23 lutego, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

SPRZEDANA NARZECZONA

ANNA CHOCZAJ-TRZASKOWSKA jako Marzenka
MARIA JANCZEWSKA jako Esmeralda
PAULINA SZAFARYN jako Ludmiła
ANNA THUN jako Hata
JACEK ORNAFA jako Vašek
PAWEŁ MICHALCZUK jako Kruszyna
MICHAŁ KIJEWSKI jako Kecal
ADAM NACEVIC jako Principal
EDWIN NOWAK-GRELOW jako Indianin
ANTONI OLSZEWSKI jako Micha
RAFAŁ ŻUREK jako Jenik

CHÓR INSTYTUTU EDUKACJI MUZYCZNEJ UJK w KIELCACH
TERESA ROMAŃSKA przygotowanie chóru

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JANUSZ PRZYBYLSKI dyrygent, kierownictwo muzyczne


JITKA STOKALSKA reżyseria
MARLENA SKONECZKO scenografia i kostiumy
HANNA SOSIŃSKA-KRASKI, ALEKSANDRA JANASZEWSKA korepetytorki solistów
ALEKSANDRA DZIUROSZ, ZUZANNA KUPIDURA choreografia i ruch sceniczny
BARTOSZ MARTYNA asystent reżysera

CHOPIN UNIVERSITY DANCE COMPANY (taniec) w składzie:
MAGDALENA JELONEK, MARZENA HOVHANNISYAN, ANNA MISHCHENKO, ANNA KORZIK

SZKOŁA TAŃCA KIELECKIEGO TEATRU TAŃCA W SKŁADZIE:
WIKTORIA LEWANDOWSKA
KINGA CZEKAJ
JULIA DOMAGALSKA
NATALIA PIATEK
ANGELIKA LATAS
KATARZYNA KOZIOR
KATARZYNA LIPIEC
MALGORZATA BORUN
DOMINIKA PIETRASIK

KRYSTIAN ŁATA tłumaczenie libretta

B. SMETANA Sprzedana narzeczona, opera buffa w III aktach

22 lutego, czwartek, g. 19.00
próba generalna z udziałem publiczności – wejściówki w cenie 20 zł.

kup wejściówkę na próbe generalną on-line

kup bilet on-line


Sprzedana narzeczona to jedna z najpopularniejszych oper czeskiego twórcy okresu romantyzmu – Bedřicha Smetany (1824-1884). Inspirowana muzyką ludową oraz rytmami tańców narodowych uznawana jest za początek czeskiej szkoły narodowej. Jej prapremiera miała miejsce 30 maja 1866 w Pradze i dawno przekroczyła tysięczną odsłonę.
Akcja rozgrywa się we wsi czeskiej w XIX w. Główny bohater, Jenik, zakochany z wzajemnością w Marzence, usiłuje wszelkimi sposobami zdobyć ukochaną. Ale Marzenka ma już narzeczonego zaakceptowanego przez rodziców – przyrodniego brata Jenika – Waszka. Jenik wpada więc na genialny pomysł. Sprzedaje po prostu narzeczoną sobie. W jaki sposób? Tego dowiedzą się Państwo podczas spektaklu.
Opera, składająca się z mistrzowskich scen, a także sama uwertura wiodąca od dawna autonomiczny żywot utworu symfonicznego, podbiły serca publiczności wdziękiem, lekkością oraz dynamizmem akcji. Dzieło zyskało uznanie również wielu osobistości, a zachwycony Alfred Einstein napisał: „… jak niewiele jest w niej rzeczy, do których autorstwa nie mógłby się przyznać sam Schubert”.
To już szóste nasze przedsięwzięcie realizowane wspólnie z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina. Współpraca, tak dobrze rozpoczęta w 2013 r. spektaklem Cosi van tutte W. A. Mozarta, rozwija się doskonale ku obopólnej satysfakcji stron.



