Od początku tego sezonu na naszej estradzie królują głównie młodzi, utalentowani wykonawcy. Nie może być i tym razem inaczej, bowiem zgodnie ze swoimi założeniami (i nazwą!) Festiwal Jeunesses Musicales promuje artystów, którzy dopiero zaczynają błyszczeć na firmamencie muzycznym. Podczas pierwszej w tym kwartale Akademii Melomana podziwiać będziemy umiejętności dwóch laureatów ubiegłorocznych międzynarodowych konkursów: pianistycznego we Wrocławiu oraz wiolonczelowego w Krakowie, którzy otrzymali również dodatkową nagrodę, ufundowaną przez Filharmonię Świętokrzyską, w postaci zaproszenia na dzisiejszy koncert. Patrząc zaś na program wieczoru i na wysoko zawieszoną poprzeczkę wirtuozowskich wymagań, jasno widać, że filharmoniczną publiczność czekają nie lada emocje. Bo to i Koncert fortepianowy Es-dur Liszta z iście węgierskim temperamentem i wpisaną weń błyskotliwą techniką gry, i Koncert wiolonczelowy C-dur Papy Haydna, sensacyjnie odkryte w 1961 roku dzieło napisane dla ówczesnego znakomitego muzyka – wiolonczelisty Josepha Weigla… Jakby tego było mało – orkiestra również musi wznieść się na wyżyny swoich możliwości, nie tylko towarzysząc solistom, ale także w dwóch pozostałych utworach: rozpoczynającym i kończącym nasze muzyczne spotkanie. Rapsodia rumuńska George’a Enescu (1881-1955), ze swoim charakterystycznym kolorytem przywodzącym nieodparcie na myśl muzykę cygańską, przeszła do historii, jako dzieło skazane na sukces. Pół wieku po jej napisaniu Enescu prosił dyrygentów, by wreszcie przestali je wykonywać. Natomiast Symfonia Praska, której nazwa pochodzi od miejsca prawykonania (gdzie, naturalnie, wzbudziła zachwyt odbiorców), nosi wyraźne znamiona mozartowskiego indywidualizmu i oryginalności. Nad całym tym żywiołem musi zapanować Constantin Adrian Grigore – rumuński dyrygent, któremu z racji pochodzenia bliskie zapewne są te rytmy.



PIOTR BANASIK
Ukończył z wyróżnieniem katowicką Akademię Muzyczną w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego. Swoje umiejętności doskonalił także na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich pianistów, jak: Vera Gornostaeva, Arie Vardi, Dang Thai Son, Alexis Weissenberg oraz Krystian Zimerman. Medalista Międzynarodowego Konkursu im. Marii Canals w Barcelonie (2002). Jest także laureatem Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku i XXXVI Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2002), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego na Stypendia Artystyczne im. F. Chopina w Warszawie (2003), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Parnassos w Monterrey w Meksyku (Grand Prix – 2003). W 2005 zdobył II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie dla Kandydatów do XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, na którym, w październiku 2005, otrzymał szereg nagród pozaregulaminowych. W ub. roku został wyróżniony na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Liszta we Wrocławiu i otrzymał także nagrodę artystyczną ufundowaną przez Filharmonię Świętokrzyską (koncert 22 X). Oprócz recitali i koncertów symfonicznych w kraju, ma na koncie występy w Niemczech, Czechach, Francji, Kanadzie, Meksyku, Szwajcarii, na Ukrainie, Słowacji, we Włoszech. Współpracował jako solista m. in. z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Sinfoniettą Cracovią, Forchheimer Kammerorchester, Orkiestrą Symfoniczną Guanajuato (Meksyk), Orchestre National des Pays de La Loire oraz Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną im. K. Szymanowskiego, z którą dokonał nagrania III Koncertu fortepianowego c-moll L. van Beethovena, dyrygując od klawiatury. W 2003 ten sam koncert nagrał wraz z Polską Orkiestrą Radiową dla Polskiego Radia. Jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki.



