18 maja, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

AKADEMIA MELOMANA
XXII OGÓLNOSZKOLNY KONKURS WYKONAWCZY ZPSM (I)


ANTONINA GRABKA (skrzypce)
JAKUB KOWALSKI (trąbka)
KLAUDIA ŁOBODA (klawesyn)
AGNIESZKA MALESZAK (saksofon)
ERYK PARCHAŃSKI (fortepian)
KAMILA SULIGA (śpiew)
WIKTORIA SZYMCZYK (skrzypce)
KAMILA WAWRZEŃCZYK (fortepian)

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MACIEJ ŻÓŁTOWSKI dyrygent

Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach

kup bilet on-line


Występy debiutantów – uczniów szkoły muzycznej, którzy wygrali w konkursie organizowanym przez tę placówkę co dwa lata.

OGÓLNOSZKOLNY KONKURS WYKONAWCZY ZESPOŁU PAŃSTWOWYCH SZKÓŁ MUZYCZNYCH W KIELCACH
Pomysł zorganizowania cyklicznej imprezy dającej szansę młodzieży Szkoły Muzycznej II stopnia w Kielcach na kontakt z kielecką publicznością oraz na pełniejszą integrację środowiska muzycznego narodził się w połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Nowością i wyjątkową atrakcją był pomysł nagród dla laureatów w postaci występu z udziałem Orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej na afiszowanym koncercie w sali koncertowej. Program konkursu obejmował prezentacje instrumentalistów części dowolnie wybranego utworu o charakterze koncertującym lub arii w przypadku wokalistów. Pomysł ochoczo poparł Karol Anbild – ówczesny szef Filharmonii, także wieloletni nauczyciel gry na kontrabasie w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Ludomira Różyckiego w Kielcach.
Inauguracyjny konkurs odbył się w 1976 roku, ukazując pierwsze talenty, jak: Włodzimierz Pawlik, dzisiejsza gwiazda światowego formatu, uczeń Andrzeja Domina, Piotr Stopa – pianista, później nauczyciel i dyrektor szkół muzycznych w Zamościu, uczeń Włodzimierza Kutrzeby, Władysław Marczak, pierwszy waltornista kieleckiej Orkiestry, uczeń Piotra Strójwąsa (obaj już nieżyjący). Kolejne, odbywające się co dwa lata konkursy wyłaniały wspaniale utalentowaną młodzież prezentującą się z niezapomnianymi interpretacjami najtrudniejszej literatury muzycznej. Sięgając początków, wspomnieć muszę również o plejadzie dyrygentów, którą zapoczątkował Zbigniew Goncerzewicz, drugi dyrygent Filharmonii, oraz o prowadzącej te koncerty przez wiele lat, zmarłej niedawno Zofii Zamojskiej-Pabich, nauczycielce śpiewu, która wspólnie z Bolesławą Wiśniewską dopełniała te muzyczne wieczory pięknymi głosami swoich uczennic.
Tak wzrastał niezaprzeczalnie wysoki już dzisiaj poziom nauczania w kieleckich szkołach muzycznych, który tym razem potwierdzą laureaci obecnej edycji konkursu. Natomiast kolejni dyrektorzy, w tym pełniący dzisiaj tę funkcję Artur Jaroń, rozwijają i dbają o jego format.
Andrzej Domin – pomysłodawca konkursu, wieloletni dyrektor szkół muzycznych.


MACIEJ ŻÓŁTOWSKI
Urodził się w 1971 r. w Warszawie. Dyrygent i kompozytor. Ukończył z wyróżnieniem kompozycję w klasie prof. Mariana Borkowskiego oraz, również z wyróżnieniem, dyrygenturę w klasie prof. Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, kształcąc się pod kierunkiem Jurija Simonova w Budapeszcie, Gianluigi Gelmettiego w Accademia Musicale Chigiana w Sienie, Zoltána Peskó i László Tihanyi na International Bartók Seminar w Szombathely (Węgry).
Za osiągnięcia artystyczne otrzymał dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium im. Tadeusza Bairda. W 1997 r. przebywał na stypendium niemieckiego Stiftung Kulturfonds w Künstlerhaus Schloß Wiepersdorf. Jest laureatem II nagrody w konkursie kompozytorskim Musica Sacra (1995), a także finalistą III międzynarodowego konkursu kompozytorskiego Next Millenium im. Toru Takemitsu w Tokio. W 2000 r. został nagrodzony stypendium dla młodych dyrygentów Japońskiej Fundacji Muzycznej JESC. Za osiągnięcia w działalności artystycznej został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, medalem „Pro Masovia” oraz Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jest także laureatem Radomskiej Nagrody Kulturalnej.
Pracował z orkiestrami w 25 krajach świata. Jego interpretacje polskiej muzyki współczesnej utrwalone są na płytach wytwórni Acte Préalable i DUX. Ma na swoim koncie także nagrania muzyki filmowej. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Państwowej Orkiestry Cypru. W latach 2007-2017 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Od 2010 r. jest prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

strona główna

Maj 2018