Wspaniała muzyka Klaudiusza Debussy’ego przeniesie nas wprost na urokliwie uliczki wiosennego Paryża. Cechy impresjonizmu – lekkość, delikatność, zwiewność – odnajdziemy w czteroczęściowej Małej suicie. Z kolei żartobliwość i figlarność muzyki dostrzeżemy w Koncercie fortepianowym cis-moll Francisa Poulenca, utworze trzyczęściowym, przejrzystym w formie, o lekkiej fakturze. Nie brak w nim jednak zadumy i poezji, choć finał przewrotnie łączy muzykę Murzynów amerykańskich z rytmami brazylijskimi i francuskim kankanem.
Wieczór zwieńczy wykonanie poematu symfonicznego Psyche, skomponowanego przez Cesara Francka, Belga z pochodzenia, który z Paryżem mocno był jednak związany. Dzieło początkowo napisane na chór i orkiestrę składało się z siedmiu fragmentów. Obecnie jednak najczęściej wykonuje się cztery części przeznaczone wyłącznie na orkiestrę. Ekscytujące tytuły niech posłużą za rekomendację: Sen Psyche, Psyche rozbudzona przez Zefiry, Ogrody Erosa oraz Psyche i Eros.
Wykonawcami koncertu będą: Natalia Pasiecznik, znakomita pianistka, profesor Królewskiej Akademii w Sztokholmie oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogali.



NATALIA PASIECZNIK
Mieszkająca w Szwecji ceniona pianistka koncertowa i kameralistka urodziła się w Równem na Ukrainie. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 3 lat, następnie uczyła się w szkole dla dzieci szczególnie uzdolnionych we Lwowie. Muzyczną edukację kontynuowała we Lwowskim Konserwatorium, na studiach podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem Andrzeja Stefańskiego oraz w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie u Staffana Schei. Jest laureatką międzynarodowych konkursów pianistycznych – Nordic w Nyborg (Dania, 1998), w Cincinnati (USA, 1999), im. Umberto Michelego w Mediolanie (Włochy, 2001, nagroda specjalna). Artystka koncertowała w Europie, Stanach Zjednoczonych, Argentynie i w Japonii. Występowała pod batutą znakomitych dyrygentów (Christopher Hogwood, Jewgienij Swietłanow, Arie van Beek, B. Tommy Andersson, Robert Stehli), w prestiżowych salach koncertowych (Suntory Hall w Tokio, Berwaldhallen i Konzerthuset w Sztokholmie, De Singel w Antwerpii,. Auditori Winterthur w Barcelonie, Musikhalle w Hamburgu, Teatro Cólon w Buenos Aires). Współpracowała z wybitnymi orkiestrami, np. ze Swedish Radio Symphony Orchestra, Mozarteumorchester Salzburg, Orchestre d’Auvergne. Posiada repertuar, który wykonuje nie tylko na współczesnym fortepianie, ale także na instrumentach z epoki. Dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych, telewizyjnych oraz płytowych. Jej solowy album The Fourth dimension z muzyką J. S. Bacha i O. Messiaena otrzymał pięć gwiazdek w magazynie Muzyka 21th Century, zaś płytę z pieśniami Mozarta, nagraną z siostrą Olgą, uhonorowano cenioną nagrodą im. C. K. Norwida. Kolejny projekt sióstr Chopin – complete songs (Naxos, 2010) został wysoko oceniony przez krytyków Gramophone, Diapason i Ruchu Muzycznego. Jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej.



powrót do strony głównej