Pawana dla zmarłej infantki to tytuł utworu fortepianowego Maurice’a Ravela, który największą popularność zyskał w wersji orkiestrowej powstałej w 1910 roku. Wbrew domysłom nie jest to lament związany ze śmiercią królewskiej córki. Chodzi tu raczej o taniec dworski z XVI w. pochodzenia prawdopodobnie hiszpańskiego, uroczysty i pełen godności, naśladujący ruchy pawia (pavo – paw z hiszp.). Kompozytor odsyłał także do portretów hiszpańskiej infantki Małgorzaty Teresy malowanej przez Velázqueza. Najważniejsze jednak, by – jak ostrzegał sam twórca – Pawana dla zmarłej infantki nie zamieniła się w Martwą Pawanę dla infantki, co może nastąpić, jeśli cała orkiestra i poszczególne instrumenty zapomną o harmonijnej współpracy i nie postarają się, by z tego pięknego dzieła wydobyć całą paletę barw.
Pełnego zgrania – tym razem solistów i orkiestry – wymaga również pełen wdzięku Koncert C-dur na flet, harfę i orkiestrę Wolfganga Amadeusa Mozarta. Napisany w 1778 w Paryżu, uznawany jest za jeden z najlepszych w twórczości „geniusza z Salzburga”. Poprzeczkę zawiesił kompozytor wysoko – soliści muszą się wykazać niemałymi umiejętnościami wirtuozowskimi. O udział w tym koncercie poprosiliśmy Agatę Igras-Sawicką, znakomitą flecistkę, absolwentkę Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studiów podyplomowych w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Na harfie natomiast grać będzie Małgorzata Zalewska – jedna z niewielu artystek koncertujących na kilku rodzajach harf. Ciekawostką w jej karierze może być fakt, iż na prośbę producenta harf CAMAC Joëla Garniera wzięła udział w promocji harfy Atlantyda, a jej zdjęcie promujące instrument ukazało się na okładce prestiżowych czasopism „Harp” i „Harp International”.
Na zakończenie koncertu usłyszymy – po raz pierwszy w Kielcach – I Symfonię Witolda Lutosławskiego. Utwór znalazł się w programie koncertu inaugurującego IV Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Warszawie we wrześniu 1949 roku, na którym zdarzył się mały skandal. Otóż radzieccy jurorzy opuścili salę w trakcie wykonania utworu, a ówczesny wiceminister kultury Włodzimierz Sokorski wyraził się bardzo niepochlebnie o kompozytorze. Jednak mimo początkowego niezrozumienia i niedocenienia Pierwsza Symfonia pozostaje jednym z najważniejszych dokonań wczesnego etapu twórczości tego najwybitniejszego symfonika w dziejach polskiej muzyki. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Św. poprowadzi Jose Maria Florencio, brazylijski dyrygent od wielu lat mieszkający w naszym kraju, ostatnio również Konsul Honorowy Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
Utworem tym kończymy w Filharmonii Świętokrzyskiej obchody Roku Witolda Lutosławskiego, chociaż o kompozytorze przypomni jeszcze w lutym przyszłego roku, w 20. rocznicę śmierci, wystawa artystów plastyków Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Tymczasem można jeszcze tylko w tym dniu oglądać ekspozycję grupy tych samych artystów pn. Łańcuch dźwięku i koloru inspirowaną muzyką autora Łańcucha, która od otwarcia 8 bm. cieszy się wielkim powodzeniem.



AGATA IGRAS-SAWICKA
Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fletu prof. E. Dastych-Szwarc. Studia podyplomowe odbyła w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia) w klasie prof. R. de Reede i T. Roorda.
Laureatka wielu konkursów muzyki solowej i kameralnej, wieloletnia stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem J. Bakera, W. Bennetta, R. Aitkena, J-C. Gerarda, E. Pahud, C. Bruneel, P. Morris oraz R. Dicka. Współpracowała jako muzyk orkiestrowy oraz solistka z czołowymi polskimi orkiestrami, m.in.: Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Polską Filharmonią Kameralną, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Wratislavia, Śląską Orkiestrą Kameralną, a także z orkiestrą Sinfonia Varsovia, gdzie przez kilka lat była pierwszą flecistką. Koncertowała pod batutą takich dyrygentów, jak np. Lord Y. Menuhin, K. Penderecki, J. Semkow, J. Krenz, A. Wit, J. Maksymiuk, J. Kaspszyk, E. Krivine, G. Albrecht, J. M. Florencio, M. Caldi, z udziałem znamienitych solistów, np. P. Anderszewski, M. Argherich, S. Kahm, S. Mintz, M. Vengerov, B. Pergamenschikow, Y. Bashmet, J. P. Rampal, A. Mayer, P. Meyer, M. Andre, A. Brendel, J. Cura, P. Domingo, A. Lonquich. Dokonała licznych nagrań płytowych, radiowych, telewizyjnych oraz muzyki do spektakli teatralnych. Występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Jej debiutancka płyta FANTAISIE (DUX) została nominowana do nagrody muzycznej Fryderyk 2010, w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. W listopadzie 2010 ukazała się kolejna płyta artystki z muzyką kameralną Bohuslava Martinu (DUX), nominowana do nagrody Fryderyk 2011 w kategorii Muzyka Kameralna, wyróżniona we Francji nagrodą Clef de ResMusica.


