17 czerwca 2016, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

ZAKOŃCZENIE SEZONU

ANNA STAŚKIEWICZ skrzypce
KATARZYNA BUDNIK-GAŁĄZKA altówka
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JACEK ROGALA dyrygent

K. SZYMANOWSKI Etiuda b-moll op. 4 nr 3
H. WIENIAWSKI Polonez D-dur op. 4 i Kujawiak a-moll
M. KARŁOWICZ Serenada na wiolonczelę i orkiestrę w transkrypcji na altówkę
K. SZYMANOWSKI Nokturn i Tarantela op. 28
W. A. MOZART Symfonia koncertująca Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę

Program IMiT „Artysta-rezydent”

Instytut Muzyki i Tańca

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu
Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”
„Artystą-rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach w sezonie 2015/2016 jest Katarzyna Budnik-Gałązka


kup bilet on-line



Swój młodzieńczy cykl etiud, uważany za najcenniejszy w muzyce późnoromantycznej, Karol Szymanowski stworzył w latach 1900 – 1902. Od pierwszego wykonania największą popularnością cieszy się Etiuda b-moll utrzymana w powolnym tempie, dramatyczna w kulminacji. Przez długi czas Szymanowski kojarzony był głównie z tą miniaturą, co kompozytor nieco ironicznie skomentował w liście do G. Fitelberga: „Fatalnie jest już w tak młodym wieku skomponować swoją IX Symfonię!”. Piętnaście lat później stworzył Nokturn i Tarantelę – równie szlagierowe miniatury, znane także w transkrypcji na orkiestrę G. Fitelberga.
Wieniawski ceniony był nie tylko jako wirtuoz dysponujący fenomenalną techniką, ale także jako wielki liryk. Nie dziw zatem, że bywa nazywany „poetą skrzypiec”. Dzięki niemu do europejskiej literatury skrzypcowej wszedł polonez. Jednym z najczęściej grywanych i lubianych zarówno przez wykonawców, jak i publiczność stał się Polonez D-dur op. 4. Równie popularny jest Kujawiak a-moll napisany rok później (1853 r.).
Symfonia koncertująca na skrzypce i altówkę uznawana jest za szczytowe osiągnięcie Mozarta w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Ten specyficzny koncert podwójny, z udziałem duetu instrumentów solowych: skrzypiec i altówki, to jedna z najpiękniejszych i najgłębiej osobistych pod względem wyrazu kompozycji genialnego salzburczyka.


To już ostatnie spotkanie z Katarzyną Budnik-Gałązką jako naszym „Artystą – rezydentem”. Altowiolistka, przebojem zdobywająca publiczność, a której krytyka wróży wielką przyszłość, postanowiła wystąpić wspólnie z inną z gwiazd – już – światowej wiolinistyki – Anną Marią Staśkiewicz, co melomani na pewno przyjmą z wielką radością.
Koncertem tym oficjalnie kończymy sezon artystyczny 2015/2016. Nie oznacza to jednak zamknięcia Filharmonii i urlopu pracowników. Grać będziemy nadal – do końca wakacji, a nawet o jeden dzień dłużej.



ANNA MARIA STAŚKIEWICZ
Laureatka III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006, I nagrody i nagrody specjalnej na V Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi, Ogólnopolskich Przesłuchań Skrzypków w Elblągu, XVI Ogólnopolskiego Konkursu Bachowskiego w Zielonej Górze, XXII Międzynarodowego Konkursu Valsesia Musica we Włoszech (nagroda specjalna za najlepsze wykonanie koncertu Mozarta). Koncertowała w Albanii, Brazylii, Bułgarii, Chinach, Estonii, Gruzji, Japonii, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szkocji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, USA, we Włoszech, na Ukrainie, Litwie i Łotwie.
Współpracowała z większością krajowych zespołów filharmonicznych, a ponadto z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia Amadeus, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy Aukso, Orkiestrą Kameralną Leopoldinum, Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Viva. Wśród zagranicznych zespołów, które jej partnerowały, znajdują się orkiestry kameralne z Kaliningradu i Zurychu oraz symfoniczne z Ankary, Getyngi, Tirany i Sao Paulo. Jako kameralistka współpracowała m.in. z Jose Gallardo, Waldemarem Malickim, Marcelo Nisinmanem, Olgą Pasiecznik, Ewą Pobłocką. Wystąpiła w charakterze solistki na estradach wielu renomowanych sal, m.in.: Municipal Theatre w Sao Paulo, Kaisersaal we Frankfurcie nad Menem, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Studio S1 PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Raitt Recital Hall w Malibu (USA), Grossmunster w Zurychu,Kioi Hall w Tokio, Auli UAM w Poznaniu, na Zamku Królewskim w Warszawie. Artystka jest sześciokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Yamaha Europa oraz laureatką programu stypendialnego "Młoda Polska".


KATARZYNA BUDNIK-GAŁĄZKA
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego oraz w klasie altówki Piotra Reicherta. Obecnie zatrudniona jest w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta. Od 2014 pełni również funkcję lidera grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia. Odniosła sukcesy w licznych konkursach: na 47. Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena w Hradec (2008, I nagroda), 15. Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach (2008, I nagroda), 8. Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. Jana Rakowskiego (2008, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie im. Maxa Rostala w Berlinie (2009, II nagroda), Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maxa Regera w Sondershausen (2009, II nagroda i nagroda specjalna), IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka (2010, II nagroda i nagroda specjalna) oraz na konkursie ARD w Monachium (2013, III nagroda). Jako solistka i kameralistka wielokrotnie koncertowała w Polsce oraz innych krajach Europy. W 2010 brała udział w projekcie Chamber Music Connects the World organizowanym przez Kronberg Academy, gdzie grała z najwybitniejszymi muzykami: Gidonem Kremerem, Tatjaną Grindenko, Yurim Bashmetem oraz Fransem Helmersonem. Występowała na renomowanych festiwalach, w tym na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Kammermusikfest Lockenhaus (za specjalnym zaproszeniem Gidona Kremera). Za wybitne osiągnięcia otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również stypendystką prestiżowego programu stypendialnego "Młoda Polska”. W 2013 została nominowana do Paszportów Polityki, a w 2014 otrzymała Fryderyka 2014 za solową płytę – Viola Recital.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej


powrót

strona główna