22 czerwca 2016, środa, g. 11.00 i 18.00, sala koncertowa

ALICJA W KRAINIE CZARÓW
SPEKTAKL OPEROWO – BALETOWO – AKROBATYCZNY
SZKOŁY BALETOWEJ ANNA NIEDŹWIEDŹ


Soliści Teatru Wielkiego w Poznaniu:
KAROLINA SIERANT Królowa Kier i Biała Królowa
VIKTOR DAVYDIUK Królik

RENATA DOBKOWSKA i MAGDALENA STEFANIAK Alicja
MARCIN HERMAN Kapelusznik

ORKIESTRA SYMFONICZNA
FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ

CHEUNG CHAU /Chiny/ dyrygent

ANNA NIEDŹWIEDŹ reżyseria
GABRIEL KACZMAREK muzyka
SŁAWOMIR WREMBEL scenografia

Koprodukcja Filharmonii Świętokrzyskiej
oraz Szkoły Baletowej Anny Niedźwiedź i Teatru Wielkiego w Poznaniu.

MKiDN Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego



kup bilet on-line



Spektakl przenosi odbiorcę do tajemniczej krainy baśni, czarów, niesamowitych zdarzeń, będąc przy tym opowieścią o poszukiwaniu przyjaźni i własnej tożsamości. Powieść Carrolla jest jednym z pierwszych dzieł adresowanych równocześnie do dzieci i dorosłych. Dzięki wielopoziomowej narracji poznańska inscenizacja zachowuje tę cechę pierwowzoru literackiego. Alicja zabiera widzów na drugą stronę lustra do onirycznego świata dziecięcej wyobraźni, za którym tak często w dorosłym życiu tęsknimy. Postaci Krainy Czarów kreują jej wydarzenia przy pomocy różnych technik tańca (od tańca klasycznego poprzez elementy ludowe aż do tańca nowoczesnego), śpiewu, akrobacji i muzyki, fantastycznych kostiumów i pomysłowej, ruchomej scenografii. Intensywność kolejnych obrazów spektaklu jest tak bogata, że angażuje wszystkie zmysły odbiorcy w każdym wieku, nie pozwalając nawet najmłodszym widzom na chwilę znużenia.
Alicja w Krainie Czarów w swojej treści podejmuje problem bycia „innym” w obcym, z początku nieprzyjaznym, dziwnym świecie. Odczytana w ten sposób fabuła inscenizacji promuje wartości dialogu międzykulturowego i uczy zarówno młodych wykonawców, jak i młodych odbiorców otwartości dla „innego”. W ten sposób Inny nie musi być synonimem obcości, zagrożenia i zła.
Interdyscyplinarne widowisko Alicja w Krainie Czarów jest zjawiskiem unikatowym w skali świata. Anna Niedźwiedź, reżyserka, w oryginalny sposób wykorzystuje możliwości i umiejętności bardzo młodych adeptów różnych dyscyplin artystycznych (balet i taniec współczesny, akrobatyka i gimnastyka artystyczna, śpiew i aktorstwo) tworzących magiczny świat dziwów i niesamowitych postaci, w którym prym wiodą profesjonalni wykonawcy, kreujący główne partie. Muzyka, specjalnie skomponowana przez poznańskiego kompozytora Gabriela Kaczmarka, jest doskonale zespolona z zamierzeniami reżyserki, atrakcyjna dla młodej widowni, a przy tym wartościowa pod względem edukacyjnym.



MAGDALENA STEFANIAK
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego dr hab. Barbary Mądrej. Zadebiutowała w 2013 r. jako Hrabina w operze Wesele Figara W. A. Mozarta na deskach Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu. W 2015 r. rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką, wcielając się w rolę Psyche, w operze L. Różyckiego Eros i Psyche.


RENATA DOBKOWSKA
Śpiewaczka operowa o niezwykle barwnym głosie (sopran koloraturowy). Sztuki śpiewu uczyła się początkowo pod kierunkiem prof. Grażyny Heller w Cieszynie. Następnie naukę kontynuowała w Poznaniu. Obecnie studiuje muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza.


MARCIN HERMAN
II koncertmistrz Sinfonietty Polonii, zastępca koncertmistrza Filharmonii Poznańskiej oraz pedagog Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Lesznie. Dyrygent, kompozytor i aranżer, absolwent Wydziału Instrumentalnego w klasie skrzypiec prof. H. Tritta oraz Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Poznaniu.


