31 grudnia 2014, środa, g. 18.00, Sala Koncertowa

SYLWESTER W FILHARMONII
WIESŁAW OCHMAN i JEGO GOŚCIE

Wiesław Ochman – światowej sławy tenor, jego droga artystyczna wiodła od Opery Śląskiej po najsławniejsze sceny operowe świata: Teatr Bolszoj, La Scala, Opera Paryska, Metropolitan Opera i wiele innych. O mało nie wyrosłem na chuligana – wyznał kiedyś w wywiadzie. Wychowywał się bowiem na warszawskiej Pradze, na Ząbkowickiej słynącej z ferajny, która nie lubiła żartować Mimo to zdołał ukończyć szkoły i dotrzeć na studia … na Wydział Ceramiczny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Edukację wokalną rozpoczął dopiero na II roku studiów ceramicznych. Jeszcze nie wierzył, że śpiew będzie jego profesją. Po ukończeniu studiów otrzymał propozycję pracy w Operze Śląskiej. I w ten oto sposób rozpoczął swoją największą przygodę życiową. Choć musiał trochę poczekać na sukcesy światowe (druga połowa lat 60.), to na najsłynniejsze estrady i sceny operowe wkraczał już z bardzo dobrym przygotowaniem i potężnym repertuarem. Występował m.in. w Barcelonie, Buenos Aires , Madrycie, Rzymie, Sewilii, Wiedniu… Kiedyś ujawnił jeszcze jeden ze swych licznych talentów – umiejętność opowiadania, robi to zajmująco, z fantastycznym poczuciem humoru i z ... elegancją, co nie jest tak powszechne, jakby mogło się wydawać…
Przekonają się Państwo o tym sami, wybierając ten nadzwyczajny dzień w roku w Filharmonii Świętokrzyskiej. Wieczór skrzyć się będzie od nieprawdopodobnej ilości zabawnych kalamburów i anegdot, ciekawych spostrzeżeń, no i przede wszystkim - muzyką i śpiewem – w przeróżnych konfiguracjach: solo, w duecie, itd., z programem, w którym zaplanowane są nie tylko ulubione arie z operetek. Mistrz bowiem zaprosił do udziału w tym koncercie swoje młodsze koleżeństwo: Aleksandrę Stokłosę – świetną sopranistkę z Opery Śląskiej w Bytomiu, Renatę Dobosz – mezzosopranistkę, laureatkę m.in. Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza Śpiewaczka”, a także Macieja Komanderę – amanta operowo-operetkowego, wychowanka, nad którym dzierży pieczę od wielu lat. Natomiast Adrianna Słotwińska i Michał Pawlaczyk – utytułowana para taneczna należąca do Międzynarodowej Mistrzowskiej Klasy Tanecznej „S” – przyczynią się do niezwykłej oprawy widowiska.
Szampańsko zagra Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świątecznej pod wodzą swego Szefa - Jacka Rogali. Nie zapominamy o toaście noworocznym.
W związku z zakończeniem Starego Roku i oczekiwaniem na Nowy – życzymy Państwu pokoju na świecie i w Ojczyźnie, spełnienia zamierzeń i najlepszych koncertów pełnych doznań artystycznych i emocji w Filharmonii Świętokrzyskiej.
DO SIEGO ROKU!



WIESŁAW OCHMAN
Wybitny tenor polski. W młodości pragnął zostać malarzem. W 1960 uzyskał dyplom inżyniera-magistra, postanowił jednak wybrać karierę artystyczną. Rozpoczął naukę śpiewu pod kierunkiem Gustawa Serafina w Krakowie i Marii Szłapak w Bytomiu. Zaangażował się także do Państwowej Opery Śląskiej, gdzie śpiewał przez trzy sezony. Następnie przeniósł się do teatru operowego w Krakowie, lecz w rok później powrócił na deski Teatru Wielkiego do Warszawy. Karierę międzynarodową rozpoczął w 1967 od Opery w Berlinie, następnie występował w Monachium, Hamburgu, Glyndebourne, na Festiwalu w Salzburgu, w Operze Paryskiej, operach w Chicago i San Francisco, mediolańskiej La Scali, operach w Barcelonie, Buenos Aires, Madrycie, Moskwie, Rzymie, Sewilli i Wiedniu. W 1975 zadebiutował na scenie nowojorskiej Metropolitan Opera partią Arriga w operze Nieszpory sycylijskie Verdiego. Uczestniczył w najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych, z udziałem najsłynniejszych zespołów, łącznie z Wiener Philharmoniker i Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Herberta von Karajana i Karla Böhma. Po 1999 zajął się także reżyserią. Od kilku lat intensywnie reżyseruje spektakle operowe i operetkowe na różnych scenach w kraju. Nagrał wiele płyt z muzyką oratoryjną dla najpoważniejszych firm fonograficznych. Od lat zaangażowany jest w działalność charytatywną. Podczas 50-letniej pracy artystycznej otrzymał wiele odznaczeń. (m.in. Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Jest także Kawalerem Orderu Uśmiechu). Kolejnym nurtem działalności artysty to malarstwo prezentowane na wielu wystawach krajów. W 2010 otrzymał kolejny tytuł doktora honoris causa przyznany przez Akademię Muzyczną w Poznaniu za wybitne osiągnięcia w kreacjach partii wybitnego polskiego tenora na największych światowych scenach.



