Niezwykły koncert światowej sławy Wrocławskiej Orkiestry Barokowej oraz najlepszych solistów z kraju i zagranicy! W programie skrzące szczególnym blaskiem świątecznej radości dzieła Marcina Józefa Żebrowskiego i Jana Sebastiana Bacha!
Ten koncert jest prawdziwym wydarzeniem muzycznym. Cieszymy się, ze możemy Państwu ofiarować tuż przed świętami Bożego Narodzenia prawdziwą ucztę duchową. Niech to zatem będzie prezent pod choinkę od Filharmonii dla wszystkich wiernych melomanów.
Wrocławska Orkiestra, której wysoki poziom artystyczny chwali krytyka muzyczna, zapraszana jest do udziału w najbardziej prestiżowych festiwalach, w transmisjach radiowych, płytowych nagraniach oraz do występów z czołowymi polskimi chórami. Współpracuje także z największymi sławami światowej sceny muzyki dawnej. Nic dziwnego, bowiem zespół prowadzony przez Jarosława Thiela wspaniale wykorzystuje możliwości kolorystyczne, jakie daje historyczne instrumentarium. A dzięki znakomitej współpracy muzyków, starannemu wykonawstwu, dyscyplinie rytmicznej i frazowaniu pełnemu ekspresji potrafi tworzyć porywające interpretacje. Na dzisiejszy wieczór zaplanowane są wielkie dzieła literatury muzycznej, wpisujące się w ciąg najwspanialszych kompozycji nawiązujących do okresu bożonarodzeniowego. Przede wszystkim Magnificat należący do podstawowych gatunków muzyki liturgicznej Kościoła katolickiego – ów hymn uwielbienia skierowany do Boga, maryjny kantyk sławiący Jego dobroć. Dzisiejszego wieczoru usłyszymy dwa takie utwory, oba napisane w XVIII wieku. Autorem pierwszego jest Marcin Józef Żebrowski, świetny skrzypek, śpiewak i pedagog, związany z kapelą na Jasnej Górze, gdzie pozostało po nim mnóstwo rękopisów, m.in. perła literatury staropolskiej – właśnie Magnificat. Siła wyrazu tego dzieła zawiera się w partiach solowych z bogactwem struktur melorytmicznych.
Magnificat Jana Sebastiana Bacha z kolei to potężna kompozycja składająca się z 12 części wykonywanych za każdym razem przez inny zestaw wokalistów i instrumentalistów. Oprócz tych monumentalnych dzieł w programie znalazły się jeszcze pomniejsze – Rorate coeli Żebrowskiego, napisane do tekstu introitu z adwentowej mszy ku czci Maryi panny, oraz Gloria in excelis Deo Bacha, nazywane często hymnem anielskim.
Imponujący aparat wykonawczy – dziesięciu solistów oraz Orkiestrę poprowadzi Jarosław Thiel – opiekun zespołu i dyrygent z jednej osobie, prawdziwy znawca w dziedzinie historycznych praktyk wykonawczych.



IWONA LEŚNIOWSKA - LUBOWICZ
Ukończyła wrocławską Akademię Muzyczną na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie Christiana Elsnera, a także – jako stypendystka „Katholischer Akademischer Ausländer Dienst” – studia podyplomowe w Hochschule für Musik Köln w klasie dawnej muzyki kameralnej i w klasie śpiewu solowego. Współtworzy zespół muzyki dawnej alla polacca z siedzibą w Kolonii, z którym jako solistka zwyciężyła w kilku konkursach. Była solistką Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, współpracowała z Operą Bałtycką w Gdańsku, obecnie występuje jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej.

ALEKSANDRA LEWANDOWSKA
Ukończyła z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie Wojciecha Drabowicza. Doświadczenie sceniczne zdobywała jeszcze podczas studiów na deskach poznańskiej opery. Obecnie występuje w zespole Collegium Vocale Gent. Ponadto z 11 muzykami Collegium bierze udział we współczesnej produkcji teatralno-muzycznej, z którą gości na najważniejszych scenach i festiwalach europejskich (m.in. Avignon, Edynburg).

JANA REINER
Studiowała śpiew w Hochschule für Musik w Dreźnie. Po dwuletnim angażu w Teatrze Plauen-Zwickau sopranistka postanowiła nie wiązać się z żadną instytucją i występuje gościnnie w kraju i za granicą.
Pracowała z najwybitniejszymi dyrygentami (m.in.: Helmuth Rilling, Hans-Christoph Rademann, Matthias Grünert), a także z różnymi orkiestrami barokowymi oraz zespołami muzyki dawnej.

MARZENA MICHAŁOWSKA
Ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie śpiewu solowego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Wokalnym tejże uczelni. Na stałe współpracuje z zielonogórskim zespołem muzyki dawnej Collegium Viridimontanum.

MARKÉTA CUKROVÁ
Nazwisko artystki często można odnaleźć w programach koncertów z barokowymi oratoriami i operami. Wykonuje także muzyką kameralną, śpiewa recitale, ma w swoim repertuarze muzykę współczesną. Od 1992 bierze udział w projekcie „Early Music” i występuje w krajach całej Europy zarówno jako solistka, jak i w licznych zespołach.

