Instytut Muzyki i Tańca

Program „Nowe interpretacje”


Nasz piątkowy koncert rozpocznie baśniowa uwertura do opery Oberon Karola Marii Webera. Ten orkiestrowy wstęp to muzyczna charakterystyka bohaterów opery: elfów i ich króla Oberona, bagdackich kalifów i pięknych dziewcząt.
Nieco inną opowieść snuje 103. Symfonia Es-Dur Josepha Haydna. Rozpoczyna ją piękna intrada kotłów (stąd podtytuł Z werblem kotłów). Melodię przejmują fagot, wiolonczela i kontrabas, a dalej to już cała feeria barw brzmieniowych, czyli cykl wariacji – w jednej z nich koncertmistrz orkiestry gra wdzięczne solo – i czarowne klarnety w części trzeciej. Dzieło kończy taneczna część czwarta o zgoła słowiańskim charakterze.
Bohaterem środkowego utworu, który wysłuchamy podczas tego wieczoru, będzie fortepian. Solowy instrument zabrzmi w Koncercie b-moll Witolda Maliszewskiego, twórcy zmarłego w 1939 roku i pochowanego na cmentarzu parafialnym w Piasecznie, nauczyciela Witolda Lutosławskiego. Intencję umieszczenia dzieła polskiego kompozytora w naszym dzisiejszym programie wyjaśnia tytuł całego koncertu – „Nowe interpretacje”. Tak zwie się bowiem projekt Instytutu Muzyki i Tańca, w którym uczestniczy Filharmonia Świętokrzyska. Jego głównym zamierzeniem jest ”aktywizacja polskich artystów wykonawców na polu prezentacji rodzimej muzyki, zwłaszcza tej, która stosunkowo rzadko gości na polskich estradach koncertowych”. Koncert b-moll wykonany zostanie po raz pierwszy w Kielcach, a poznamy go w interpretacji pochodzącego z Przedborza nad Pilicą artysty – Łukasza Trepczyńskiego. Młody muzyk jest wychowankiem słynnego Andrzeja Jasińskiego, wcześniej był wyróżniającym się uczniem PSM I st. w Końskich w klasie Aureliusza Mendery. Jego drogę artystyczną zdobią nagrody otrzymane na międzynarodowych konkursach pianistycznych.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Marzena Diakun – laureatka „Srebrnej Batuty”, nagrody otrzymanej na IX Międzynarodowym Konkursie im. G. Fitelberga (2012), organizowanym przez Filharmonię Śląską w Katowicach.



ŁUKASZ TREPCZYŃSKI
Urodził się w Radomsku. Pochodzi z Przedborza nad Pilicą. Ukończył z wyróżnieniem PSM I st. w Końskich w klasie Aureliusza Mendery oraz PSM im. H. Wieniawskiego w Łodzi klasie Barbary Talmy-Sutt. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu Andrzeja Jasińskiego i w klasie kameralistyki Reginy Michalak. Zdobył wiele nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych, m.in.: EPTA w Krakowie (2000), 41 Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2007), VII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2007). Jest także laureatem II miejsc – w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina (2006), Yamaha Music Fundation of Europe Scholarship 2008 Piano Competition Gdańsk oraz w VII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Mariańskich Łaźniach (2008). Brał udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich profesorów, jak m.in.: Vladimir Krainev, Krystian Zimerman, Dang Tai Son. Koncertował w wielu miastach europejskich, a także w Moskwie i we Lwowie, zaś w kraju z orkiestrami Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Łódzkiej, Częstochowskiej, Podlaskiej. Występował z Kwartetem Śląskim, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Praskiej. Stypendysta m.in. Funduszy Pomocy Młodym Talentom pp. Kwaśniewskich, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury.


MARZENA DIAKUN
Ukończyła z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Mieczysława Gawrońskiego oraz studia podyplomowe w klasie prof. Urosa Lajovica na Uniwersität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Stypendystka Ministra Kultury. Jest laureatką II nagrody „Srebrnej Batuty” na IX Międzynarodowym Konkursie im. G. Fitelberga w Katowicach (2012) i II nagrody na 59. Konkursie Dyrygenckim w ramach Festiwalu „Praskiej Wiosny” (2007), finalistką Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. W. Lutosławskiego (2006) oraz półfinalistką Quadaques Competition w Barcelonie i Donatella Flick Competition w Londynie (2008).
Brała udział w licznych kursach dyrygenckich pod kierunkiem J. Salwarowskiego, M. Tracza, G. Chmury oraz C. Mettersa, H. Griffithsa, D. Zinmana, K. Masura i P. Bouleza. Debiutowała w 2002 (II rok studiów), prowadząc finałowy koncert XVII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Perkusyjnej z Filharmonią Koszalińską. Współpracując z agencją koncertową Marka Tracza, kilkakrotnie odbyła trasę koncertową po Niemczech, Szwajcarii, Danii oraz Chinach. Jako dyrygent gościnny współpracowała m. in. z orkiestrami Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Filharmonii Czeskiego Radia, Sinfonietty w Zilinie, Filharmonii w Zlin, NOSPR, Connecticut Chamber Viruosi (USA), Berg Orchestra (Praga). Była asystentką Jerzego Maksymiuka (Filharmonia Koszalińska), Andreya Boreyki (Berner Symphony Orchestra w Szwajcarii), Richarda Rosenberga (National Music Festival w Chestertown – USA). Od 2009 jest pierwszym dyrygentem hiszpańskiego zespołu „Smash Ensemble”, z którym dokonała wielu prawykonań muzyki hiszpańskich kompozytorów podczas koncertów w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech i Litwie. Posiada stopień doktora sztuki muzycznej. Od 2011 pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.



powrót do strony głównej