Poemat Moja Ojczyzna, który Bedřich Smetana pisał u schyłku swego życia, zmagając się z postępującą głuchotą, miał dla Czechów w czasie II wojny światowej i okresu stalinizmu podobne znaczenie, jak Potop dla Polaków w mrocznych dniach niewoli. Nasi sąsiedzi czerpali stąd dumę i siłę do trwania w oporze przeciwko najeźdźcy. Wełtawa – drugi, najbardziej popularny spośród sześciu utworów tego cyklu, jest szczególnie lubiany przez filharmoniczną publiczność za urokliwy i śpiewny temat, powracający kilkakrotnie w przebiegu dzieła.
W pięknych tematach trzyczęściowej Fantazji Arthura Benjamina z pewnością kryje się niejedna romantyczna opowieść. Koncertujące skrzypce i altówka uroczo dialogują na tle po mistrzowsku zinstrumentowanego akompaniamentu orkiestry. Dzieło powstało w 1936 roku na zamówienie słynnego altowiolisty Lionela Tertisa. W Filharmonii Świętokrzyskiej usłyszymy je po raz pierwszy w Kielcach w wykonaniu skrzypka Bartosza Bryły i altowiolisty Michała Bryły, prywatnie – ojca i syna – duetu, chętnie zapraszanego do wielu prestiżowych sal koncertowych.
II Suita z Arlezjanki – cieszące się niebywałym powodzeniem od momentu powstania malarskie dzieło wielkiego melodysty i kolorysty, jak określano Georgesa Bizeta, , zakończy nasz niezwykle emocjonalny – za sprawą wszystkich zaplanowanych utworów – muzyczny wieczór. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi młody i utalentowany dyrygent, także kompozytor, teoretyk muzyki i organizator wydarzeń kulturalnych – Rafał Kłoczko.



BARTOSZ BRYŁA
Studiował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie W. Marschnera oraz w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie J. Kaliszewskiej. Brał udział w kursach interpretacji muzycznej w klasach: H. Szerynga, N. Milsteina i Y. Menuhina. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków w Lublinie, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1981), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. L. Spohra we Freiburgu oraz Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Colmar. Jest członkiem zespołu „Chopin Trio”, z którym zdobył nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Colmar (1986). Koncertował w Europie, a także na Kubie, w Chinach, Japonii, USA, Kanadzie, Meksyku, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Był wykładowcą mistrzowskich kursów wykonawczych, organizowanych w ośrodkach w Polsce i za granicą (m.in.Uniwersytet Guanajuato, Konserwatorium w Pekinie, Hunter College of The City University of New York, Letnia Akademia Muzyczna w Żaganiu, Mistrzowski Kurs Interpretacji Muzycznej w Zell an der Pram, Mistrzowski Kurs Interpretacji Muzycznej w Bilbao, Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University Baltimore). Jako juror uczestniczył w pracach ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych – kameralnych i lutniczych. Dokonał nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych, nagrań archiwalnych dla PR (m.in. pierwszego na świecie nagrania I Koncertu skrzypcowego fis-moll K. Lipińskiego z Orkiestrą PRiTV w Warszawie pod dyrekcją J. Salwarowskiego). Jest profesorem klasy skrzypiec w Akademiach Muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu – jego studentką była m.in. Agata Szymczewska. Pełni także funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

MICHAŁ BRYŁA
Urodził się w 1985 roku w Poznaniu w rodzinie o wielkich tradycjach muzycznych. W rodzinnym mieście ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. H. Wieniawskiego w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej oraz Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego (dyplom z wyróżnieniem), w której studiował równolegle w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej oraz prof. Bartosza Bryły. W poznańskiej uczelni pełni funkcję asystenta w klasie skrzypiec prof. Bartosza Bryły.
W latach 2000-2002 był stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, zajmującego się promocją osób szczególnie uzdolnionych artystycznie. Za wybitne osiągnięcia naukowo-artystyczne otrzymał kilka stypendiów, m.in: Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2008), Prezydenta Miasta Poznania (2008), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006-2011). Artysta jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych, altówkowych i kameralnych m.in.: w Londynie (Wigmore Hall), Pörtschach (Austria), Bled (Słowenia), Reggio Emilia (Włochy), Poznaniu, Lublinie. Dokonał wielu nagrań dla Programu II Polskiego Radia, Radio France, Radia Merkury, Radia Stephansdom, SWR3, NDR3, BR, i Telewizji. W 2012 roku był oficjalnym altowiolistą Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, wykonując symfonię koncertującą Es-dur KV 364 W. A. Mozarta z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.
Artysta jest członkiem Meccorre String Quartet, z którym kształcił się początkowo pod opieką kwartetu Camerata, a od roku 2009 studiował w klasie kameralistyki Artemis Quartett w Universität der Künste w Berlinie. W roku 2012 kwartet uzyskał stypendium na studia w mistrzowskiej klasie kameralistyki Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli.
Zespół ma w swoim dorobku artystycznym występy w ramach czołowych festiwali europejskich, m. in.: Rheingau, Mecklemburg Vorpommern, Festiwal Wielkanocny L. van Beethovena, Budapest Spring, Heidelberg Frühling, Festival Radio France Montpellier, Bregenzer Festspiele oraz w wielu prestiżowych salach koncertowych, jak chociażby Beethovenhaus w Bonn, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Wigmore Hall w Londynie, Auditorio National w Madrycie czy Musikverein w Wiedniu.
Wspólnie z Meccorre String Quartet w roku 2011 był nominowany do nagrody „Paszporty Polityki”, m.in. „za śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów”, oraz nagrody TVP „Gwarancje Kultury”.