PIOTR OLECH
Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii i w Gdańsku w klasie śpiewu Piotra Kusiewicza. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Krakowską Operą Kameralną, a także z orkiestrami kameralnymi, m. in. Concerto Polacco, Concerto Koeln, Capella Cracoviensis, Czech Virtuosi, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Solamente Naturali, Il Tempo, Ars Cantus, Harmonia Sacra, Consortium Sedinum. Jest adiunktem w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

VIRGIL HARTINGER
Dorastał w muzycznej rodzinie i już od najmłodszych lat zaznajamiany był z wokalnymi dziełami klasycznymi. Krytycy podkreślają naturalną ekspresję i muzykalność oraz ciepłą barwę głosu artysty. Jest absolwentem Eastmann School of Music w Nowym Jorku oraz Mozarteum w Salzburgu.

KAROL KOZŁOWSKI
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie Stanisława Daniela Kotlińskiego. Od 2009 związany jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Współpracuje ściśle z zespołem muzyki dawnej Capella Cracoviensis. W 2011 zadebiutował w monachijskim Staatstheater am Gärtnerplatz, w Łotewskiej Operze Narodowej w Rydze oraz w Operze Narodowej w Kijowie. Ostatnio nagrał album płytowy, na którym, z towarzyszeniem pianistki Jolanty Pawlik, zarejestrował cykl pieśni F. Schuberta Die schöne Müllerin. Interpretację Karola Kozłowskiego porównywano z wykonaniem tych samych pieśni przez słynnego Jonasa Kaufmanna, solisty Metropolitan. Z oceną na korzyść tego pierwszego.

HUGO OLIVEIRA
Pochodzi z Lizbony. Studiował w tamtejszej Escola Superior de Música, a następnie w Konserwatorium Królewskim w Hadze. W 2009 zdobył I nagrodę w III Konkursie Portugalskiej Fundacji Rotariańskiej oraz I nagrodę Stichting Nederlands Vocalisten Presentatie. Artysta współpracuje z Porto Opera Studio, biorąc udział w wielu produkcjach.

TOMÁŠ KRÁL
Pochodzi z Brna w Czechach, gdzie również studiował w Akademii Muzycznej im. L. Janáčka. Brał udział w projekcie Bach-Praga, podczas którego wykonywał dzieła Bacha na najważniejszych czeskich festiwalach muzyki. Współpracuje z zespołem muzyki barokowej Collegium Marianum oraz z francuskim zespołem Doulce Memoire. W ostatnich latach zajmuje się koncertowaniem po całej Europie z Collegium Vocale Gent oraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową.

JAROSŁAW THIEL
Absolwent poznańskiej „Szkoły Talentów”, studiował wiolonczelę na Akademiach Muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Jest dyrektorem artystycznym Wrocławskiej Orkiestry Barokowej od początku istnienia zespołu. Współpracuje jako pierwszy wiolonczelista Dresdner Barockorchester oraz jest członkiem prowadzonej przez Nicholasa McGegana Festspiel Orchester Göttingen. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim.

WROCŁAWSKA ORKIESTRA BAROKOWA
Jedyny w Polsce zespół filharmoniczny grający na instrumentach historycznych, założony w 2006 przez Andrzeja Kosendiaka, dyrektora Filharmonii Wrocławskiej. Od początku działalności jej dyrektorem artystycznym jest wiolonczelista Jarosław Thiel.
Orkiestra zapraszana jest do udziału w prestiżowych festiwalach, w transmisjach radiowych, nagraniach płytowych oraz w występach z czołowymi polskimi chórami. Współpracuje z największymi sławami światowej sceny muzyki dawnej (m.in. Giovanni Antonini, Jaap ter Linden, Andrew Parrott, Paul McCreesh, Peter Van Heyghen, Claudio Cavina, Benjamin Bayl, Andreas Spering, Christian Curnyn, Simone Kermes, Renata Pokupič, Nicholas Mulroy, Daniel Taylor, Barbara Maria Willi, Nico van der Meel, Cantus Cölln, Taverner Consort, Aleksandra Kurzak). W 2010 zespół nagrał swoją debiutancką płytę z symfoniami czeskich klasyków – Kořeluha, Rejchy i Voríška, która uzyskała dwie nominacje do nagrody Fryderyk 2010 i zdobyła tę nagrodę w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. Na kolejnych CD znalazły się Symfonie Pory dnia Josepha Haydna, premierowa rejestracja niepublikowanych kompozycji Franza Xaviera Richtera pod batutą A. Kosendiaka oraz Bella mia fiamma… – arie koncertowe Mozarta nagrane z Olgą Pasiecznik. Ta ostatnia płyta zdobyła pięć kamertonów – prestiżowe wyróżnienie magazynu „Diapason”. Została również nominowana do nagrody Fryderyk 2013.


powrót do strony głównej