Arcydzieła symfoniki rozpoczniemy od uroczystego pochodu mistrzów-śpiewaków przez Norymbergę opisanego przez Richarda Wagnera w komentarzu do Uwertury Śpiewaków norymberskich. Do tego pogodnego utworu łączącego humor z filozoficzną zadumą kompozytor wprowadza motyw miłości. W fantastycznym finale pieśń miłości (skrzypce i klarnety) łączy się z melodią mistrzów-śpiewaków (fagoty, kontrabasy), a oba tematy kończą radosne fanfary.
Cudowny IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena zwany jest „Skowronkowym” przede wszystkim ze względu na część I – Allegro moderato. Zdumiona publiczność zgromadzona na prapremierze dzieła w pałacu księcia Lobkovitza w marcu 1807 roku usłyszała najpierw (co się dotychczas w historii muzyki nie zdarzyło!)samotne dźwięki instrumentu solowego, któremu nie towarzyszył żaden akompaniament. Dopiero później włącza się orkiestra w śpiewnym i lirycznym temacie, tworząc urokliwe tło dla partii fortepianu. Całość, pełna wirtuozowskich kadencji z trylami i koronkowymi ozdobnikami przede wszystkim w części I (stąd nazwa „Skowronkowy”), zachwyca siłą muzycznej ekspresji. Koncert D-dur op. 58 usłyszymy w interpretacji jednego z najwybitniejszych pianistów światowego formatu – Eugena Indjica, który dawno stał się przyjacielem naszej instytucji i często gości na kieleckiej estradzie, ale po raz pierwszy wystąpi w nowej siedzibie Filharmonii.
Nasz muzyczny wieczór zakończymy mistrzowską Symfonią d-moll, będącą sumą artystycznych i technicznych możliwości Cesara Francka – francuskiego kompozytora tworzącego w XIX wieku.
Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej dyrygować będzie Jacek Rogala.



EUGEN INDJIC
Światowej klasy wirtuoz, laureat konkursu chopinowskiego z 1970. Mam żonę Francuzkę, paszport amerykański i francuski - śmieje się Indjic. Jego ojciec był Serbem, a matka Rosjanką. Mając 4 lata, wraz z matką wyemigrował do Springfild koło Bostonu. Muzyką zainteresował się przypadkowo pod wpływem wysłuchania płyty z nagraniem Impromptu cis-moll i Poloneza As-dur Chopina. Muzyczną edukację rozpoczął jako 8-latek. Dwa lata później grał dla telewizji NBC, a mając 13 lat po raz pierwszy wystąpił z Washington National Symphony Orchestra. O 16-letnim pianiście jeden z duńskich krytyków napisał: "Gra Chopina jak Polak, Debussy'ego jak Francuz i Prokofiewa jak rosyjski mistrz". Studiował fortepian u Witolda Małcużyńskiego oraz kompozycję u Nadii Boulanger i Leona Kirchnera. Jest absolwentem Juilliard School of Music w Nowym Jorku i Harvard University. Na swojej artystycznej drodze spotkał Leonarda Bernsteina, a także Artura Rubinsteina, który został doradcą i przyjacielem Indjica do końca swego życia. Twierdził, że Indjic to "światowej klasy pianista o rzadkiej muzykalności i artystycznej perfekcji". Przed wyjazdem na Konkurs Chopinowski do Warszawy przez kilka miesięcy pracował z Witoldem Małcużyńskim na Majorce i Konstantym Schmaelingiem w Paryżu. Jest laureatem trzech międzynarodowych konkursów pianistycznych: Warszawa – Konkurs Chopinowski, 1970; Leeds – 1972 i Tel Awiw – im. Artura Rubinsteina, 1974. Występował z wiodącymi orkiestrami Stanów Zjednoczonych, Europy i Bliskiego Wschodu pod batutą takich dyrygentów, jak: L. Bernstein, C. Dutoit, G. Solti, E. Leinsdorf, L. von Matacic, G. Sinopoli, V. Gergiev, etc. Jego dyskografia obejmuje m.in. dzieła Chopina, Débussy’ego, Schumanna, Prokofiewa, Beethovena i Saint-Saënsa. Pierwszego nagrania dokonał w wieku 12 lat na własnym fortepianie Rachmaninowa – były to Wariacje Diabellego Beethovena..
W 2010 został artystą-rezydentem Praskiej Orkiestry Symfonicznej.


JACEK ROGALA
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Świętokrzyskiej.

powrót do strony głównej