WIKTOR KOCIUBAN
Studiował w Musik-Akademie der Stadt Basel w Szwajcarii w mistrzowskiej klasie wiolonczeli prof. Ivana Monighettiego. Jako drugi główny przedmiot studiów wybrał kompozycję (studia u prof. Rolanda Mosera). Obecnie jest także studentem klasy wiolonczeli barokowej Petra Skalka w słynnej Schola Cantorum Basiliensis. Na koncie ma pierwsze miejsca i nagrody specjalne w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wiolonczelowych (m.in. w Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu, Konkursie Wykonawczym Utworów Witolda Lutosławskiego w Drozdowie, Międzynarodowym Festiwalu Wiolonczelowym w Koszycach, Konkursie Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców w Warszawie). Ostatnim jego osiągnięciem jest zdobycie w ub. r. II miejsca oraz 6 nagród specjalnych w I Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Pendereckiego w Krakowie. Dodatkową nagrodą ufundowaną przez Filharmonię Świętokrzyską jest zaproszenie do udziału w koncercie 22 X. W swojej karierze artystycznej pracował z takimi autorytetami muzycznymi, jak: Mischa Maisky, Anner Bylsma, Ivan Monighetti, D.Geringas, Sofia Gubaidulina, Frangiz Ali-Zade, P.Marquez, Roland Moser, B. Greenhouse, R. Latzko, T. Strahl, K. Michalik. Występował w salach koncertowych wielu krajów Europy oraz w ramach takich festiwali, jak: Schleswig-Holstein, Krakowska Wiosna Muzyczna. Koncertuje solo, z towarzyszeniem orkiestr, a także w trio z bratem Łukaszem i siostrą Julią (która wystąpiła u nas – z wielkim sukcesem! – pod koniec września w recitalu fortepianowym). Jest stypendystą m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Fundacji Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich „Porozumienie bez barier”, Internationale Sommer-Akademie Wiedeń-Praga-Budapeszt i wielu szwajcarskich Fundacji.



CONSTANTIN ADRIAN GRIGORE
Urodził się w 1983 w Bukareszcie. W rodzinnym mieście ukończył Państwowy Uniwersytet Muzyczny – Wydział Kompozycji, Muzykologii i Pedagogiki Muzycznej w klasie dyrygentury. W latach 2005 – 2007 studiował także jako stypendysta programu Erasmus–Sokrates w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na kierunku dyrygentura. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich „Wierne Meisterkurse” pod kierunkiem Maestro Salwadora Mas Conde. W trakcie studiów aktywnie uczestniczył w pracach przy organizacji festiwali: Międzynarodowego Festiwalu „Georgie Enescu” w Bukareszcie (2003, 2005, 2007), „Arts Festival” w Bukareszcie (2004), „The Roads of Romanticism” organizowanym przez Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie pod przewodnictwem Petru Andriesei i Marka Pijarowskiego (2006). Jest laureatem I nagrody w konkursie interpretacyjnym „Garabet Avachian” (2002) oraz trzeciej nagrody w krajowej olimpiadzie muzycznej w Baia Mare (2001). Na swoim koncie ma również dyplom przyznany przez Rząd Rumunii za pracę przy organizacji 16 edycji Międzynarodowego Festiwalu „Georgie Enescu” i za 1 edycję „Arts Festival”, a także dyplom Ministra Spraw Zagranicznych za pracę przy organizacji „Bucharest Francophone” (2006). Dotychczas brał udział w koncertach, m.in. z orkiestrą Filharmonii „Ion Dumitrescu”, „Academica”, „Universitaria” oraz z orkiestrą R-20. Ostatnio pracował w Państwowym Rumuńskim Radiu w dziale muzycznym oraz w biurze UNESCO w Bukareszcie w wydziale kultury.



AGNIESZKA NOWAK-ZAGÓRA
Jest flecistką Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej. Od września 2005 prowadzi audycje muzyczne w szkołach na terenie województwa świętokrzyskiego. Wprowadza również młodą publiczność na kolejnych koncertach z cyklu Akademia Melomana w świat Melpomeny i okrasza słowem koncerty symfoniczne i kameralne odbywające się w Kielcach i innych miastach regionu. Bierze udział w cyklach muzycznych: Z muzyką przez wieki, Zamkowe spotkania z muzyką oraz w festiwalach Jeunesses Musicales.


wstecz

góra