Z wielkiej spuścizny trójki klasyków wiedeńskich wybraliśmy na piątkowy koncert utwory Józefa Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta. W interpretacji Kamy Grott – czołowej oboistki młodego pokolenia – usłyszymy Koncert obojowy C-dur J. Haydna, przy pomocy którego przeniesiemy się do epoki baroku, kiedy zapałano miłością do oboju ze względu na jego ostre, jasne brzmienie i przyznano mu status instrumentu solowego. W okresie rokoka i klasyków wiedeńskich miejsce oboju zajął flet. Cóż, de gustibus non est disputandum...
W programie również zaplanowana jest 44. Symfonia e-moll J. Haydna. Nazwano ją Żałobną – może z powodu nuty smutku i zadumy, tak obcej kompozytorowi, że nie uświadczy się jej w żadnej innej jego symfonii? Powiadają również, że Haydn życzył sobie, by dzieło to wykonać na jego pogrzebie. Na zakończenie koncertu proponujemy Symfonię Linzką W. A. Mozarta; ta z kolei nazwę wzięła od miejsca swego powstania i jest pewnego rodzaju rekordem kompozytorskim, bowiem Mozart tworzył ją w niezwykłym pośpiechu (ukończył tuż przed koncertem). Mimo to do dzisiaj cieszy się zasłużoną popularnością.
Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej dyrygować będzie Marzena Diakun – absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz wiedeńskiego Uniwersität für Music und darstellende Kunst, obecnie dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry młodzieżowej.


KAMA GROTT
Ukończyła studia w klasie prof. Stanisława Malikowskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. Następnie pracowała pod kierunkiem Roya Cartera – solisty-oboisty London Symphony Orchestra. Od 2006 związana jest wyłącznym kontraktem fonograficznym z wytwórnią Universal Music Polska, której nakładem ukazały się dwa albumy artystki. Swoje umiejętności doskonaliła u takich mistrzów, jak: Stanisław Malikowski, Reiner Wehle, Ingo Goritzki, Gunter Passin, Albrecht Mayer, Jacques Costarini, Jacques Tys, Jean Claude Jabolauy i Roy Carter. Występowała jako solistka i kameralistka na festiwalach: Wieczory w Arsenale-Festiwal Muzyki Kameralnej we Wrocławiu, Ogrody Muzyczne w Zamku Królewskim w Warszawie, Warszawska Jesień, W Krainie Chopina, Das Treffen (Bayreuth), Idyllwild Summer Arts (California, USA), Young - Euro Classic (Berlin), Festival im. L. Janacka (Hukvaldy), Koncerty Królewskie w Wilanowie oraz Koncerty pod Lipą w Łazienkach Królewskich. Jest laureatką międzynarodowych konkursów solowych i kameralnych (II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej, Saloniki 2002, III nagroda w kategorii instr. dętych Citta di Padova, Padwa 2004). W uznaniu dla osiągnięć artystycznych otrzymała stypendium Fundacji Kultury Polskiej. Jako muzyk orkiestrowy występowała m.in. z Orkiestrą Kameralną Wratislavia, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Helvetica (tournée z Krystianem Zimermanem pod batutą Grzegorza Nowaka w 2003). Współpracuje również jako muzyk sesyjny, przyjmując zaproszenia do nagrań muzyki filmowej i teatralnej. Jest pomysłodawczynią i dyrektorem generalnym Europejskiego Festiwalu Muzycznego w Otwocku. W 2007 założyła niezależną wytwórnię fonograficzną SUBITO, której celem jest promowanie młodych, wybitnych artystów.


MARZENA DIAKUN
Ukończyła z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Mieczysława Gawrońskiego oraz studia podyplomowe w klasie prof. Urosa Lajovica na Uniwersität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Stypendystka Ministra Kultury w 2005 r. Brała udział w licznych kursach dyrygenckich pod kierunkiem Jerzego Salwarowskiego, Marka Tracza, Gabriela Chmury oraz Colina Mettersa, Howarda Griffithsa, Davida Zinmana i Kurta Masura. Studiowała w Coservatorium Saxion Hogeschool w Enschede w klasie dyrygentury Kerry Woodwarda i latin percussion w klasie Nippy Noyi. Debiutowała w 2002 (II rok studiów), prowadząc finałowy koncert XVII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Perkusyjnej z Filharmonią Koszalińską oraz solistami (Katarzyna Myćka, Nippy Noya, Franz Bach, Paweł Nowicki, Edgar Guggeis i Markus Leoson). Kilkakrotnie odbyła trasę koncertową po Niemczech, Szwajcarii i Danii jako dyrygent z Orkiestrą Opery Polskiej. Współpracowała z wybitnymi wokalistami sceny wrocławskiej i poznańskiej opery. Jako dyrygent gościnny współpracuje m. in. z orkiestrami Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Filharmonii Czeskiego Radia, Sinfonietty w Zilinie, Smash Ensemble, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Wrocławskiej, Śląskiej, Krakowskiej, Rzeszowskiej. Od 2007 jest dyrektorem artystycznym Wrocławskiej Orkiestry Młodzieżowej. Zdobyła m. in.: wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2006), nagrodę „Stoart” na VIII Międzynarodowym Konkursie im. G. Fitelberga w Katowicach (2007), została finalistką Quadaques Conductors Competition w Barcelonie (2008) oraz laureatką II nagrody na 59. Konkursie Dyrygenckim w ramach Festiwalu "Praskiej Wiosny" (2007). W 2010 uzyskała stopień doktora w Akademii Krakowskiej.