24 listopada 2017, piątek, g. 19.00, sala koncertowa

WIECZÓR KLASYKÓW

KRZYSZTOF JAKOWICZ skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JESUS MEDINA (Meksyk) dyrygent

L. van BEETHOVEN Uwertura Egmont op. 84
L. van BEETHOVEN Koncert skrzypcowy D-dur op. 61
J. HAYDN 104. Symfonia D-dur Londyńska
Instytut Muzyki i Tańca

Koncert realizowany w ramach serii koncertów MUSICA BONUM UNIVERSUM
Dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca
w ramach programu Muzyka i taniec – Interwencje 2017.

kup bilet on-line



Koncert rozpoczniemy od utworu najmłodszego klasyka wiedeńskiego, czyli Ludwiga van Beethovena. Uwertura Egmont, jedna z najpopularniejszych uwertur kompozytora, napisana została (1810) do tragedii o tym samym tytule J. W. Goethego. Poeta pragnął wykorzystać muzykę podczas inscenizacji dzieła. Dzisiaj jednak najczęściej usłyszeć można raczej samą uwerturę niż całość muzyczną, bo też jest to perełka w twórczości Beethovena.
O wykonanie Koncertu D-dur op. 61 – z niezwykle trudną partią skrzypiec – pokusić się mogą jedynie najwybitniejsi artyści. Jego prawykonanie zostało chłodno przyjęte przez krytykę, a i skrzypkowie nie palili się do jego grania, twierdząc, że jest niewykonalne. Przełom w percepcji dzieła nastąpił po przeróbkach kompozytora oraz napisaniu stylowych kadencji przez Josepha Joachima, który zresztą jako trzynastolatek wykonywał Koncert pod dyrekcją Mendelssohna. Ale najczęściej wykonywana jest kadencja opracowana przez Fritza Kreislera. Na naszej estradzie zmierzy się z tym pozornie niewykonalnym dziełem (z przepięknym liryzmem partii skrzypiec) wirtuoz – Krzysztof Jakowicz.
Wieczorne spotkanie zakończy ostatnia w dorobku Josepha Haydna Symfonia D-dur zwana Londyńską od miejsca powstania. Pełna kontrastów, nieoczekiwanych i nagłych zmian nastroju wieńczy wielki dorobek twórczy „Papy Haydna”, najstarszego z trójki wiedeńskich klasyków.
Orkiestrę Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jesus Medina – jeden z najwybitniejszych dyrygentów Meksyku.


KRZYSZTOF JAKOWICZ
Wybitny polski skrzypek, był szczególnie ceniony przez Witolda Lutosławskiego, który powierzył mu polskie prawykonania wszystkich swoich utworów skrzypcowych. Uważany jest za „skrzypcowego prawnuka” Henryka Wieniawskiego.
Ukończył z odznaczeniem studia wiolinistyczne pod kierunkiem mistrzów (Tadeusz Wroński, Josef Gingold, Eugenia Umińska, Janus Starker, Henryk Szeryng). Jest laureatem Konkursu im E. Yasey’a w Warszawie (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego (III nagroda i nagroda specjalna im. H. Szerynga). Zapraszany wielokrotnie do udziału w światowych festiwalach, koncertuje ze znamienitymi orkiestrami krajowymi i zagranicznymi, był solistą na licznych tournée zagranicznych większości polskich orkiestr, występuje pod batutą wybitnych dyrygentów. Dokonuje wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych dla firm polskich i zagranicznych. Od kilkunastu lat tworzy duet skrzypcowy ze swoim synem Jakubem. Współpracuje także z innymi wybitnymi artystami różnych generacji.
Otrzymał wiele wyróżnień i odznaczeń, m.in. Fryderyka’96, nagrodę krytyków francuskich Diapason d’Or, nagrodę SPAM – Orfeusz, nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za wielokrotne wykonania muzyki współczesnej (w wielu przypadkach jemu dedykowanych). Artysta jest także laureatem licznych nagród państwowych.
Zajmuje się również kameralistyką. Uczestniczy w pracach jury prestiżowych konkursów skrzypcowych, jak: Konkurs im. Niccolò Paganiniego w Genui, im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie, im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, im. Carla Nielsena w Odense, im. K. Szymanowskiego w Łodzi. Jest emerytowanym profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz visiting propfesor w Soai University w Osace. Gra na skrzypcach włoskich podarowanych mu przez jego mistrza, prof. Tadeusza Wrońskiego.


JEZUS MEDINA
Studiował dyrygenturę pod kierunkiem Charlesa Brucka w Pierre Monteux School w Maine w USA, a wcześniej u Enrique Diemecke i Fernanda Lozano w Mexico City. Jest dyrektorem muzycznym orkiestry symfonicznej UANL w Monterrey, dyrektorem muzycznym orkiestry kameralnej Bellas Artes w Meksyku oraz założycielem i dyrektorem muzycznym Milenium Sinfonietta.
Artysta dyrygował orkiestrami, m.in.: w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Singapurze, Czechach, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Turcji, Wenezueli, Serbii, w Polsce, na Węgrzech, Ukrainie, Gwatemali, Salwadorze i Kolumbii.
Prowadził wiele oper, takich jak: Lucia de Lamermoor, Kopciuszek, Włoszka w Algieri, czy balety, m.in.: Romeo i Julia, Carmina burana, Oneguin, Giselle, Don Kichot, Carmen, i Dziadek do orzechów.
Z jedną z najlepszych orkiestr w Meksyku – La Camerata de las Americas – wielokrotnie uczestniczył w najbardziej znaczących festiwalach muzycznych z repertuarem od baroku po awangardę. Z zespołem tym nagrał trzy płyty Sabor Latino, a także światową premierę baletu Dias de Muertos autorstwa meksykańskiego kompozytora Eugenio Toussainta. Ostatnia jego płyta o nazwie Gauguin została nominowana do Latin American Grammy 2001 jako najlepszy klasyczny album.
W 1991 otrzymał nagrodę Meksykańskiego Związku Muzyków i Krytyków Sztuki dla Najlepszego Dyrygenta Roku, a w 2004 nagrodę Gaviota od Latinamerican Association of Critics.


strona główna

Listopad 2017