RAFAŁ KŁOCZKO
Dyrygent, kompozytor, teoretyk muzyki i organizator wydarzeń kulturalnych. Współpracuje jako pedagog z Wydziałem Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, pełni funkcję dyrektora artystycznego Gdyńskiej Orkiestry Symfonicznej, jest także założycielem i dyrygentem orkiestry symfonicznej Tutta Forza. Zdobywca wielu nagród w ogólnopolskich konkursach kompozytorskich. W 2013 został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów Operowych Blue Danube w Operze Narodowej w Ruse w Bułgarii. Sztuki dyrygenckiej uczył się pod okiem W. Michniewskiego, R. Delekty i E. Wiesztordt. Uczestniczył w kursach mistrzowskich z G. Chmurą, C. Mettersem i M. Guidarinim.
Poprowadził premierę spektaklu Księżycowy Pierrot A. Schönberga w CSW „Laboratorium” w Warszawie. Asystował M. Klauzie przy przygotowaniu opery Gracze D. Szostakowicza i Skrzypce Rotszylda B. Fleischmanna (Opera Bałtycka 2013). Pracował z M. Guidarinim we Włoszech, przygotowując operę Otello G. Verdiego i podczas wystawienia opery La Traviata (2012). Ostatnio zorganizował i poprowadził, m.in.: Weksel małżeński G. Rossiniego i Gianni Schicchi G. Pucciniego (Opera Bałtycka), a także Suor Angelica i Il tabarro G. Pucciniego (Centrum Św. Jana w Gdańsku).
Współpracował z krajowymi i zagranicznymi orkiestrami, jak m.in.:.:
Sinfonietta Cracovia, Filharmonia Bałtycka, Elbląska Orkiestra Symfoniczna, Sopocka Filharmonia Kameralna, Częstochowska Orkiestra Symfoniczna, Gdyńska Orkiestra Symfoniczna, Opera Bałtycka, Opera Narodowa w Ruse.
Otrzymał prestiżowy tytuł Najlepszego Studenta Trójmiasta 2011 przyznawany przez Stowarzyszenie Czerwonej Róży, a w 2012 uznano go za Najlepszego Studenta RP w konkursie Studencki Nobel w kategorii Sztuka. Został również zaproszony do współpracy przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną jako laureat programu Instytutu Muzyki i Tańca „dyrygent rezydent”.

BEATA MŁYNARCZYK
Ukończyła studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie – dyplom z wyróżnieniem. Jej praca magisterska nagrodzona została II nagrodą w Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Wydziałów Teorii Muzyki i Muzykologii. Pracę zawodową rozpoczęła jako nauczyciel muzyki w szkole podstawowej. Obecnie wykłada przedmioty teoretyczne w Zespole Szkół Muzycznych i jest nauczycielem muzyki w Zespole Szkół Plastycznych im. J. Malczewskiego w Częstochowie. Jako prelegent koncertów muzyki poważnej brała udział w: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Festiwalu Kompozytorów Śląskich w Opolu, Festiwalu Wiolinistycznym im. B. Hubermana, Częstochowskich Spotkaniach Gitarowych, Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Kłodzku, Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, koncertach symfonicznych w Filharmonii Częstochowskiej. Od 1998 prowadzi cykl koncertów dla młodzieży w Filharmonii Częstochowskiej, w której do października br. była dyrektorem. Z jej inicjatywy w Filharmonii Częstochowskiej zaistniał nowy autorski projekt edukacyjny „Szkoła na Parnasie” oraz z sukcesem odnowiono cykl Niedzielnych Poranków Symfonicznych dla dzieci. Od 1999 działa w Zarządzie Towarzystwa Muzycznego w Częstochowie, współorganizującego: Ogólnopolski Konkurs Muzyki Kameralnej Kameralistyka Fortepianowa, Festiwal Muzyki Kameralnej, Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Rozrywkowej Muzyki Akordeonowej Konfrontacje, Akordeon Wczoraj i Dziś, Dni Muzyki Organowej. Uhonorowana została Nagrodą II stopnia Prezydenta Miasta Częstochowy Dla Nauczycieli i Dyrektorów Szkół, odznaczeniem Zasłużony Działacz Kultury, srebrnym Laurem Umiejętności i Kompetencji przyznanym przez Regionalną Izbę Przemysłowo Handlową. Dwukrotnie była nominowana do tytułu Regionalnego Mistrza Mowy Polskiej.




powrót do strony głównej