17 kwietnia 2015, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

ROZMYŚLANIA

HOB-BEATS PERCUSSION DUO
w składzie:
MAGDALENA KORDYLASIŃSKA, MIŁOSZ PĘKALA wibrafon, marimba
ANDRZEJ CEMPURA recytacja
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
WOJCIECH MICHNIEWSKI dyrygent
BARBARA SCHABOWSKA prowadzenie

R. ZAPAŁA Ideogramy na orkiestrę I, II, III**
M. MAŁECKI Rozmyślania przy fontannie.
Koncert na wibrafon i marimbę z orkiestrą*
Z. KRAUZE Serenada na orkiestrę*
T. SIKORSKI Choroba na śmierć*
W. LUTOSŁAWSKI III Symfonia*

LEGENDA: ** prawykonanie, * pierwsze wykonanie w Kielcach

Koncert współorganizowany i współfinansowany
w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor - rezydent”

Instytut Muzyki i Tańca

kup bilet on-line


Czym są ideogramy przedstawiane graficznie i przeniesione – jak chce autor – na czas i brzmienie krótkiej formy muzycznej? Rafał Zapała – kompozytor-rezydent Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie 2014/2015, który Ideogramy I, II, III napisał na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej – proponuje porównanie w czasie koncertu konstrukcji ideogramu i struktury muzycznej, a następnie próbę odpowiedzi, czy pewne pojęcie albo idea zawarta w znaku ma wpływ zdaniem słuchacza na miniaturę.
Do podobnych rozmyślań i poszukiwań innych – ewentualnych – inspiracji zapraszają również pozostali kompozytorzy, których utwory zaprezentowane zostaną po raz pierwszy w Kielcach (dzieło R. Zapały będzie miało swoje prawykonanie).
Doskonale już znany w Kielcach Maciej Małecki tym razem przedstawi koncert na marimbę i wibrafon, noszący tytuł Rozmyślania przy fontannie. Koncert składa się z czterech części z nadanymi im programowymi tytułami, a jak nieco tajemniczo tłumaczy sam twórca, zarówno tytuł jak i części koncertu „odnoszą się do pewnej fontanny, przy której przyszło mi długo dumać, wątpić i mieć nadzieję”.
Z kolei Zygmunt Krauze o swojej Serenadzie mówi, że jest to „kompozycja bezwstydnie łatwa w odbiorze, a jej przesłanie zawarte jest wprost, bez maski”.
Witold Lutosławski ukończył III Symfonię w czasie, gdy jeszcze trwał stan wojenny. Dzieło powstało na zamówienie Orkiestry Symfonicznej w Chicago. Pewien krytyk amerykański postarał się dopasować utwór do okoliczności, na co kompozytor odparł, iż „człowiek ma jednak jedną duszę i to co przeżywa, musi mieć na niego jakiś wpływ”.
Symfonia ma bardzo znamienny początek – są to cztery dźwięki nawiązujące do „motywu losu” z „Piątki” Beethovena.
Utwór Tomasza Sikorskiego, w którym od emocji aż gęsto, na pewno wywrze na słuchaczach niezatarte wrażenie. Pod koniec 12-minutowego zaledwie utworu autor umieścił tekst S. Kierkegarda, który jest jakby puentą muzyki. Fragment, który tu cytujemy, doskonale wyraża budowane – najpierw przez muzykę, potem przez przytoczone słowa – napięcie i niepokój, nierozładowane aż do ostatniego akordu:
[…] czyś żył w rozpaczy, czy bez rozpaczy, czy w rozpaczy, o której nic nie wiedziałeś, czy też ukryłeś tę chorobę w swoim wnętrzu jak męczącą tajemnicę, jak grzeszny owoc miłości pod sercem, czy też, będąc przerażeniem dla innych, sam szalałeś w rozpaczy. A jeżeli tak, jeżeli żyłeś w rozpaczy, to czy wygrywałeś, czy przegrywałeś w życiu […].
W koncercie udział bierze znakomity duet perkusyjny Hob-Beats, czyli znani u nas Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala, laureaci krajowych i zagranicznych konkursów i stypendiów. Artyści wykonają Rozmyślania przy fontannie M. Małeckiego.
Andrzej Cempura, aktor Teatru im. S. Żeromskiego, recytować będzie tekst Sǿrena Kierkegarda w tłumaczeniu Jarosława Iwaszkiewicza. Całość aparatu wykonawczego poprowadzi Wojciech Michniewski, a słowo o muzyce przekaże Barbara Schabowska, dziennikarka PR Programu 2.