MAŁGORZATA ZALEWSKA
Jedna z niewielu harfistek koncertujących na kilku rodzajach harf (harfa współczesna celtycka, harfa elektryczna i barokowa arpa doppia).
Artystka debiutowała w Filharmonii Narodowej w Warszawie w 1993. W latach 1994-2010 współpracowała z Warszawską Operą Kameralną. Koncertuje w kraju oraz za granicą.. Występowała jako solistka z takimi artystami, jak Francisco Araisa, Brigitte Balleys, Massimiliano Cialdi, Chikara Imamura, Agnieszka Duczmal, Adrew M.Kurtz, Jerzy Maksymiuk, Daniel Stabrawa, Gary Guthman, Tadeusz Wojciechowski; zespołami: Graz Trio, Warszawska Sinfonietta, Leopoldinum, Capella Bydgostiensis, MACV, Sinfonia Varsovia, a także z wieloma orkiestrami filharmonicznymi.
Na prośbę producenta harf CAMAC Joëla Garniera wzięła udział w światowej promocji harfy Atlantyda jako jedyna harfistka z Europy Wschodniej, a jej zdjęcie promujące instrument ukazało się na okładkach prestiżowych czasopism „Harpa” i „Harp International”.
Na swoim koncie artystka ma nagrania (jako muzyk orkiestrowy oraz kameralny) ok. 50 płyt dla wielu firm fonograficznych. Brała takze udział w kilku autorskich programach telewizyjnych poświęconych muzyce harfowej, dokonała również telewizyjnych rejestracji występów z recitalami i koncertu.
W 2005 ukazała się płyta Harp Solo wydana przez DUX, a zrealizowana w całości ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2007 miała miejsce premiera suity koncertowej Master&Margarita na harfę i orkiestrę symfoniczną, skomponowanej specjalnie dla artystki przez Gary’ego Guthmana. Ukazała się także wysoko oceniona przez recenzentów płyta pod tym samym tytułem, wydana przez firmę DUX. W 2013 harfistka rozpoczęła współpracę z mezzosopranistką Małgorzatą Walewską, prezentując recital na głos i harfę w Operze Narodowej.
Małgorzata Zalewska gra na harfach firmy CAMAC.


JOSÉ MARIA FLORÊNCIO
Urodził się w Brazylii, w Polsce mieszka od 26 lat. Obecnie pełni funkcję szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis Filharmonii Pomorskiej. Edukację muzyczną rozpoczął w rodzinnym mieście Fortaleza. Naukę kontynuował na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, uzupełniał na kursach mistrzowskich w Brazylii oraz w The Juilliard School of Music w Nowym Jorku, Musikhochschule w Wiedniu i w warszawskiej Akademii Muzycznej, gdzie ukończył studia dyrygenckie w klasie prof. Henryka Czyża. Po przyjeździe do Polski (1985) poprowadził wiele koncertów symfonicznych i kameralnych, a także przedstawień operowych i baletowych. Sprawował funkcję stałego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, był dyrektorem Państwowej Opery we Wrocławiu, Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, Filharmonii Poznańskiej, Orquestra Sinfonica do Theatro Municipal de Sao Paulo, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Jest laureatem licznych nagród i odznaczeń; ostatnio uhonorowany został srebrnym medalem „Gloria Artis”. W jego dokonaniach artystycznych znajduje się wiele prawykonań i nagrań utworów współczesnych, m.in. światowa prapremiera oper: Elektra Mikisa Theodorakisa i Olga kompozytora brazylijskiego Jorge Antunes’a, kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej oraz utworów jemu dedykowanych, napisanych przez kompozytorów polskich i zagranicznych. Na swoim koncie ma nagrania płyt z muzyką kompozytorów niemal z całego świata. Płyta z muzyką francuskich kompozytorów H. Tomasi i J. Bondon, została doceniona pięcioma Diapazonami. Znany jest również z zaangażowania w szeroko pojętą działalność kulturalną, m.in. wspiera wiele inicjatyw wymian międzynarodowych, organizacji festiwali filmowych i teatralnych. Pełni funkcję Konsula Honorowego Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.




powrót do strony głównej