ANNA CHOCZAJ-TRZASKOWSKA
Ukończyła z wyróżnieniem studia licencjackie na UMFC w Warszawie pod opieką Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej, Ryszarda Karyczkowskiego oraz Evghenii Dundekovej (Conservatorio Statale di Musica „Gioachino Rossini” w Pesaro). Obecnie studiuje pod kierunkiem Magdaleny Idzik (UMFC) oraz Marcina Habeli (Haute Ecole de Musique w Genewie). Umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez: wybitnych śpiewaków. Jest laureatką konkursów: im. Haliny Słonickiej, im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, im. Franciszki Platówny we Wrocławiu. Koncertowała we Francji, Niemczech, we Włoszech, Szwajcarii i Polsce. W swoim dorobku posiada wiele realizacji artystycznych, jak: partia Despiny w Cosi fan tutte (Teatr Wielki Opera Narodowa), Zuzanny w Weselu Figara (Warszawska Opera Kameralna), Zerliny w Don Giovannim (UMFC), a niedawno zadebiutowała rolą Lucile w Les Fetes Venitiennes Andrea Campry na deskach Teatru w Genewie. Uczestniczyła także w projekcie muzyki współczesnej Lery Auerbach pod kierunkiem Edwarda Gardnera w Victoria Hall w Genewie. Występowała w Międzynarodowym Festiwalu Operetkowym w Rydze, a ostatnio koncertowała w Chinach (Suzhou, Szanghaj, Nanjing).


MARTA HUPTAS
Ukończyła studia licencjackie na wydziale Wokalno-aktorskim w Akademii Muzycznej w Katowicach. Obecnie podjęła studia magisterskie na Wydziale Wokalnym UMFC. Brała udział w licznych kursach i projektach muzycznych, m.in. zadebiutowała w roli II Damy w operze Czarodziejski flet W. A. Mozarta, realizowanym w ramach projektu Opera Factory, oraz wystąpiła w koncercie Arii Koncertowych Mozarta podczas XXXI Dni Muzyki Wokalnej w Katowicach. W 2017 uzyskała tytuł finalisty podczas XXII Konkursu Wokalnego im. Mikulasa Schneidera-Trnavskiego w Trnavie.


MARIA JANCZEWSKA
Mezzosopran. Obecnie studiuje na II roku studiów licencjackich UMFC w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej Wystąpiła w wielu musicalach na warszawskich scenach teatralnych i estradowych, a także w Teatrze Stara Prochownia, Muzeum Niepodległości w Warszawie, jak również na koncertach, m.in. w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej. Współpracowała jako solistka z Filharmonią Gorzowską, kreując rolę Świerszcza w musicalu Pinokio w reżyserii Przemysława Jaszczaka. Na koncie ma wiele ról, m.in. Królowej w spektaklu Rebella (Sala Kongresowa PKiN), Świerszcza w Tropem Białego Królika (Teatr Dramatyczny w Warszawie), Żmii w Małym Księciu (Sala Kongresowa), Władczyni w Fantazjanie (Muzeum Żydów Polskich POLiN).


PAULINA SZAFARYN
Ukończyła studia wokalne na Wydziale Wokalno-Aktorskim UMFC w Warszawie w klasie prof. Mikołaja Moroza tytułem magistra sztuki. W trakcie studiów współpracowała z orkiestrą Camerata Mazovia oraz brała udział w licznych projektach muzycznych takich jak: Mozartoskop 3.0, Muzyka polska, W saloniku u Chopina, Między Puszkinem a Czajkowskim. Na scenie operowej debiutowała w 2013 partiami Dolciny, Cercatrice i Conversy w operze G. Pucciniego Suor Angelica. Ostatnio wystąpiła na deskach Filharmonii Świętokrzyskiej w roli Tatiany z opery Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego. Obecnie kontynuuje edukację na UMFC w Warszawie na stażu artystycznym w klasie Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.


ANNA THUN
Mezzosopran. Już jako dziecko występowała na deskach Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni w spektaklu Król Niechciej…wcale nie bajka. Studiowała na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Ukończyła studia magisterskie z wyróżnieniem na UMFC w Warszawie w klasie śpiewu J. Rappe. Brała udział w kursach wokalnych m. in. u Olgi Pasiecznik, Jerzego Artysza i Evy Blahovej. Laureatka III nagrody oraz nagrody specjalnej Opery Ostrawskiej 52. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Dvoraka w Karlovych Varach – 2017, finalistka Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Impressio Art 2016 w Gdańsku oraz Ars et Gloria w Katowicach – 2017. W 2017 śpiewała jako Delfa w polskiej premierze Il Giasone F. Cavalliego w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie.