HOB-BEATS PERCUSSION DUO
Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala współpracę w duecie perkusyjnym rozpoczęli w 2002 r. Swój warsztat artystyczny kształtowali pod okiem takich pedagogów, jak: Stanisław Skoczyński, Gert Mortensen, Jean Geoffroy, William Moersch. Współpracowali także z Johnem Beckiem, Emmanuelem Sejourne, Stevenem Schickiem oraz Les Percussions Clavier de Lyon.
Artyści otrzymali w 2005 I nagrodę oraz Nagrodę Prezydenta M. St. Warszawy na Międzynarodowym Konkursie Perkusyjnym im. Mikołaja Stasiniewicza w Warszawie, w 2008 zostali finalistami prestiżowego Percussion Duo Competition w Luxemburgu, a w 2013 uhonorowano ich Special Maturity Prize na Universal Marimba Competition w Belgii.
W 2005 roku rozpoczęli współpracę z Lutosławski Piano Duo (Emilia Sitarz, Bartłomiej Wąsik) i jako kwartet Kwadrofonik otrzymali Grand prix TV Polonia, nagrodę Prezydenta Miasta Warszawy oraz nagrodę publiczności Burza Braw na 9. Festiwalu Nowa Tradycja. W 2007 zdobyli Nagrodę Specjalną podczas festiwalu Svetozar Stracina w Bratysławie, a w roku 2015 zostali laureatami Paszportu Polityki.
Muzycy koncertowali w wielu miastach Polski, Europy, na Bliskim Wschodzie, Ameryce Południowej, a także w Stanach Zjednoczonych, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz Chicago Philharmonie. Wiosną 2011 roku zadebiutowali w Berlin Philharmonie, a w 2012 zostali zaproszeni do współpracy z NDR Bigband w Hamburgu. Obecnie duet pracuje nad nowym repertuarem oraz płytą, na której znajdą się nowe kompozycje zarówno polskich jak i zagranicznych kompozytorów.


ANDRZEJ CEMPURA
Aktor Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Ostatnio wystąpił w Poskromieniu złośnicy, Hemarze oraz Dziejach grzechu.


WOJCIECH MICHNIEWSKI
Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie – studiował teorię muzyki, dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego oraz kompozycję u Andrzeja Dobrowolskiego. W latach 70. wraz z Krzysztofem Knittlem i Elżbietą Sikorą utworzył grupę kompozytorską KEW. Jego utwór Szeptet na 6 głosów żeńskich i kulturystę zdobył w 1975 nagrodę włoskiego Radia i Telewizji Premio RAI. Współpracował z Filharmonią Narodową jako etatowy dyrygent; z Warszawską Operą Kameralną jako kierownik muzyczny sceny współczesnej; z Polską Orkiestrą Kameralną jako stały dyrygent gościnny, mając swój istotny udział w przekształceniu jej w Sinfonię Varsowię; był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi; stał na czele Filharmonii Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Po 1991, mimo iż otrzymuje propozycje stałej współpracy, dyryguje wyłącznie gościnnie. Jest laureatem m.in. I nagrody Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Guido Cantellego w mediolańskim Teatro alla Scala oraz brązowego medalu Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Ernesta Ansermeta w Genewie. W 1975 otrzymał Orfeusza – nagrodę krytyki muzycznej za najlepsze wykonanie polskiego utworu na Warszawskiej Jesieni, w 1987 – nagrodę krytyki na Musikbiennale Berlin. Współpracuje z warszawskim Teatrem Wielkim, gdzie m. in. przygotował muzycznie prapremiery współczesnych oper Elżbiety Sikory, Roxanny Panufnik, Pawła Mykietyna, Dobromiły Jaskot, baletu Aleksandry Gryki, sprawował również opiekę muzyczną nad cyklem Terytoria. Jego nagrania były nominowane i dwukrotnie uhonorowane Fryderykami. W 2005 otrzymał nagrodę Związku Kompozytorów Polskich oraz srebrny medal Gloria Artis – Zasłużony Kulturze. Koncertował w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Południowej; brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych.


BARBARA SCHABOWSKA
Dziennikarka radiowa, absolwentka filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracuje z Ruchem Muzycznym, w lecie prowadzi koncerty pod pomnikiem Chopina w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Pracuje w Programie 2 Polskiego Radia.




powrót do strony głównej