystycznego, m.in. Paulinę Viardot-Garcię. Jedna z najsłynniejszych śpiewaczek operowych w Europie cieszyła się szczególnymi względami kompozytora. Ona to wpadła na pomysł, by do paru mazurków przyjaciela dopasować słowa i przeznaczyć do śpiewu. Teksty napisał trzeciorzędny, nieznany dziś poeta – Luis Pomey. Mazurki Pauliny robiły w świecie furorę, a jeden z nich wykonany przez śpiewaczkę w Teatrze Narodowym w Warszawie wywołał prawdziwy zachwyt.
Powodzeniem na spotkaniach u Chopina cieszył się również Franciszek Liszt. Jego sceniczny temperament i brawurowa technika czyniły każdy występ niezapomnianym.
Bywał tam także malarz Eugene Delacroix, którego tak zapraszała pewnego razu George Sand: „Chopin będzie grać w małym gronie (…), proszę przyjść o północy, jeśli nie za wielki śpioch z pana”. „Uwrażliwienie na wszelkie niuanse tekstu, wysmakowana interpretacja, niezwykle mądre operowanie [...] zaiste niebiańskim głosem (o krystalicznej intonacji nie wspominając)” – wszystko to sprawi, że recitalu Olgi Pasiecznik wysłuchamy w całkowitym oczarowaniu.



OLGA PASIECZNIK
Niezależnie jednak od tego, jaki gatunek muzyczny wykonuje, jej interpretacje cechuje niesłychana precyzja wokalna, a także ogromna waga, jaką przywiązuje do każdego słowa. Ma wyjątkową zdolność ukazywania różnorodnych emocji – jej talent aktorski naznacza prawdą kreowane postaci, zaś talent wokalny sprawia, że jej głos wzrusza i budzi zachwyt. Urodziła się w Równem na Ukrainie. Ukończyła konserwatoria Lwowa i Kijowa. Mając 21 lat przyjechała do Polski i równolegle studiowała w Warszawskiej Akademii Muzycznej. Od 1992 roku mieszka na stałe w Polsce, lecz od wielu lat jest w nieustannych rozjazdach między Paryżem a Amsterdamem, Wiedniem a Monachium. Stale jednak powraca na macierzystą scenę Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie debiutowała jeszcze podczas studiów w Akademii Muzycznej. Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: w s'Hertogenbosch (1994), w Helsinkach (1999) oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli (2000), była nominowana do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego 2004-2005” przez Międzynarodowy magazyn operowy "Opernwelt", wyróżniona Paszportem Polityki (1997), nagrodą Fryderyk za najlepsze solowe nagranie, nagrodą Orfeusz festiwalu Warszawska Jesień (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz nagrodą im. A. Hiolskiego (2004) za najlepszą rolę operową. Odnosiła sukcesy, śpiewając na wielu prestiżowych scenach m.in. Théâtre des Champs-Élysées, Théâtre Châtelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Palais des Beaux-Arts, Théâtre Royal de la Monnaie (Bruksela), Berliner Konzerthaus, Bayerische Staatsoper (Niemcy), Flamandzkiej Operze, Operach Narodowych w Warszawie i Helsinkach. Na swoim koncie ma szereg liczących się ról, które przyniosły jej olbrzymie uznanie krytyki i publiczności, stawiając ją w rzędzie najwybitniejszych śpiewających sopranem wokalistek w Polsce. Chętnie również śpiewa pieśni.


NATALIA PASIECZNIK
Mieszkająca w Szwecji ceniona pianistka koncertowa i kameralistka urodziła się w Równem na Ukrainie. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 3 lat, następnie uczyła się w szkole dla dzieci szczególnie uzdolnionych we Lwowie. Muzyczną edukację kontynuowała we Lwowskim Konserwatorium. Ukończyła także studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem Andrzeja Stefańskiego oraz w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie u Stefana Scheja. Jest laureatką Nordyckiego Konkursu Pianistycznego (Dania), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego (USA), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Umberto Micheli (Włochy). Artystka występowała z wybitnymi orkiestrami w Europie, Stanach Zjednoczonych oraz w Japonii.. Dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych, telewizyjnych oraz płytowych, m.in. we francuskiej wytwórni OPUS 111, Naxos, Pro Musica Camerata, Musicon, True Truck Production. Jej ostatni album solowy p.t. The Fourth dimension z muzyką J. S. Bacha i O. Messiaena otrzymał pięć gwiazdek w magazynie Muzyka 21th Century, zaś nagranie z muzyką Mozarta uhonorowano cenioną nagrodą im. C. K. Norwida. Natomiast w tym miesiącu ukazała się płyta z mazurkami i pieśniami Chopina, zrealizowana wspólnie z siostrą – Olgą Pasiecznik. Współpracowała z wieloma dyrygentami, a jeden z nich – Jewgienij Swietłanow – napisał o niej, że „opanowała instrument w nadzwyczajny sposób. Zdaje się, że nie istnieją dla niej ograniczenia związane z techniką, paletą brzmień i interpretacją. Wszystko, co gra brzmi niezwykle przekonująco”. Zajmuje się również pedagogiką – jest profesorem w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie.


wstecz

góra