MICHAŁ KIJEWSKI
Bas. Student UMFC w Warszawie w klasie śpiewu Włodzimierza Zalewskiego (II rok studiów magisterskich). Studia licencjackie ukończył w klasie Artura Stefanowicza. Rok 2017 przyniósł mu znaczące debiuty i sukcesy wokalne: udział w wystawieniu Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie (partia księcia Griemina) oraz Il Giasone F. Cavallego w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie (partia Besso). Zajął również III miejsce na V Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde (Niemcy), zdobywając dodatkowo nagrody: dla najpiękniejszego głosu basowego oraz za najlepszą interpretację pieśni niemieckiej. Szczególnie dobrze czuje się w partiach z oper późnoromantycznych autorstwa kompozytorów niemieckich, rosyjskich i włoskich.


ADAM NACEVIČ
Urodził się w Wilnie. Tenor. Obecnie studiuje na I roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC w klasie śpiewu Jerzego Knetiga. Ukończył śpiew solowy w klasie Liutaurasa Navickasa w konserwatorium im. Juozasa Tallat-Kelpšy w Wilnie. Uczestniczył w kursach mistrzowskich pod kierunkiem Ryszarda Karczykowskiego i Romanasa Kudriašova. Dotychczas wystąpił w partii Ovidijusa w operze młodzieżowej Kodas 555, był uczestnikiem projektu Le strade d’Europa we Włoszech, wspólnie z chórem Konserwatorium Wileńskiego wykonał barytonową arię Udrisa z opery V. Klovy Pilènai na festiwalu chórów szkół muzycznych, śpiewał w sejmie litewskim w rocznicę odzyskania niepodległości Litwy oraz na koncercie jubileuszowym litewskiego dyrygenta Antanasa Jozènasa. W repertuarze posiada arie z oper, pieśni oraz muzykę sakralną.


EDWIN NOWAK-GRELOW
Student UMFC w Warszawie w klasie Jerzego Knetiga. Ukończył PSM II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie w klasie śpiewu Andrzeja-Kamila Drabika. W 2015 zadebiutował na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie epizodyczną rolą Pawła w operze Cud albo Krakowiaki i Górale Jana Stefaniego.


ANTONI OLSZEWSKI
Bas-baryton. Obecnie jest studentem III roku w klasie Roberta Gierlacha na Wydziale Wokalno-Aktorskim UMFC w Warszawie. Kreował role Leporella i Masetta w operze Don Giovanni, a także rolę Guglielmo w Cosi fan tutte podczas spektakli Sceny z oper Mozarta realizowanych we współpracy z Akademią Teatralną A. Zelwerowicza w Warszawie. Brał udział w realizacjach opery Wesele Figara W. A. Mozarta w Warszawie i Ostrołęce, a także w realizacji Strasznego dworu S. Moniuszki w Chicago w 2017 roku. Od 2018 jest członkiem chóru Polskiej Opery Królewskiej.


JACEK ORNAFA
Tenor liryczny, student I roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC w Warszawie w klasie śpiewu solowego. Uczęszcza także do dyplomowej klasy śpiewu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Laureat III miejsca VII Ogólnopolskiego Festiwalu Wokalnego im. Marii Stankowej w Olsztynie (2015), wyróżniony dyplomem uznania za wykonanie pieśni włoskiej podczas XIV Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. F. Platówny we Wrocławiu (2016). Brał udział w kursie wokalnym w Dusznikach-Zdroju w klasie Eugeniusza Sąsiadka i Johna Truitta. Występował w koncercie kolęd w Związku Artystów Scen Polskich, kreował rolę Edwina w spektaklu inspirowanym Księżniczką czardasza I. Kalmana. W 2017 debiutował w Chicago, grając rolę Damazego w Strasznym dworze Moniuszki.


