20 kwietnia, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

KONCERT SYMFONICZNY
FINAŁ


RAFAŁ ZAMBRZYCKI-PAYNE skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
PAWEŁ KOTLA dyrygent

J. ZARĘBSKI Polonez triumfalny op. 11 (opr. R. D. Golianek)**
Z. BAGIŃSKI Koncert skrzypcowy**
H. WARS I Symfonia**

** pierwsze wykonanie w Kielcach

PWM       TUTTI.pl

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

MKiDN

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach Programu „Muzyka”

kup bilet on-line


Koncert finałowy festiwalu jest odzwierciedleniem głównej idei tego wydarzenia – prezentuje różnorodność stylistyczną w najnowszej twórczości kompozytorów polskich oraz przywraca słuchaczom wartościowe utwory, które nie dość często goszczą na naszych estradach. Każda z trzech kompozycji wieczoru w sposób odmienny stylistycznie odnosi się do świata otaczającego twórców, stając się symbolicznym, artystycznym manifestem swoich czasów.
Polonez triumfalny A –dur opus 11 Juliusza Zarębskiego (1854-85) w swej pierwotnej postaci został napisany na fortepian na cztery ręce. Utwór powstał około 1880 roku. W 1882 roku Polonez został opublikowany przez wydawnictwo Schott w Moguncji. W latach 30. ubiegłego wieku powstała wersja na orkiestrę. Jej autorem był Jan Maklakiewicz. Sensacją okazało się odkrycie, którego dokonał Ryszard Daniel Golianek – muzykolog badający od lat spuściznę Juliusza Zarębskiego. Studiując rękopisy znajdujące się w Archiwum Goethego i Schillera w Weimarze, natknął się na autorską orkiestrową wersję Poloneza. Uczony podjął się opracowania dzieła Zarębskiego, które zyskało prawdziwie „triumfalny” charakter. Obecnie wykonuje się tę właśnie wersję Poloneza.
Koncert skrzypcowy Zbigniewa Bagińskiego (ur. 1949) powstał w 2002 r. jako dzieło trzyczęściowe. Sam autor tak objaśnia relacje solowego instrumentu i orkiestry: „Stosunek partii solowej do orkiestry ewoluuje od harmonijnego wtopienia w brzmienie zespołu (cz. I) poprzez liryczną samodzielność w części drugiej do uporczywej rywalizacji w części ostatniej”. W maju 2012 Rafał Zambrzycki-Payne zarejestrował Koncert na płytę z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
Henryk Wars (1927-77) znany jest głównie jako autor filmowych szlagierów, jak: Już taki jestem zimny drań, Seksapil czy Miłość ci wszystko wybaczy. Po śmierci artysty rodzina odkryła, że Wars, obok muzyki do filmów, jest także twórcą utworów koncertowych. I Symfonia (1948-49) zbudowana jest z czterech części i nosi w sobie wpływy europejskiego modernizmu przełomu XIX i XX wieku, a na jej koloryt wpływ miały także filmowe doświadczenia kompozytora.
Orkiestrę naszej Filharmonii poprowadzi Paweł Kotla, m.in. twórca i dyrektor artystyczny programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w UE - I, CULTURE Orchestra.


RAFAŁ ZAMBRZYCKI-PAYNE
Koncertmistrz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Gościnnie współpracuje z Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Scottish Chamber Orchestra oraz BBC Symphony Orchestra w Londynie. W latach 2005-2014 był koncertmistrzem Ensemble Modern. Urodził się w Łodzi, pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Absolwent The Yehudi Menuhin School w Anglii oraz uczelni w Manchesterze (prof. Wen Zhou Li) i w Wiedniu (prof. Gerhard Schulz). Ważny wpływ na jego rozwój miała współpraca z Lordem Yehudi Menuhinem oraz prof. Jadwigą Kaliszewską i prof. Maurizio Fuksem. Jest laureatem pierwszych nagród konkursów BBC Young Musician of the Year i Parkhouse International Chamber Music Competition w Londynie oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Luksemburgu. Koncertował w wielu krajach Europy, Azji, Ameryce Płn., Afryce i na Bliskim Wschodzie. Jako solista wystąpił z licznymi orkiestrami (m.in. z London Philharmonic, Royal Philharmonic, Philharmonia Orchestra, BBC Concert Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Johannesburg Philharmonic, Sinfonia Varsovia, English Chamber Orchestra, Münchenner Kammerorchester i Zürcher Kammerorchester). Ma na swoim koncie szereg nagrań płytowych i archiwalnych, m.in. dla wytwórni EMI, Champs Hill Records, a także Ensemble Modern Medien (Bartok, Janacek, Lutosławski). Tę ostatnią płytę magazyn The Strad określił jako mistrzowską i porywającą. Prowadził kursy mistrzowskie w Pekinie, Hongkongu, Miami, Strasburgu oraz w Austrii, Grecji, Korei Płd. i Japonii. Jest założycielem Dimension Piano Trio, z którym występował w prestiżowych salach koncertowych (m.in. wykonując Koncert potrójny Beethovena), a także dyrektorem artystycznym orkiestry smyczkowej złożonej z członków NOSPR Katowice Kameralnie.


PAWEŁ KOTLA
Dyrygenturę studiował w klasach Ryszarda Dudka i Bogusława Madeya na Akademii Muzycznej w Warszawie i na Accademia Chigiana w Sienie. Studia podyplomowe z muzykologii ukończył na Uniwersytecie w Oksfordzie. Wiedzę uzupełniał na kursach mistrzowskich u legendarnego fińskiego profesora Jorma Panuli. Jako asystent pracował z takimi dyrygentami, jak Sir Simon Rattle, Valery Giergiew, otrzymując doskonałe opinie m.in. od Sir Colina Davisa i Sir Neville’a Marrinera. Dyrygował w wielu krajach Europy, a także w Rosji, Brazylii i na Ukrainie, w prestiżowych salach, jak: Royal Albert Hall, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Filharmonia Berlińska, Opera Królewska w Madrycie, Berwaldhallen w Sztokholmie, Opera w Sao Paulo. Występował m.in. z London Symphony Orchestra, Orquestra Sinfônica Municipal de Säo Paulo, Drottningholms Barockensemble, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, London Mozart Players. Filharmonią im. D. Szostakowicza w St. Petersburgu. Był szefem artystycznym Płockiej Orkiestry Symfonicznej, a także Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wystąpił z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) na koncercie otwierającym uroczystości obchodów 50. Parlamentu UE, stając się pierwszym dyrygentem w historii, który wystąpił w sali obrad Parlamentu Europejskiego i jak dotąd jedynym polskim artystą w gronie takich dyrygentów, jak Claudio Abbado, Herbert von Karajan. którzy dyrygowali tym zespołem. Był twórcą i dyrektorem artystycznym najbardziej spektakularnego sukcesu programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w UE - I, CULTURE Orchestra. Uhonorowany został medalem Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, Złotą Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego. W 2007 wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i London Symphony Orchestra.

strona główna

Kwiecień 2018