16 listopada 2020, poniedziałek, g. 18:30, sala kameralna

28. ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI
POŚWIATOWSKA – JA MINĘ, TY MINIESZ…


KATARZYNA ZAJĄC-CABAN sopran
AGNIESZKA MAKÓWKA mezzosopran
ALEKSANDRA NAWE fortepian

*** śmierć
PAWEŁ ŁUKASZEWSKI – Koniugacja na mezzosopran i fortepian

Halina Poświatowska to jest podobno człowiek…
ANDRZEJ HUNDZIAK – Bądź przy mnie blisko

*** w tym cieniu jest tyle słońca
KRZYSZTOF GRZESZCZAK – Dwie pieśni do wierszy Haliny Poświatowskiej
na głos żeński i fortepian
*** (lubię tęsknić)
*** (podziel się ze mną)

*** tak wiele serc ku tobie biegnie
ANDRZEJ HUNDZIAK – Boże mój, zmiłuj się nade mną

*** jeszcze jedno wspomnienie
JERZY BAUER – Wenus

*** za całą moją miłość – bracie Aniele
DARIUSZ PRZYBYLSKI – Ptaku mego serca

*** rozcinam pomarańczę bólu
TADEUSZ DIXA – Koniugacja na sopran i fortepian

Veritas
JERZY BAUER – Dyptyk – Wielkopostna legenda; Przypowieść

*** madonny z dzieciątkami w dłoniach
ANDRZEJ HUNDZIAK – Kołysanka

Wiersz dla mnie
ANDRZEJ DZIADEK – Koniugacja


Poświatowska i muzyka. Ja minę, ty miniesz… to projekt spokrewnionej z Poświatowską Aleksandry Nawe, który powstał w związku z obchodami 80. rocznicy urodzin Haliny Poświatowskiej. Jego polska prapremiera odbyła się 9 maja 2015 roku w Ośrodku Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie. Kolejne prezentacje miały miejsce w ramach Festiwali Muzycznych w Łodzi (VI Festiwal Muzyczny Słowo i Muzyka u Jezuitów – 17 września 2015 roku), w Gdańsku (I Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale – 17 listopada 2015 roku) oraz w Bibliotece Polskiej w Paryżu (premiera światowa – 17 lutego 2016 roku). 11 października 2017 roku minęło 50 lat od śmierci Poetki i w związku z tą datą autorka projektu postanowiła wydać płytę noszącą ten sam tytuł, upamiętniając w ten sposób pamięć o wyjątkowej kobiecie, która. modliła się do „uśpionego nieba o zwykły chleb miłości”.

Dziś w Filharmonii nadzwyczajny koncert z utworami z płyty. I nadzwyczajne emocje.

KATARZYNA ZAJĄC-CABAN
Ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów, m.in.: Teresę Wojtaszek-Kubiak, Helenę Łazarską, Piotra Kusiewicza.
Zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi partią Xerksesa w operze G. Haendla Xerkses. W 2006 roku rozpoczęła współpracę z Katedrą Kameralistyki Akademii Muzycznej w Łodzi, biorąc udział w sesjach naukowo-artystycznych, koncertach z wybitnymi kameralistami, w recitalach dyplomowych. Współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie (debiut w Ptaszniku z Tyrolu C. Zellera partią Krysi), a także z niemieckimi teatrami: w Bremen, gdzie brała udział w koncertach operowych i operetkowych oraz z impresaryjnym Teatrem w Schwerin. W swoim repertuarze ma wiele pieśni, arie operowe, oratoryjne, musicalowe oraz partie w operetkach. Wystąpiła podczas XIV Festiwalu Francusko-Polskiego. Entuzjastycznie przyjęte koncerty w Douai i Lille (Francja) zaowocowały zaproszeniem Artystki do wykonania kolejnych recitali.
Od 2014 jest solistką Fundacji Avangart – organizatora Mazurskiego Festiwalu Operowego Belcanto w Mrągowie.


AGNIESZKA MAKÓWKA
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie prof. Jadwigi Pietraszkiewicz oraz studia podyplomowe w Hochschule für Music und Darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu u prof. Horiany Branisteanu. Kunszt wokalny doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Brigitte Fasbender, Sherill Milnes, Fiorenze Cosotto.
Jako studentka zadebiutowała w Strasznym dworze partią Jadwigi w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie obecnie jest solistką. Zdobyła wiele nagród i wyróżnień artystycznych, m.in.: II nagrodę w Międzyuczelnianym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (1992), wyróżnienie w Konkursie im. R. Schumanna w Zwickau (1994), III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1995), wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dwořáka w Karlovych Varach (1997), nagrodę Polskiej Akademii Nauk (2000). Wzięła udział w światowych prapremierach: Kochankowie z klasztoru Valdemosa Marty Ptaszyńskiej w roli George Sand (2010) oraz Złote runo Aleksandra Tansmana jako Tibialegre (2016). Współpracowała z Polską Orkiestrą Radiową. Pod batutą Łukasza Borowicza dokonała wielu nagrań. Od 2015 występuje w interdyscyplinarnym projekcie Metropolis, tworząc na żywościeżkę dźwiękową do filmu niemego Fritza Langa Metropolis.


ALEKSANDRA NAWE
Ukończyła z wyróżnieniem łódzką Akademię Muzyczną w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Lasockiego i kameralistyki prof. Rajmunda Ambroziaka. Uczestniczyła w XVII Międzynarodowym Letnim Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez prof. Ivana Klansky’ego w Academy of Art w Pradze, Mistrzowskim Kursie Interpretacji prof. Andrzeja Jasińskiego oraz w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi, otrzymała kilka dyplomów dla najlepszego pianisty. Uczestniczy w wielu projektach interdyscyplinarnych. W swoim dorobku ma nagrania płytowe liryki wokalnej oraz instrumentalnej muzyki kameralnej, a także zapis koncertów dla radia polskiego i łotewskiego, telewizji polskiej i holenderskiej oraz nagrania muzyki filmowej i teatralnej. W łódzkiej Akademii pracuje na stanowisku profesora uczelni, w Instytucie Muzyki Kameralnej prowadzi zajęcia z kameralistyki fortepianowej. Posiada stopień naukowy doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Jest promotorem doktoratów, recenzentem przewodów doktorskich i habilitacji, autorką monografii, publikacji i artykułów naukowych. Prowadzi seminaria i warsztaty dotyczące gry a vista. Koncertuje w kraju i za granicą (Łotwa, Litwa, Austria, Niemcy, Dania, Czechy, Francja, Finlandia). Dokonała licznych prawykonań utworów jej dedykowanych.

PGE Energia Ciepła S.A. Mecenas Filharmonii Świetokrzyskiej im. O. Kolberga


strona główna

Listopad 2020