KAROLINA SIERNAT
Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu, którą ukończyła dyplomem z wyróżnieniem. Od 2005 r. związana z baletem Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu, gdzie od 2010 r. pracuje na stanowisku I solistki baletu. Laureatka nagród i wyróżnień m.in. Międzynarodowego Konkursu Tańca (Lyon, 2002r.; Brno, 2003r.).


VIKTOR DAVIDIUK
Solista Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Charkowie i Państwowej Akademi Baletowej w Mińsku. Laureat II miejsca na Międzynarodowym Konkursie Baletowym im. S. Lifara w Kijowie (Ukraina, 2006r.) oraz III miejsca na Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Soczii (Rosja, 2006r.).


SZKOŁA BALETOWA ANNY NIEDŹWIEDŹ
Jest jedną z najbardziej prestiżowych szkół artystycznych w kraju. Oprócz niej, pod czujnym okiem Pani Dyrektor Anny Niedźwiedź, działa także Niepubliczna Szkoła Sztuki Tańca, która edukuje dzieci i młodzież w trybie zawodowym oraz Szkoła Artystyczno-Akrobatyczna. Uczniowie uczęszczający do szkół Anny Niedźwiedź mają więc możliwość rozwijania swoich predyspozycji w najróżniejszych kierunkach. Najbardziej spektakularny element działalności szkół stanowią zachwycające spektakle wystawiane na scenach teatrów całej Polski. Alicja w Krainie Czarów, Królowa Śniegu czy Naturalion to widowiska przygotowywane z ogromnym rozmachem i w profesjonalny sposób. Wystarczy raz zobaczyć wychowanków szkół Anny Niedźwiedź na scenie, aby stać się wielbicielem tańca klasycznego.


CHEUNG CHAU
Jest dyrektorem orkiestry symfonicznej i kameralnej Utah Valley University oraz pedagogiem tej uczelni, a także dyrektorem Sinfonietty Polonii w Poznaniu.
Współpracuje z Gabrielem Kaczmarkiem, m.in. uczestniczył w przygotowaniu prawykonania i dyrygował 14 spektaklami Alicji w Krainie Czarów jako kierownik muzyczny tego widowiska. W latach 2004-2006 dyrygował orkiestrą Hong Kong Philharmonic w ponad 70 koncertach, również w transmitowanym na żywo przez liczne telewizje na cały świat jubileuszowym koncercie z okazji 10-lecia powrotu Hongkongu do Chin. Oprócz tego pracował gościnnie z wieloma orkiestrami symfonicznymi w Europie, Azji i USA, m. in. z: Moskiewską Orkiestrą Symfoniczną, Filarmonica Marchigiana we Włoszech, China National Philharmonic, polskimi orkiestrami filharmonicznymi, Gävle Symphony Orchestra w Szwecji, Vaasa City Orchestra i Sibelius Academy Symphony Orchestra w Finlandii; regularnie dyrygował Bloomington Symphony Orchestra, Central Pennsylvania Symphony Orchestra i Manchester Symphony Orchestra and Chorale w USA jako dyrektor muzyczny tych zespołów. Sinfoniettą Polonią dyrygował podczas jej tras koncertowych w Chinach, Polsce, Francji i w Niemczech. Z zespołem tym nagrywał płyty, m.in. dla Acte Prealable, Huhhot TV, Centralnej Telewizji w Pekinie oraz Norddeutsche Rundfunk.
W 2011 w ramach zagranicznego programu Polskiej Prezydencji w UE pełnił funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Karola Szymanowskiego w Pekinie, prezentując w China National Centre for the Arts, Beijing Concert Hall oraz Forbidden City Concert Hall najważniejsze dzieła Szymanowskiego.
Posiada podwójny tytuł doktorski w zakresie dyrygentury oraz gry na wiolonczeli. Studiował dyrygenturę symfoniczną pod kierunkiem Jormy Panuli w Royal College of Music w Sztokholmie, a dyrygenturę orkiestr dętych u Franka Battisti w New England Conservatory of Music w Bostonie. Umiejętności doskonalił podczas kursów i lekcji mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych artystów. Jako wiolonczelista jest członkiem Atmy Tria, które tworzy ze skrzypaczką Blanką Bednarz i pianistą Sławomirem Dobrzańskim.


powrót

strona główna