Na nieciekawą, burą pogodę najlepsze są gorące rytmy, które polecamy w piątkowy wieczór w Filharmonii Świętokrzyskiej. A oto nasza karnawałowa lista przebojów:
Na pierwszym miejscu oczywiście Astor Piazzolla – twórca oryginalnego stylu w muzyce i jego tak znane utwory, jak m.in.: niesłychanie liryczne Adios Nonino, Oblivion, czy Libertango.
Następnie porywająca muzyka Carlosa Gardela – argentyńskiego śpiewaka francuskiego pochodzenia, którego Tango por una Cabeza można usłyszeć w takich filmach, jak: Zapach kobiety (z Alem Pacino), Lista Schindlera Spielberga.
A dalej – jak u Hitchcocka – emocje będą tylko rosnąć wraz z takimi hitami, jak:
- najsłynniejsze urugwajskie tango La Cumparsita Urugwajczyka M. Rodrigueza,
- The Girl from Ipanema – światowy przebój lat 60. XX wieku legendarnego Antonia Carlosa Jobima,
- piosenka Black Orpheus z równie znanego filmu
i wiele innych, które jeszcze długo po zakończeniu koncertu utrzymywać będą nasz nastrój w górnych rejestrach radosnego szaleństwa.
W programie, m.in.: Por una Cabeza - muz. Carlos Gardel Adios Nonino - muz. Astor Piazzolla Oblivion - muz. Astor Piazzolla Libertango – muz. Astor Piazzolla La Cumparsita – muz. Matos Rodriguez, sł. Pascal Contursi, Enrique Maroni Gabriela - muz. Antonio Carlos Jobim The Girl From Ipanema – muz. Antonio Carlos Jobim One Note Samba – sł. i muz. Antonio Carlos Jobim Black Orpheus – sł. i muz. Luiz Bonfá, Carl Sigman


ANNA SERAFIŃSKA
Talent odziedziczyła po babce – Carmen Moreno, jednej z nielicznych polskich wokalistek jazzowych światowego formatu. Jest absolwentką klasy skrzypiec katowickiego liceum muzycznego oraz Wydziału Jazzu i Muzyki rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2004 jako pierwsza w Polsce obroniła tytuł doktora w dziedzinie śpiewu rozrywkowego. Pracuje jako adiunkt na Wydziale Aktorskim Akademii Teatralnej w Warszawie. Na swoim koncie ma liczne nagrody, wyróżnienia oraz stypendia:, m.in. I nagrodę na Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych Zamość ’94, I nagrodę i nagrodę publiczności na prestiżowym Montreux Jazz Festiwal w 2004, grand prix, nagrodę publiczności na Lady Summertime Jazz w Hammenlinie (Finlandia, 2006), zaś czytelnicy Jazz Forum przyznali jej tytuł Nowej Nadziei Polskiego Jazzu za rok 1999. Zajmuje się wszystkimi odcieniami wokalistyki jazzowej – od standardów w ich klasycznym brzmieniu po nowoczesne formy – i jej pokrewnymi (funk, soul). W swym dorobku ma cztery solowe płyty (Nieobecni, Melodies, Ciepło zimno, Gadu gadu). Ma duże i różnorodne doświadczenie sceniczne - od koncertów klubowych po udział w festiwalach w Polsce i za granicą oraz produkcjach telewizyjnych i radiowych. Bierze udział w rozlicznych warsztatach (Piotruś Pan w reżyserii Janusza Józefowicza). Była konsultantem wokalnym finalistów w IV edycji telewizyjnego show Idol i trenerem wokalnym gwiazd w telewizyjnym show - Jak oni śpiewają. Prowadzi zespół „Anna Serafińska Groove Machine”. Od 2008 występuje w spektaklu teatralnym Śpiewając Jazz z Carmen Moreno i Maciejem Zakościelnym.


JANUSZ SZROM
Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej na Akademii Muzycznej w Katowicach. Na polskiej scenie jazzowej obecny jest od 1994, kiedy to zajął II miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Zamościu. W następnych roku otrzymał nagrodę publiczności „Klucz do kariery” na festiwalu Pomorska Jesień Jazzowa '95. W 2008, wybrany przez Michela Legranda, śpiewał What are you doing the rest of your life podczas jubileuszowego 50. festiwalu Jazz Jamboree. Rok później zdobył II miejsce w plebiscycie Jazz Top 2008 czasopisma Jazz Forum w kategorii „Wokalista Roku”, a w kolejnej edycji plebiscytu (Jazz Top 2009) zajął I miejsce. Oprócz wokalistyki zajmuje się również komponowaniem, aranżacjami oraz pedagogiką (m.in. nauczyciel śpiewu w telewizyjnych programach muzycznych „Jak oni śpiewają” oraz „Fabryka Gwiazd”). Brał udział w przedstawieniach muzycznych: w Teatrze Ateneum w spektaklu Kofta oraz Moniuszkowo. Jest autorem projektu muzycznego Straszni Panowie Trzej, pierwszego jazzowego opracowania piosenek J. Wasowskiego i J. Przybory, nagrania muzyki do filmu Marcina Ziębińskiego Gniew, nagrania koncertów w radiowej Trójce oraz wielu płyt.


MICHAŁ MOC
Kompozytor, akordeonista, pedagog; ukończył klasę akordeonu i kompozycji Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie również uzyskał tytuł doktora sztuki. Jest laureatem wielu konkursów akordeonowych, zdobył także szereg nagród w konkursach kompozytorskich, a w 2007 został objęty programem promocji młodych kompozytorów Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Nagrywał dla PR i TVP oraz wydawnictw płytowych. Jego wykonanie Uniosno II Agaty Zubel znalazło się na płycie nagrodzonej Fryderykiem 2010 w kategorii Album Roku – muzyka współczesna. Gra na specjalnym instrumencie firmy Borsini, zbudowanym na indywidualne zamówienie z funduszy projektu Młoda Polska Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jak sam twierdzi „nie uznaje muzyki bez emocji”.


JAN WALCZYŃSKI
Instrumentalista, aranżer, dyrygent; publiczność wielu filharmonii ceni go również za talent konferansjera. Urodził się w Kaliszu. Ukończył wydział instrumentalny Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej we Wrocławiu. Od 1986 prowadzi w filharmoniach w całym kraju autorskie programy (we własnych aranżacjach), prezentujące publiczności muzykę filmową, jak i dorobek muzyczny wielkich postaci ze świata rozrywki. Każdy z programów – a przygotował ich już prawie trzydzieści – poświęcony jest innemu wybranemu tematowi bądź twórcy. Muzyka filmowa to m.in. muzyka z westernów, filmów gangsterskich, romansów, Ennio Morricone, Nino Roty, natomiast rozrywkowa to: „Frank Sinatra”, „Elvis Presley”, „Nat King Cole”, „Ray Charles”. W filharmoniach prezentuje muzykę z filmów dla dzieci i młodzieży (m.in. Królewna Śnieżka i krasnoludki, Król Lew, Władca pierścieni) oraz muzykę własną, skomponowaną jako dźwiękowa ilustracja do znanych i lubianych bajek Brzechwy i Tuwima. W Teatrze Muzycznym we Wrocławiu wystawiono jego balet Królowa Śniegu (wg J. Ch. Andersena). Jest znany i ceniony z tworzenia świetnie brzmiących i ciekawych aranżacji, które były przedstawiane także publiczności na festiwalach w Sopocie i Opolu.




góra