18 października, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

KANON POLIHYMNII

MAGDALENA BOJANOWICZ wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
WOJCIECH MICHNIEWSKI dyrygent
MARTYNA SZYMCZAK asystent dyrygenta

R. SCHUMANN Uwertura Manfred op. 115
P. CZAJKOWSKI Wariacje na temat rococo A-dur op. 33
P. CZAJKOWSKI IV Symfonia f-moll op. 36


Instytut Muzyki i Tańca

Koncert współorganizowany i współfinansowany
w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Dyrygent– rezydent".
Dyrygentem – rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga
w sezonie 2019/2020 jest Martyna Szymczak.

Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!

Filharmonia uczestniczy w programie
„filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”,
organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN


kup bilet on-line


Robert Schumann, zachwycony Bajronowskim Manfredem, napisał muzykę teatralną do tego dramatu. Sławę zdobyła Uwertura – uznana za jeden z najlepszych utworów symfonicznych kompozytora. Tym błyskotliwym, pełnym dramatyzmu dziełem rozpoczniemy nasz wieczór wypełniony nadzwyczajnymi utworami.
Następny to siedem błyskotliwych wariacji-obrazów Piotra Czajkowskiego, z którymi zmierzy się nasz gość – wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz – laureatka Paszportu Polityki oraz I nagrody zdobytej w 2015 na 45. Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie.
Na zakończenie koncertu – znowu genialne dzieło Czajkowskiego – IV Symfonia f-moll, której temat kompozytor nazwał tematem losu na wzór Beethovenowskiej Piątki. Rozpoczynają ją dramatyczne fanfary…
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi nestor polskiej dyrygentury – Wojciech Michniewski.
W przygotowaniu orkiestry swój udział będzie miała Martyna Szymczak, która w obecnym sezonie jest dyrygentem – rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej.

MAGDALENA BOJANOWICZ
Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka oraz Universität der Künste w Berlinie w klasie Jensa Petera Maintza. Umiejętności doskonaliła na kursach w Brukseli, Salzburgu, Pineswangu, Kronbergu, gdzie pracowała pod okiem autorytetów w dziedzinie gry na wiolonczeli, jak: Julius Berger, Kazimierz Michalik, Phillippe Muller, Arto Noras, Claus Reichardt, Victoria Yagling. Jest laureatką Paszportu Polityki. Zdobyła I nagrodę na 45. Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), a także II nagrodę i dwie nagrody specjalne na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Brała udział w licznych festiwalach ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Występowała m.in. w Tonhalle w Zürichu, Royal Festival Hall w Londynie, Kolarac w Belgradzie, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie. Ma na swoim koncie prawykonania utworów z orkiestrą, jak: Koncert wiolonczelowy Dariusza Przybylskiego (z NOSPR wydany przez wytwórnię DUX), Dziennik zapisany w połowie Aleksandra Nowaka (z AUKSO, NMF) oraz utwory kameralne zarówno kompozytorów polskich, jak i zagranicznych. Jako solistka współpracowała ze znanymi orkiestrami pod batutą wybitnych dyrygentów.


WOJCIECH MICHNIEWSKI
Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie – studiował teorię muzyki, dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego oraz kompozycję u Andrzeja Dobrowolskiego. W latach 70. wraz z Krzysztofem Knittlem i Elżbietą Sikorą utworzył grupę kompozytorską KEW. Jego utwór Szeptet na 6 głosów żeńskich i kulturystę zdobył w 1975 nagrodę włoskiego Radia i Telewizji Premio RAI. Współpracował z Filharmonią Narodową jako etatowy dyrygent; z Warszawską Operą Kameralną jako kierownik muzyczny sceny współczesnej; z Polską Orkiestrą Kameralną jako stały dyrygent gościnny, mając swój istotny udział w przekształceniu jej w Sinfonię Varsowię; był dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi; stał na czele Filharmonii Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Po 1991, mimo iż otrzymuje propozycje stałej współpracy, dyryguje wyłącznie gościnnie. Jest laureatem m.in. I nagrody Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Guido Cantellego w mediolańskim Teatro alla Scala oraz brązowego medalu Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Ernesta Ansermeta w Genewie. W 1975 otrzymał Orfeusza – nagrodę krytyki muzycznej za najlepsze wykonanie polskiego utworu na Warszawskiej Jesieni, w 1987 – nagrodę krytyki na Musikbiennale Berlin. Współpracuje z warszawskim Teatrem Wielkim, gdzie m. in. przygotował muzycznie prapremiery współczesnych oper Elżbiety Sikory, Roxanny Panufnik, Pawła Mykietyna, Dobromiły Jaskot, baletu Aleksandry Gryki, sprawował również opiekę muzyczną nad cyklem Terytoria. Jego nagrania były nominowane i dwukrotnie uhonorowane Fryderykami. W 2005 otrzymał nagrodę Związku Kompozytorów Polskich oraz srebrny medal Gloria Artis – Zasłużony Kulturze. Koncertował w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Południowej; brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych.


MARTYNA SZYMCZAK
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego. W trakcie studiów współpracowała jako asystent dyrygenta m.in.: z Agnieszką Duczmal czy Michałem Klauzą. Na roku dyplomowym została zaproszona przez Filharmonię Zielonogórską do udziału w Międzynarodowym Forum Młodych Dyrygentów. Debiutowała na scenie Filharmonii Narodowej w 2018, prowadząc Koncert Symfoniczny Dyplomantów UMFC z Orkiestrą FN. Uczestniczyła m. in. w V Międzynarodowych Kursach Dyrygenckich w Krakowie prowadzonych przez Rafała Jacka Delektę oraz w warsztatach operowych z Carlo Montanaro organizowanych przez Uniwersytet Muzyczny w Warszawie. Po ukończeniu studiów związała się z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie jako dyrygent-asystent, gdzie bierze udział w przygotowaniu premier operowych i baletowych, pracując m. in. z Grzegorzem Nowakiem. Poza klasycznym repertuarem symfoniczno-operowym interesuje się także wykonawstwem muzyki współczesnej. Dyrygowała takimi zespołami, jak: Filharmonia Narodowa, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Akademii Beethovenovskiej, Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.



strona główna

Październik 2019