25. ¦wietokrzyskie Dni Muzyki

 

31 marca 2017, pi±tek g. 19.00, sala koncertowa

MELODIE POLSKIE

MARIA MAGDALENA JANOWSKA-BUKOWSKA fortepian
LESZEK LORENT perkusja
ORKIESTRA SYMFONICZNA F¦
JACEK ROGALA dyrygent
BARBARA SCHABOWSKA s³owo o muzyce

W. LUTOS£AWSKI Ma³a suita*
R. BUKOWSKI Trzy nokturny na fortepian i orkiestrê*
I. ZALEWSKI Symfonia koncertuj±ca na perkusjê i orkiestrê*
M. WEINBERG Melodie polskie op. 47 nr 2*

* pierwsze wykonanie w Kielcach


Instytut Muzyki i Tañca

KOMPOZYTOREM REZYDENTEM F¦ W SEZONIE 2016/2017
W RAMACH PROGRAMU IMiT JEST – IGNACY ZALEWSKI

Filharmonia. Ostro¿nie, wci±ga!!!

kup bilet on-line



Ramami dla drugiego koncertu symfonicznego festiwalu bêd± kompozycje Witolda Lutos³awskiego i Mieczys³awa Weinberga oparte na polskich melodiach ludowych. Pomiêdzy nimi przypomnimy muzykê zmar³ego 30 lat temu wychowawcy wielu kompozytorów wroc³awskich, Ryszarda Bukowskiego, oraz zaprezentujemy powsta³± niedawno kompozycjê Ignacego Zalewskiego, który nale¿y do najm³odszego pokolenia polskich twórców i który w sezonie 2016/2017 jest kompozytorem rezydentem Filharmonii ¦wiêtokrzyskiej w ramach programu IMiT. Obie formy koncertuj±ce zosta³y skomponowane dla solistów wieczoru.
Koncert rozpoczniemy przebojowym utworem Ma³a suita W. Lutos³awskiego sk³adaj±cym z czterech czê¶ci: Fujarka, Hurra-polka, Piosenka i Taniec. Nastêpnie wys³uchamy kompozycji Ryszarda Bukowskiego, wroc³awskiego kompozytora, którego 30. rocznica ¶mierci minie w maju tego roku. Trzy nokturny to dzie³o wirtuozowskie, trudne technicznie, ale bardzo nastrojowe. Utwór poznamy w interpretacji ¿ony R. Bukowskiego, znakomitej pianistki Marii Magdaleny Janowskiej-Bukowskiej. Symfonia koncertuj±ca to jedna z nielicznych w literaturze muzycznej symfonii na perkusjê solo oraz orkiestrê napisana przez naszego kompozytora-rezydenta. W utworze Ignacego Zalewskiego si³± napêdow± narracji muzycznej jest rozbudowany aparat perkusyjny, w którym znajdziemy miêdzy innymi instrument o nazwie „spring drum grande”, wystêpuj±cy tak¿e pod nazw± yaybahar, zbudowany przez Leszka Lorenta specjalnie na potrzeby tego dzie³a.. Partie solistyczne wykona oczywi¶cie adresat dedykacji, znakomity perkusista, tak¿e znawca gatunku (w programie koncertowym przeczytaj± Pañstwo ¶wietny komentarz artysty na temat utworów na perkusjê) – Leszek Lorent.
Na zakoñczenie wieczoru zaplanowali¶my bardzo nostalgiczn± kompozycjê Mieczys³awa Weinberga – Melodie polskie, wyra¿aj±c± têsknotê twórcy za utraconym rajem dzieciñstwa (w 1939 uciek³ do Zwi±zku Radzieckiego, gdzie jako cz³owiek o korzeniach ¿ydowskich do¶wiadczy³ prze¶ladowañ antysemickich). Utwór koñczy jednak soczysty mazur, a ca³o¶æ, barwnie zinstrumentalizowana, stanowiæ mo¿e du¿± atrakcjê dla s³uchaczy.
Trzeci koncert symfoniczny z cyklu ¦wiêtokrzyskich Dni Muzyki poprowadzi dyrektor Filharmonii – Jacek Rogala, autor ca³ego, niemal dwutygodniowego maratonu muzycznego, podczas którego niejeden raz co¶ Pañstwa mile zaskoczy i – wzruszy.


