21 kwietnia 2015, wtorek, g. 18.30, sala kameralna

KONCERT KAMERALNY
EPIFORA


MARTYNA ZAKRZEWSKA fortepian

EUROSILESIA ENSEMBLE
w składzie:
JACEK ROPSKI skrzypce
MARCIN MISIAK wiolonczela
MAGDALENA DOBOSZ altówka (gościnnie)
MIROSŁAW GĄSIENIEC fortepian, słowo o muzyce, aranżacja

P. MYKIETYN Epifora na fortepian i taśmę*
J. KROGULSKI Kwartet D-dur op. 2 (cz. III. i IV. w oprac. A. Gąsieńca)*
A. STOLPE Trzy utwory na fortepian solo (oprac. M. Gąsieniec)
Sonata a-moll Allegro*
Duetto Allegretto non troppo*
Moment musical Allegro appassionato*
A. RUTKOWSKI Kwartet fortepianowy Es-dur (cz. I Allegro)*

* pierwsze wykonanie w Kielcach

kup bilet on-line


Martyna Zakrzewska jest laureatką X Konkursu Muzyki XX i XXI w. dla Młodych Wykonawców organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w Radziejowicach. Zespół Eurosilesia Ensemble tworzą młodzi smyczkowcy prowadzeni przez Mirosława Gąsieńca – pianistę, kompozytora, pedagoga, którzy odkrywają zapomnianą muzykę polską minionych epok.
Epiforę Paweł Mykietyn – kompozytor z rocznika 1971 – skomponował jeszcze w czasie studiów w roku 1996, natomiast w 2015 Ewa Olejnik – reżyser dźwięku, zrealizowała nową wersję warstwy elektronicznej. Utwór wyróżniono na IV Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Amsterdamie I miejscem w kategorii utworów kompozytorów młodych oraz rekomendacją w kategorii ogólnej.
Józef Krogulski uważany był za cudowne dziecko, wirtuoza fortepianu, jego pedagogami byli Kurpiński i Elsner. Później okazał się również utalentowanym kompozytorem. Zmarł na gruźlicę, mając zaledwie 27 lat. Pozostawił po sobie całkiem pokaźną spuściznę, niestety, rzadko spotkać można było jego dzieła w repertuarach filharmonicznych. W swoich utworach kameralnych często sięgał do skarbnicy twórczości ludowej. W napisanym w roku 1839 Kwartecie fortepianowym D-dur op. 2 umieścił motywy krakowiaka i mazurka.
Antoni Stolpe (1851-72) żył jeszcze krócej – gruźlica długo zbierała swoje żniwo, nim po raz pierwszy (w roku 1946) użyto szczepionki. Trzy kompozycje tego twórcy, które przedstawimy Państwu, zostały napisane na fortepian solo. Mirosław Gąsieniec opracował utwory na zespół kameralny i w tej wersji usłyszymy je podczas wtorkowego wieczoru.
Na zakończenie przywrócimy zbiorowej pamięci Kwartet fortepianowy Es-dur Antoniego Rutkowskiego, równie młodo zmarłego kompozytora II połowy XIX wieku. Część Kwartetu, Allegro, jest prawdopodobnie fragmentem nieukończonego utworu.
Powróćmy jeszcze do pierwszego utworu rozpoczynającego koncert. Epifora to figura stylistyczna, polegająca na powtórzeniu słowa lub sekwencji na końcu całości wypowiedzi, mająca m.in. uwydatnić znaczenie powtarzanego fragmentu.
Może nie przypadkiem nazwano tak cały koncert, może próbowano unaocznić nam – słuchaczom – że warto powracać do tego, co w muzyce już było?...




MARTYNA ZAKRZEWSKA
Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku pięciu lat pod kierunkiem Mirosławy Nawrat. Następnie uczyła się w klasie mgra Eugeniusza Ćwika oraz mgr Jolanty Wawrzyńczyk. Aktualnie jest studentką Akademii Muzycznej w Krakowie, w latach 2010 – 2014 w klasie dr hab. Mariusza Sielskiego, od 2014 studiuje w klasie dr Mileny Kędry. W 2014 rozpoczęła także studia Neue Klavier Musik w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii pod kierunkiem prof. Pierre’a-Laurent’a Aimarda. Zdobywczyni nagrody specjalnej w X Konkursie Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Od 2013 jest członkinią European Workshop for Contemporary Music, z którym koncertowała w podczas Letnich Kursów Kompozytorskich w Darmstadt i podczas festiwalu Warszawska Jesień. W Kolonii miała okazję współpracować z zespołem musikFabrik, efektem czego był koncert w Universität der Künste w Berlinie. Jako solistka występowała m.in. na Uniwersytecie Muzycznym w Grazu oraz w Filharmonii Lwowskiej. Jako kameralistka współpracuje z Aleksandrą Świgut, tworząc duet fortepianowy Antynomie. Jest także współtwórczynią Spółdzielni Muzycznej – Cracow Contemporary Ensemble, zespołu zajmującego się muzyką nową. W swoim repertuarze stara się łączyć różne style ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XX i XXI wieku. Studiując w Kolonii, zajęła się improwizacją i intermediami, pracując pod okiem prof. Paula Alvaresa.


