Równo 190 lat minie 7 maja od czasu prapremiery ostatniej ukończonej symfonii Beethovena, słynnej „Dziewiątki”, jak ją pieszczotliwie określają melomani. Z jak ogromnym entuzjazmem przyjęła dzieło wiedeńska publiczność, kompozytor, obecny na koncercie, poznał po szaleńczo wywijanych kapeluszach i chustach. Z powodu całkowitej głuchoty żył już w świecie ciszy. Swój sukces Symfonia powtórzyła dopiero w połowie XIX wieku, przygotowana z wielkim pietyzmem przez Wagnera, i od tego czasu nieprzerwanie święci triumfy na światowych estradach. Uwielbienie słuchaczy zyskała nie tylko za wartości artystyczne, ale także, a może przede wszystkim – za „kombinację naiwności i wzniosłości, prostoty i wielkiego wyrafinowania” – jak wyraził się w komentarzu do koncertu Kacper Miklaszewski. Cztery części Symfonii radości (to jeszcze inna jej nazwa) skrzą się humorem i radością, choć nie brak w niej momentów dramatycznych. Finał rozpoczyna się recytatywem instrumentów, by po recytatywie głosu tenorowego w pewnej chwili wybuchnąć: „O radości, iskro Bogów, córo elizejskich pól...” – słowami Schillerowskiej Ody.
Genialny kompozytor nie mógł przewidzieć, że ostatnia część Symfonii w wersji instrumentalnej stanie się hymnem Unii Europejskiej, zaś rękopis dzieła UNESCO umieści w 2001 roku na liście Pamięć świata.
W 10. rocznicę radosnego dla nas dnia – przyjęcia Polski do rodziny europejskiej – Filharmonia Świętokrzyska postanowiła włączyć się do ogólnokrajowych obchodów i zorganizować uroczysty koncert. Nasze przedsięwzięcie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wpisało na listę wydarzeń kulturalnych uświetniających owe uroczystości, zaś Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przysyła na tę okazję prestiżową wystawę pod nazwą Fundusze unijne – nowa przestrzeń dla kultury. W ten sposób, jako jedyni w regionie świętokrzyskim, będziemy promowani przez Ministerstwo pod wspólną marką 10-lecia PL w UE. Nie zabraknie wzruszeń tego wieczoru w naszej Filharmonii, gdy czworo znakomitych solistów, Chór Uniwersytetu Jana Kochanowskiego oraz Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Jacka Rogali. wykona IX Symfonię Ludwiga van Beethovena.



RENATA DROZD
Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Adeli Winiarskiej-Skrzyneckiej. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u prof. Ingrid Kremling (Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu), prof. Ryszarda Karczykowskiego (AM w Krakowie) oraz prof. Christiana Elssnera (AM w Dreźnie).
Zdobyła wiele nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, m.in.: II miejsce w I Ogólnopolskim Konkursie Młodych Sopranów im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju w 2002 (I miejsca nie przyznano), wyróżnienie i nagrodę specjalną za Pieśń zapomnianą na Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie w 1995, w 1999 została półfinalistką Konkursu Wokalnego Belvedere w Wiedniu. Debiutowała w 2001 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku partią Micaëli w operze Carmen G. Bizeta. Od 2002 współpracuje z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie kreuje partię tytułową w Księżniczce czardasza E. Kálmána. W latach 2005-2012 była solistką Teatru Muzycznego w Lublinie, w którym kreowała główne partie operetkowe: Silvy Varescu w Księżniczce czardasza Kalmana, Hanny Glavari w Wesołej wdówce Lehara, Micaëli w operze Carmen Bizeta, Księżnej Marii w Ptaszniku z Tyrolu Zellera, Saffi w Baronie cygańskim J. Straussa, Rosalindy w Zemście nietoperza J. Straussa, Violetty Valery w La Traviatta Verdiego. Od 2005 współpracuje z Filharmonią Dowcipu – autorskim programie Waldemara Malickiego i Jacka Kęcika. W Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach prowadzi klasę śpiewu. Jest laureatką Nagrody Województwa Lubelskiego za osobisty wkład w rozwój i upowszechnianie kultury polskiej oraz nagrody Miasta Kielce za promocję regionu świętokrzyskiego.