PAWEŁ MICHALCZUK
Bas. Jest absolwentem studiów I stopnia Akademii Muzycznej w Gdańsku, na Wydziale Wokalno – Aktorskim, w klasie prof. Leszka Skrli. Obecnie Student Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie ad. dr hab. Eugenii Rozlach. Przez 3 lata był aktywnym członkiem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego. Koncertował z nim w Polsce i zagranicą. Z powodzeniem koncertował również z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie. Do najważniejszych wydarzeń artystycznych z jego udziałem można zaliczyć: koncerty podczas Portuguese Summer Choral Festival w Lizbonie, wykonanie w ramach Międzynarodowych Festiwali Wratislavia Cantans dwóch dzieł Karola Szymanowskiego – „Stabat Mater”, „III Symfonii - Pieśń o nocy”, II Symfonii B-dur, op. 52 F.Mendelsona „Lobgesang”, oraz VIII Symfonii, „Symfonii Tysiąca” G. Mahlera. Na uwagę zasługują również zagrane spektakle opery Tannhäuser R.Wagnera wystawiane podczas XX Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, oraz wykonanie pod kierownictwem Paula McCreasha "Snu Gerontiusa" E.Elgara. W murach Gdańskiej Akademii Muzycznej jego udziałem była uwertura jubileuszowa „Nec temere, nec timide” Henryka Hubertusa Jabłońskiego na bas solo, chór mieszany i orkiestrę, oraz Litanie Ostrobramskie Stanisława Moniuszki. W Operze Bałtyckiej kreował partię Serwacego w operze Stanisława Moniuszki "Verbum Nobile" i Cara Piotra I w światowej prapremierze "Sądu Ostatecznego" K.Knittla. Jego ostatnimi osiągnięciami są wykonanie na Rheingau Musik Festival solowej partii w Psalmie 42 F.Mendelssohna, nagranie płyty z Mszą - B-dur i Offertorium J.Elsnera oraz koncerty i nagranie płyty "Götterdämmerung" R. Wagnera z Hong Kong Philharmonic Orchestra pod Dyrekcją Jaapa ven Zwedena. Swoje doświadczenie muzyczne czynnie zdobywał u boku śpiewaków cenionych na arenie międzynarodowej m.in Derka Weltona, Marcela Boonea czy Margaret Honig.


RAFAŁ ŻUREK
Tenor. Obecnie jest studentem III roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC w Warszawie w klasie Jerzego Knetiga. Warsztat doskonalił na kursach wokalnych prowadzonych przez Izabelę Kłosińską oraz Sergeia Leiferkusa. Śpiewał partię Antonia w operetce Nocleg w Apeninach S. Moniuszki (WOK, w ramach projektu Scena Młodych), w Eugeniuszu Onieginie w Filharmonii Świętokrzyskiej oraz na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, występował w spektaklu Cud albo Krakowiacy i Górale również w Teatrze Wielkim. Jest laureatem III nagrody na X Ogólnopolskim Konkursie im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach (2015) oraz wyróżnienia na VII Ogólnopolskim Konkursie Pieśni i Arii im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach (2017).


HANNA SOSIŃSKA-KRASKI
Pianistka, kameralistka, pedagog. Ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina, filia w Białymstoku, w klasie J. Kadłubiskiego. Związana była z Warszawską Operą Kameralną. Obecnie pracuje jako starszy wykładowca w UMFC na stanowisku pianisty-korepetytora na Wydziale Instrumentalnym i Wokalnym. W 20013 została wyróżniona przez Ministra Kultury odznaką Zasłużonego Działacza Kultury, a w 2013 dyplomem honorowym i nagrodą II stopnia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brała udział w wielu konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich, na których otrzymała wielokrotnie wyróżnienia za akompaniament. Współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową i Sinfonią Varsovią.


ALEKSANDRA JANASZEWSKA
Pianistka, kameralistka. W 2017 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie fortepianu prof. Marii Koreckiej-Soszkowskiej i w klasie kameralistyki dr hab. Adama Manijaka, obecnie związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od czasów studenckich pianistka chętnie współpracuje ze śpiewakami, towarzysząc im na licznych kursach i konkursach wokalnych, seminariach liryki wokalnej oraz koncertach. Jako pianista-korepetytor pracowała w Teatrze Wielkim w Łodzi przy realizacji projektu nowo powstającej opery „Człowiek z Manufaktury”. Jest również laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kameralnych.