MARIA MAGDALENA JANOWSKA-BUKOWSKA
Pianistka, krytyk muzyczny, pedagog. Ukoñczy³a trzy kierunki w PWSM w Katowicach: Wydzia³ Instrumentalny, Wydzia³ Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Wydzia³ Wychowania Muzycznego.
Po ukoñczeniu studiów z zakresu fortepianu w PWSM w Katowicach wziê³a udzia³ w Festiwalu Pianistyki Polskiej w S³upsku, gdzie – w ramach „Estrady M³odych” - otrzyma³a wyró¿nienie. Festiwal ten otworzy³ jej drogê na estrady koncertowe.
Wystêpowa³a wielokrotnie na estradach wszystkich polskich filharmonii, wykonuj±c, jako solistka, zarówno koncerty z orkiestrami symfonicznymi, jak i pe³ne programy recitalowe.
Bra³a równie¿ udzia³ w festiwalach – m.in. Polskiej Muzyki Wspó³czesnej, Krakowskiej Wio¶nie Muzyki, Muzyki XX wieku, Dokona³a wielu nagrañ w Radiu i Telewizji, zarówno muzycznych, jak i s³ownych (wywiady, dyskusje, informacje).
Jako krytyk muzyczny pisa³a przez wiele lat w dziennikach wroc³awskich i czasopismach ogólnopolskich recenzje z koncertów, festiwali i innych wydarzeñ muzycznych.
Jest pedagogiem w Akademii Muzycznej we Wroc³awiu. W latach 1991-95 pe³ni³a funkcjê dziekana Wydzia³u Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii.
Przez 10 lat we Wroc³awiu organizowa³a i sprawowa³a kierownictwo artystyczne festiwalu kompozytorskiego Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego. Organizowa³a równie¿ i wyk³ada³a na Miêdzynarodowych Mistrzowskich Kursach Wykonawstwa Muzyki Wspó³czesnej, które odbywa³y siê corocznie w lipcu w latach 1995-2007 w Bystrzycy K³odzkiej.


LESZEK LORENT
Perkusista, doktor habilitowany sztuki muzycznej, pedagog, cz³onek Stowarzyszenia Artystów #ART oraz Stowarzyszenia Artystów Euforis. Ukoñczy³ z wyró¿nieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof. S. Skoczyñskiego. Kszta³ci³ siê równie¿ w Conservatoire Nationale Superieur Musique et Danse de Lyon w mistrzowskiej klasie prof. Jeana Geoffroy'a. Uczestniczy³ w kursach interpretacji nowej muzyki w Estonii (Tallin). Jest laureatem krajowych i miêdzynarodowych konkursów. Jako solista wystêpowa³ z Polsk± Orkiestr± Radiow±, Orkiestr± Teatru Wielkiego w Warszawie, Sinfoni± Iuventus, Orchestre Perpignan Méditerranée, Orkiestr± Narodowego Forum Muzyki. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Funduszu Popierania Twórczo¶ci Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, banku Societe Generale,. M³odej Polski, Stypendium dla Wybitnych M³odych Naukowców Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wy¿szego, nagrodê Rektora UMFC za osi±gniêcia naukowe. Na swoim koncie ma prawykonania dzie³ wielu wspó³czesnych kompozytorów, m.in.: Marcina B³a¿ewicza, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Tomasza Opa³ki, Aleksandry Gryki, Paw³a Hendricha.. Specjalizuje siê w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzie³ teatru instrumentalnego. Jako specjalista tej dziedziny sztuki bierze udzia³ w wielu konferencjach i sesjach badawczych w kraju i za granic±, zasiada w jury konkursów muzyki wspó³czesnej. Jest autorem monografii naukowych. Jego artyku³y z pogranicza muzyki i filozofii s± publikowane w pi¶mie warszawskich uczelni artystycznych Aspiracje oraz w Zagadnieniach Naukoznawstwa PAN i in. Na swoim koncie ma równie¿ nagrania p³yt (Eidos; Kundalini. Lorent plays B³a¿ewicz; Tonisteon), Jest adiunktem macierzystej Uczelni, kierownikiem Studium Muzyki Nowej.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii ¦wiêtokrzyskiej


BARBARA SCHABOWSKA
Dziennikarka radiowa, absolwentka filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Wspó³pracuje z Ruchem Muzycznym, w lecie prowadzi koncerty pod pomnikiem Chopina w £azienkach Królewskich w Warszawie. Pracuje w Programie 2 Polskiego Radia.

strona g³ówna

Marzec 2017