ALEKSANDRA STOKŁOSA
Jest solistką Opery Śląskiej w Bytomiu. Jej głos określa się jako sopran liryczny, o ciepłej barwie, ewoluujący w kierunku sopranu dramatycznego. Ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Michaliny Growiec (1997). Jeszcze podczas studiów została uczestniczką kursu wokalnego w Accademia Lirica Internazionale w Desanzano del Garda. Mogła tu doskonalić swój warsztat wokalny u znakomitej włoskiej nauczycielki śpiewu Silvany Alessio Martinelli i światowej sławy śpiewaczki – Katii Ricciarelli. Działalność artystyczną rozpoczęła jako studentka, lecz za swój profesjonalny debiut sceniczny uważa występ w Teatrze Muzycznym w Gliwicach (20 grudnia 1997), gdzie kreowała główną postać – Fiametty – z operetki Boccaccio F. von Suppe. Na scenie operowej zadebiutowała partią Elwiry w Don Giovannim Mozarta (Opera Śląska w Bytomiu, 1999). Artystka współpracuje także z Operą Bałtycką w Gdańsku, Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka oraz z wieloma filharmoniami. W 1997 wystąpiła na koncercie sylwestrowym w Operze Śląskiej wraz z Wiesławem Ochmanem, co zaowocowało dalszymi wspólnymi występami, m.in. w Teatrze Polskim w Warszawie, w Teatrze Stanisławowskim na Koncertach Galowych Warszawskiego Klubu Rotariańskiego, na scenie Opery Narodowej w Koncercie Galowym Laureatów BCC, na koncercie Fundacji "Auxilium" i "Nasza Częstochowa", a także na wielu koncertach okolicznościowych i charytatywnych. Niezależnie od udzielania się na scenach muzycznych artystka prowadzi bardzo ożywioną działalność koncertową. W jej repertuarze znajduje się także muzyka kameralna (m.in. recitale pieśni S. Rachmaninowa, P. Czajkowskiego), oratoryjna (Mesjasz G. F. Haendla, Msza koronacyjna W. A. Mozarta, Te Deum A. Brucknera) i symfoniczna. Występowała w Belgii, Słowacji, na Węgrzech, we Włoszech, w Niemczech, w Stanach Zjednoczonych (Houston, Nowy Jork, Waszyngton), Kanadzie (Toronto), Wielkiej Brytanii (Londyn).


RENATA DOBOSZ
Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej we Wrocławiu (klasa śpiewu solowego prof. Agaty Młynarskiej-Klonowskiej).Ukończyła również z wyróżnieniem dwuletnie wokalne mistrzowskie studia podyplomowe o specjalizacji operowej. Już podczas studiów występowała na koncertach w Polsce i za granicą, nagrywała także dla Radia Rzeszów. Wspólnie z Wiesławem Ochmanem nagrała płytę z muzyką sakralną Ave Maria. W 2011 roku otrzymała Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza Śpiewaczka”.
Jest finalistką II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej. Zadebiutowała w 2003 w Operze Śląskiej w Bytomiu partią Jadwigi w Strasznym dworze S. Moniuszki. W swoim dorobku scenicznym posiada wiele tytułowych ról, m.in. w Carmen G. Bizeta, partię Maryny w Borysie Godunowie M. Musorgskiego, Zofii w Halce S. Moniuszki, Magdaleny w Rigoletto, Feneny w Nabucco oraz Flory w Traviacie G. Verdiego, Fidalmy w Il matrimonio segreto D. Cimarosy, trzeciej Damy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta.
Występowała jako solistka w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Holandii, Francji, Stanach Zjednoczonych i Egipcie w repertuarze koncertowym i oratoryjnym. W kraju gościła w Filharmonii Warszawskiej, Śląskiej, Rzeszowskiej, Jeleniogórskiej, Zabrzańskiej, Gdańskiej.


MACIEJ KOMANDERA
Solista Opery Śląskiej i wielu innych scen muzycznych w kraju, wychowanek mistrza Ochmana. Ukończył z oceną celującą Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Feliksa Widery. Debiutował w 1998 na scenie Opery Śląskiej partią Górala w Halce S. Moniuszki. W ciągu kolejnych sezonów opracował liczne role męskie, m.in. w Trubadurze, Aidzie, Tannhäauserze, Walkirii, Halce, Pajacach, Rycerskości wieśniaczej, Carmen, Manru, Rigoletcie, Eugeniuszu Onieginie, Tosce, Strasznym dworze. Za główną rolę w operze Don Carlos G. Verdiego na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu został nominowany do Nagrody Artystycznej „Złota Maska”. W trakcie pracy w Operze Śląskiej doskonalił swój warsztat wokalny na kursach mistrzowskich Kałudi Kałudowa oraz Aleksandra Teligi.
Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą: Opera Bałtycka w Gdańsku, Opera "Nova" w Bydgoszczy, Mazowiecki Teatr Muzyczny w Warszawie, Opera Warneńska w Bułgarii, Opera w Starej Zagorze w Bułgarii, Opera w Konstancie w Rumunii oraz z agencjami artystycznymi: Bulcanto, Compania d'Opera Italiana di Milano, Supierz Artist Management, K-Promotion Kmoch. Posiada bogaty repertuar operetkowo-musicalowy, współpracuje także z większością estrad filharmonicznych w zakresie repertuaru oratoryjno-kantatowego.


ADRIANNA SŁOTWIŃSKA, MICHAŁ PAWLACZYK
Tańczą ze sobą 7 lat, reprezentując Centrum Tańca Fiesta. Posiadają najwyższą Międzynarodową Mistrzowską Klasę Taneczną „S”. Są wielokrotnymi wicemistrzami okręgu opolskiego oraz laureatami ogólnopolskich i międzynarodowych turniejów tańca towarzyskiego.


JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej

powrót do strony głównej