TERESA ROMAŃSKA
Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie. Pracuje jako starszy wykładowca w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obok pracy dydaktycznej, prowadzi działalność artystyczną, wychowawczą, organizacyjną i społeczną. Od wielu lat jest opiekunem praktyk dyrygenckich, sprawując pieczę nad organizacyjną i artystyczną stroną koncertów dyplomowych. Działalność artystyczna to liczne koncerty z chórem Instytutu Edukacji Muzycznej: okolicznościowe, jubileuszowe, inauguracyjne, koncerty kolęd (we własnej aranżacji), noworoczne, jak również koncerty we współpracy z Filharmonią Świętokrzyską : W. A. Mozart – Requiem d-moll (Kielce 2008 i 2012), G. Faure – Requiem (Kielce 2009), musical – Papaboys Forever (Światowy Kongres Młodych 2009), Operowy Karnawał (chóry z oper: G. Bizeta, G. Rossiniego, G, Verdiego, G. Pucciniego), S. Moryto – Missa Solemnis (Kielce 2010), G. Verdi – Requiem (Kielce, Siedlce 2010), J. Haydn – Theresienmesse (Kielce 2011), G. F. Haendel – Mesjasz (Kielce 2013), B. Britten – Kantata Saint Nicolas op. 42 (Kielce 2013), W. A. Mozart – spektakl operowy Don Giovanni (Kielce 2014), L. van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125 (Kielce 2014), W. A. Mozart – Wesele Figara (Kielce 2015), koncert muzyki filmowej E. Morricone (Kielce 2015), C. Orff – Carmina burana (Kielce 2015), L. Cherubini – Requiem c-moll oraz P. Czajkowski – Eugeniusz Oniegin (Kielce 2015, Kielce i Warszawa Teatr Wielki – Opera Narodowa 2016). Za osiągnięcia w pracy artystycznej i zawodowej otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi.


CHÓR INSTYTUTU EDUKACJI MUZYCZNEJ UNIWERSYTETU JANA KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
Od wielu lat uczestniczy w życiu kulturalnym Kielc, reprezentuje uczelnię na terenie miasta i całego kraju. Prowadzi stałą współpracę z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej (Pasja wg św. Mateusza J. S. Bacha, Te Deum oraz kantata Narodziny nowego wieku M. Niziurskiego, Nieszpory Ludźmierskie J. K. Pawluśkiewicza, IX Symfonia L. van Beethovena, Gloria J. Ruttera, Missa solemnis c-moll KV 139 W. A. Mozarta, Requiem op. 48 G. U. Faurégo, Missa pro pace W. Kilara, Tryptyk Świętokrzyski Z. Książka i P. Rubika, Requiem d-moll W. A. Mozarta, Requiem G. Verdiego, chóry z oper R. Wagnera, G. Verdiego i C. F. Gounoda, Pasję H. Jachimowskiego i P. Łukowca, Siedem Pieśni Marii Z. Książka i B. Gliniaka, oratorium Mesjasz G. F. Haendla, Carmina burana C. Orffa). Zespół otrzymał platynową płytę za Golgotę Świętokrzyską, diamentową za Psałterz wrześniowy i podwójną diamentową za Tu es Petrus oraz platynową za Siedem pieśni Marii. Jest laureatem nagrody III stopnia Prezydenta Miasta Kielce, 2004. Otrzymał także III nagrodę w 2002, wyróżnienie w 2004 i 2012 oraz II nagrodę w 2007 na Łódzkim Festiwalu Cantio Lodziensis. W 2013 wykonał kantatę Saint Nicolas B. Brittena w ramach Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Chórów Śpiewająca Polska, w 2014 – Odę do radości z okazji 10 rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Ponadto w 2017 wystąpił z koncertem kolęd w Winnicy na Ukrainie oraz w spektaklu operowym Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.


JANUSZ PRZYBYLSKI
Profesor sztuk muzycznych. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Łodzi (klasa dyrygentury prof. Tomasza Kiesewettera oraz klasa altówki prof. Zbigniewa Friemana). Studia uzupełniał we Włoszech pod kierunkiem prof. Franco Ferrary. Odbył też studia aspiranckie w Konserwatorium Leningradzkim w klasie prof. Arwida Jansonsa. Kierował zawodowym chórem Filharmonii Krakowskiej. Za przygotowanie chórów do nagrania Pasji K. Pendereckiego otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Płytowej w Hollywood. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Olsztyńskiej i Bałtyckiej, kierownikiem muzycznym Warszawskiej Opery Kameralnej, zastępcą dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie, dyrektorem artystycznym Opery Bałtyckiej i Opery Narodowej w Skopje. Koncertował we wszystkich krajach Europy, Ameryce i krajach azjatyckich. Nagrywa dla radia i telewizji. Artystę uhonorowano wieloma nagrodami i odznaczeniami krajowymi i zagranicznymi, m. in.: Orderem Emira Kuwejtu, nagrodą niemieckich krytyków muzycznych za najlepsze przedstawienie prezentowane w Niemczech, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Honorową Odznaką za Zasługi dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Medalem Św. Jakuba za upowszechnianie kultury muzycznej miasta Olsztyn, odznaczeniem Gloria Artis, Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańsk za wybitny wkład w krzewieniu kultury muzycznej na Pomorzu, Kawalerskim Krzyżem Odrodzenia Polski. Otrzymał także Fryderyka za wybitne nagrania płytowe. Współpracuje z Petersburskim Teatrem Tańca, Moscau Imperial Balett, Teatrem Opery i Baletu z Woroneża, Teatrem Wielkim w Mińsku oraz Operą i Filharmonią we Lwowie i Skopje. W latach 2008-2011 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Obecnie jest pedagogiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.


