Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego

  

Wykorzystanie elektroniki w muzyce było odkryciem ubiegłego wieku, a nawet i wcześniej – wszak pierwszy instrument elektroniczny, muzyczny telegraf, wynaleziono w 1876 roku. Pierwszym zaś utworem, w którym wykorzystano nagrane uprzednio dźwięki odtwarzane na dwóch gramofonach był Imaginary Landscape No. 1 Johna Cage’a.
Nic dziwnego zatem, że w XXI w. kompozytor pragnie oddziaływać na wszystkie zmysły odbiorcy. Program koncertu Marka Chołoniewskiego składa się na swoisty audiowizualny, interaktywny performance. Świetnie to zresztą oddaje tytuł jednego z utworów: What You See You Get, czyli w wolnym tłumaczeniu „to, co widzisz, jest tym, co słyszysz”. We wszystkich utworach przeplata się światło, dźwięk, muzyka komputerowa. Kompozytor i wykonawca w jednej osobie, korzystając z najnowszych zdobyczy techniki, kontroluje wszystkie parametry utworu na żywo, dzięki czemu słuchacze stają się świadkami powstawania złożonych struktur audiowizualnych. W użyciu podczas koncertu pozostają telefony komórkowe, specjalne czujniki optyczne, nagrania wideo.
Koncert „Dźwięki i obrazy” to uczta dla wszystkich zmysłów.



MAREK CHOŁONIEWSKI
Urodził się w 1953 roku w Krakowie. Ukończył studia gry na organach (L. Werner), teorii muzyki i kompozycji (B. Schaeffer) oraz muzyki elektronicznej (J. Patkowski) w krakowskiej Akademii Muzycznej. W 1977 roku założył stowarzyszenie Muzyka Centrum. Od 1976 roku pracuje w macierzystej uczelni, od 2000 jako kierownik Studia Muzyki Elektroakustycznej. Jest założycielem i współtwórcą wielu zespołów: Pociąg Towarowy, Studio MCH, Studio Ch&K, CH&K&K, mc2 duo, Double Mark, Inifinity Quartet, Kinetic Trio, dizzy kinetics. Pisze muzykę instrumentalną, elektroakustyczną – dla radia, filmu i TV, jest autorem instalacji dźwiękowych i wideo, projektów audiowizualnych, przestrzennych i sieciowych. Koncertuje, prowadzi wykłady i warsztaty w wielu krajach Europy, Azji, Ameryki Płn. i Płd. Jest inicjatorem, dyrektorem artystycznym, koordynatorem i partnerem wielu międzynarodowych projektów artystycznych, m.in. seria Audio Art (1987), Festiwal Audio Art (1993), Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1993), Internationale Akademie für Neue Komposition und Audio Art (1993), Filmy Nieme z Muzyką Live (1994), GlobalMix (1998), Statek Artystów (2000), GPSArt (2000), Ensemble Spiel (2003), Bridges i European Modern Orchestra (2003/2005), Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (polska sekcja CIME/ICEM, 2005), Integra (2005-2010), Polska Sztuka Dźwiękowa w Chinach i Chińska Sztuka Dźwiękowa w Polsce (2006/2007), PAFME (2006), European Course for Musical Composition and Technologies (2006), Dni Kultury Polskiej w Luksemburgu (2008), Integra (2006). Otrzymał Nagrodę Honorową ZKP, Nagrodę Ministra Kultury oraz Independent Project Grant fundacji CEC ArtsLink w Nowym Jorku. Od 2008 był sekretarzem, a od 2011 jest przewodniczącym Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (CIME/ICEM). www.studiomch.art.pl


powrót do strony głównej