EWA MARCINIEC
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskim w klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Naukę kontynuowała na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie prof. Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem). Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w Sienie, Karlsruhe, Stuttgarcie, Krakowie, Gdańsku. Brała udział w prestiżowych konkursach wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne – w tym od K. Szostek – Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos”), im. Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC `s-Hertogenbosch (finał), ARD München (finał). Artystka z powodzeniem wykonuje zarówno muzykę dawną, romantyczną, jak i współczesną. Wielkie formy muzyki sakralnej prezentuje na polskich i zagranicznych estradach koncertowych. Gości na włoskich, niemieckich i austriackich scenach operowych (m.in. w Operze Rzymskiej, Teatro Comunale di Bologna, Teatrze im. Giuseppe Verdiego w Trieście, Oper Frankfurt, Landestheater Linz, Hessisches Staatstheater Wiesbaden). Występowała także na festiwalach muzycznych (Wratislavia Cantans, Europalia w Brukseli, Kulturfestival Bornholm, Bard SummerScape – Annandale-on-Hudson, New York, Abu Gosh Festival w Izraelu, Musica Sacra Europea w Norymberdze). Ma w swoim dorobku nagrania archiwalne dla Polskiego Radia z muzyką kompozytorów polskich oraz płytowe dzieła m. in. G. Mahlera, K. Pendereckiego, K. Szymanowskiego.


KAROL KOZŁOWSKI
Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem w klasie dra S.D. Kotlińskiego) oraz Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP. Laureat II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclèe (Rumunia, 2005). W latach 2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście Nietoperza J. Straussa i gdzie wykonywał również partie: Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta, Almavivy w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Cassia w Otellu Verdiego i Archanioła w Raju utraconym Pendereckiego. Występował na scenach m. in.: wersalskiego Théâtre Montansier (Oebalus w Apollu i Hiacyncie Mozarta), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Cyrulik sewilski Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Włoszka w Algierze Rossiniego) i Opery Kijowskiej (Król Roger). Od 2009 jest związany z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie śpiewał jako Vitellozzo w Lukrecji Borgii Donizettiego, Misaił w Borysie Godunowie Musorgskiego, Młody sługa w Elektrze R. Straussa, Kudriasz w Katii Kabanowej Janačka, Edrisi w Królu Rogerze Szymanowskiego, Goro w Madame Butterfly i Nauczyciel tańca oraz Latarnik w Manon Lescaut Pucciniego, a ostatnio jako Ojciec Mignon w Diabłach z Loudun Pendereckiego (m.in. za tę rolę artysta został nominowany do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: muzyka poważna). Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych m.in. partii Ewangelisty w obu Bachowskich pasjach, Bajazeta i Lurcania w operach Händla Tamerlano i Ariodante. Regularnie gości na festiwalu Kissinger Sommer, wykonując lirykę wokalną. W 2013 nakładem wydawnictwa DUX ukazał się album płytowy, na którym, z towarzyszeniem pianistki Jolanty Pawlik, śpiewak zarejestrował cykl pieśni Schuberta Die schöne Müllerin. Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2013 w kategorii: muzyka kameralna.


ADAM SZERSZEŃ
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. Michaliny Growiec. W operze debiutował na scenie Bytomskiej tytułową rolą w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w reżyserii W. Ochmana. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, a także dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury. Występował jako solista z zespołem Camerata Silesia, z którym dokonał wielu prawykonań oraz nagrał cztery płyty; był również solistą Opery Śląskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu, od 2004 jest gościnnym solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a od 2012 – solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami i dyrygentami, m.in. Zawodzińskim, Trelińskim, Jarzyną, Wysocką, Ochmanem, De Bosio, Salmierim, Kozłowskim, Kordem, Borowiczem, Nowakiem, Chrzanowskim, Błaszczykiem, Domarkasem, Anisimovem. Koncertuje z najlepszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Podczas swojej kariery brał udział w wielu polskich i zagranicznych festiwalach oraz występował w radiu i telewizji. Trzykrotnie śpiewał w Studio S-1 Polskiego Radia w ramach Euroradio (transmisja na żywo do krajów Europy). Dokonał nagrań archiwalnych dla radia i telewizji. Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie. Obecnie pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej w Katowicach.


TERESA ROMAŃSKA
Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Warsztat chóralny doskonaliła w Krakowskiej Operze Kameralnej . Zatrudniona w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, prowadzi chór akademicki, zespoły wokalne i zajęcia dyrygowania. Jest opiekunem praktyk dyrygenckich, animatorem koncertów dyplomowych oraz licznych koncertów okolicznościowych. W ramach działalności artystycznej przygotowywała chóry do wykonania wspólnie z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej takich dzieł, jak: Requiem d-moll W. A. Mozarta, Requiem G. Faurego op. 48, Requiem G. Verdiego, Msza B-dur J. Haydna, Mesjasz G. F. Haendla, chóry z oper R. Wagnera, G. Verdiego, G. Bizeta, G. Rossiniego, G. Pucciniego, kantatę Saint Nicolas B. Brittena, operę Don Giovanni W. A. Mozarta. Za osiągnięcia w pracy artystycznej i zawodowej została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej






powrót do strony głównej