JITKA STOKALSKA
Absolwentka Wydziału Reżyserii Wyższej Szkoły Teatralnej w Pradze. Do 1973 pracowała w znanych polskich teatrach dramatycznych, reżyserując sztuki Szekspira, Goldoniego, Gogola i Strindberga. Od 1973 jest związana z Warszawską Operą Kameralną, gdzie zrealizowała ponad 40 premier oper Haendla, Haydna, Mozarta, Rossiniego, Donizettiego i kompozytorów współczesnych prezentowanych w Polsce i w wielu krajach Europy, w tym na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Brighton, Getyndze, Taorminie, Turku, Madrycie i Dreźnie. Wyreżyserowała m.in. Così fan tutte Mozarta dla Festiwalu Mozartowskiego w Madrycie oraz zrealizowała operę Alexander Bis Bohuslava Martinů w Narodni Divadlo w Pradze, a także operę Rossiniego Il Signor Bruschino w Operze Kameralnej (Kamerna Opera) w Belgradzie. Współpracowała z Kibbutz Chamber Orchestra w Izraelu przy wystawieniu oper: Cyrulik sewilski Rossiniego i Don Pasquale Donizettiego. W 2004 zrealizowała w Warszawskiej Operze Kameralnej światową premierę pierwszej wersji (berneńskiej) opery Leoša Janáčka Jenufa. Współpracuje z czołowymi scenami operowymi w Polsce. Od wielu lat jest wykładowcą aktorstwa operowego na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej w Warszawie. Ze studentami Akademii zrobiła szereg przedstawień dyplomowych, m.in.: Haydna, Mozarta, Ravela.
W 2012 wyreżyserowała dla Opery na Zamku w Szczecinie Zemstę nietoperza J. Straussa, która w plebiscycie teatralnym Kuriera Szczecińskiego została uznana za najlepszy spektakl zachodniopomorskich scen w sezonie 2011/2012 i nagrodzona Bursztynowym Pierścieniem.


MARLENA SKONECZKO
Jest absolwentką Wydziału Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, następnie studiowała w Katedrze Scenografii tejże uczelni pod kierunkiem profesora Andrzeja Sadowskiego. Od czasu swego debiutu w roku 1992 zrealizowała około 70 scenografii do teatru, opery, telewizji i filmu. Współpracowała m.in. z: Operą i Operetką oraz Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem im. Żeromskiego w Kielcach, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, Teatrem Powszechnym i Teatrem Rampa w Warszawie oraz Teatrem Starym w Krakowie. Wielokrotnie współpracowała z Teatrem Telewizji, Agencją Filmową Telewizji Polskiej, projektowała kostiumy dla polskiego kina. Od 2002 pracuje dla Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie współtworzyła następujące przedstawienia, m.in.: Napój miłosny G. Donizettiego - kostiumy, Cesarz Atlantydy V. Ullmanna - kostiumy, oraz scenografie i kostiumy do oper: Falstaff G. Verdiego, Balet dworski W. A. Mozarta, Azione teatrale W. A. Mozarta, W krainie Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta, Uprowadzenie z seraju W. A. Mozarta (przedstawienie Sceny Marionetek W.O.K.), Jephté - M. P. de Montéclair’a, Cyrulik sewilski G. Rossiniego, Il Finto Stanislao G. Verdiego, Wolny strzelec C. M. von Webera, Zbrodnia i kara B. Matuszczak, Don Juan albo Ukarany libertyn G. Albertiniego, Giulio Cesare G. F. Haendla, Prometeusz B. Matuszczak, Matrimonio con variazioni J. Kofflera, Cyrulik sewilski G. Paisiella, Tre donne, tre destini G. F. Haendla, Il filosofo di campagna B. Galuppiego, Młodziankowie w piecu ognistym B. Brittena, The Rake’s Progress (Żywot rozpustnika) I. Strawińskiego, Polieukt Z. Krauze, La voix humaine F. Poulenca, Ja, Kain E. Pałłasza. W swej karierze współpracowała z takimi reżyserami jak: Romana Agnel, Jitka Stokalska, Tomasz Konina, Michał Kwieciński, Jorge Lavelli, Wojciech Nowak, Ryszard Peryt, Maciej Prus, Stanisław Tym, Marek Weiss i Krzysztof Zanussi.