EUROSILESIA ENSEMBLE
Zespół kameralny powstał przed kilkoma laty we Wrocławiu. Jego podstawowym zadaniem jest próba przypomnienia dzieł muzyki kameralnej zapomnianych kompozytorów polskich XIX wieku. Założycielem zespołu jest Mirosław Gąsieniec, pianista i kompozytor, a stałymi członkami są: Jacek Ropski – skrzypce oraz Marcin Misiak – wiolonczela. Muzycy pracują w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu jako wykładowcy. W zależności od realizowanego projektu zespół powiększa swój skład. Do tej pory artyści prezentowali się na różnego rodzaju koncertach w swojej macierzystej uczelni, a także w filharmonii i na festiwalach muzycznych.


MIROSŁAW GĄSIENIEC
Pianista i kompozytor, ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne oraz kompozytorskie w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 1972-80 był jako kompozytor uczniem i prywatnym stypendystą Witolda Lutosławskiego, a w latach 1979 i 1980 jako pianista dwukrotnie został stypendystą Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie. Laureat krajowych i zagranicznych konkursów kompozytorskich: Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski Forum Młodych`77, Kraków (1977), Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Jeunesses Musicales, Belgrad (1978), Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski przy festiwalu Młodzi Muzycy Młodemu Miastu, Stalowa Wola (1979), Kraków 1984), Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski w Bad Orb w Niemczech (1981). Twórca muzyki fortepianowej, jak m.in. Etiuda, Mazurk oraz wirtuozowskich opracowań utworów F. Liszta, E. Lieblinga, J. Straussa; muzyki kameralnej m.in. Metamorfozy, Tryptyk dla 11 wykonawców, Sinfonietta, Ostinato, Pieśni dziecięce, Capriccio, Dialogi; muzyki symfonicznej – Toccata, muzyki filmowej oraz kilku dzieł oratoryjno-kantatowych: oratorium Helmuth James von Moltke (1992, CD 1993) inspirowane historycznym spotkaniem T. Mazowieckiego i H. Kohla w Krzyżowej w 1989, kantata w stylu barokowym Święta Jadwiga Śląska (1993) powstała na zakończenie obchodów Roku Jadwiżańskiego, Kantata Śląska - Tu się urodziłem (1994) skomponowana na życzenie Dyrektora Filharmonii Nowojorskiej Maestro Kurta Masura i przez niego prawykonana, kantata Najwyższy Dar Eucharystia skomponowana z okazji 46. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu, poemat Trostgedich skomponowany na zamówienie Neue Lausitzer Philharmonie w związku z obchodami 400-lecia urodzin niemieckiego poety barokowego Martina Opitza. Był współtwórcą i pianistą Wrocławskiego Tria Fortepianowego, które koncertowało w Polsce i za granicą we współpracy z Krajowym Biurem Koncertowym i Pagartem. W latach 90. utworzył razem z pianistką niemiecką L. Bertok duet fortepianowy, który występował w Polsce i Niemczech. W latach 1991-94 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich, Oddział we Wrocławiu i powołał cykl koncertów pod honorowym patronatem Prezydenta Wrocławia Kompozytorskie Portrety. Od 1991 pomysłodawca, współtwórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Śląskiego Festiwalu Muzycznego Porozumienie, w którego rozwój osobiście zaangażowany jest Kurt Masur. M. Gąsieniec koncertuje jako pianista i kameralista w kraju i za granicą. W 2000 nagrał płytę solową, a rok później wspólnie z K. A. Kulką CD z sonatami Beethovena i Brahmsa. Uhonorowany został odznaką Zasłużony Działacz Kultury przez Ministra Kultury i Sztuki oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Polski. Obecnie na stałe związany z Katedrą Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.




powrót do strony głównej