ALEKSANDRA DZIUROSZ
Tancerka, choreograf, reżyser, pedagog, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, pomysłodawca i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days, Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, kierownik artystyczny Chopin University Dance Company, autorka i organizatorka programu Warszawskie Centrum Tańca, współautorka i współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu, Pedagogiki Baletu oraz abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jako tancerka, pedagog tańca i choreograf występowała w wielu krajach Europy, a także w Japonii, Puerto Rico i innych. Bierze udział w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów choreograficznych i tanecznych. Jest członkiem Rady Naukowej Instytutu Choreologii w Poznaniu, ZASP, ZAiKS, Komisji ds. Tańca przy Biurze Kultury m.st. Warszawy, Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca oraz wiceprezesem Polskiego Forum Choreologicznego. Laureatka wielu nagród (m.in. nagrody choreograficznej Dyrektora Polskiego Teatru Tańca, głównej nagrody choreograficznej The Best of Solo Performance podczas Solo/Duo Dance Festival w Budapeszcie, 2009).


ZUZANNA KUPIDURA
Absolwentka Rytmiki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, a od roku akademickiego 2017/2018 wykładowca przedmiotów technika ruchu i kompozycja ruchu na tej samej specjalności. Jest w trakcie przygotowań do obrony magisterskiej z drugiej specjalności na tej samej uczelni: Choreografia i Teoria Tańca. Ukończyła także studia I stopnia na specjalności Rytmika i Przedmioty Teoretyczno-Muzyczne w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz szkolenie na warsztatach choreologicznych w Instytucie Choreologii w Poznaniu pod kierunkiem U. Loby-Wilgockiej. Jej prace artystyczne pokazywane były m.in. w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, na Scenie Kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a także podczas Europejskich Dni Rytmiki w Brukseli. Związana jest z zespołem Chopin University Dance Company (od 2016 r.) i z Teatrem Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Jest członkinią Polskiego Forum Choreologicznego i Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej.


BARTOSZ MARTYNA
Doktor sztuki, absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Wcześniej studiował na MISH (Uniwersytet Śląski w Katowicach). Debiutował w 2009 roku rolą Ludwika XIV u boku Ignacego Gogolewskiego (Diabeł w purpurze). W 2013 roku debiutuje w filmie Kanadyjskie sukienki u boku Anny Seniuk. W Warszawskim Teatrze Tańca sprawuje wiele funkcji – dramaturga, konsultanta aktorstwa, wykonawcy oraz reżysera. Scenarzysta, reżyser i wykonawca autorskiego solo aktorskiego Performer. Laureat nagród i wyróżnień. Współpracował m.in., z: Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Nowym Teatrem w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Theater der Künste (Zürich). Od roku 2009 pracuje przy wielu produkcjach jako aktor dubbingowy i lektor. Jako pedagog współpracuje z: Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz z Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego.


CHOPIN UNIVERSITY DANCE COMAPNY
Zespół taneczny został utworzony w 2016 z inicjatywy studentek UMFC o specjalności Rytmika oraz dr hab. Aleksandry Dziurosz. W jego skład wchodzą głównie studenci i absolwenci Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. W zakresie realizacji programu artystycznego Chopin University Dance Comapny współpracuje również ze studentami, absolwentami oraz wykładowcami z pozostałych Wydziałów UMFC oraz z polskimi i zagranicznymi artystami spoza Uczelni. Kierownikiem artystycznym zespołu jest dr hab. Aleksandra Dziurosz, prof. UMFC. Członkowie zespołu poprzez regularne lekcje kształcą swe umiejętności w zakresie technik tańca współczesnego, tańca klasycznego, improwizacji ruchowej oraz aktorstwa. Głównym celem artystycznym Chopin University Dance Comapny jest tworzenie autorskiego repertuaru tanecznego składającego się z miniatur choreograficznych oraz spektakli opartych na tańcu współczesnym, jazzowym, źródłowym i teatrze ruchu. Repertuar zespołu prezentowany jest podczas wydarzeń artystycznych, festiwali i konkursów w Polsce i za granicą.

strona główna

Luty 2018